Huurbaar atelier vlakvandiktebank van meer dan 1 meter?

Badjass

Nieuw lid
15 jun 2021
3
0
Belgie
Zoals de titel zegt ben ik op zoek naar een altelier waar ik tijdelijk kan huren voor een vlakvandiktebank waarmee ik tafelbladen zou kunnen afvlakken. Ik woon in de buurt van leuven, belgie.
Alvast bedankt voor de info :)

Of anders een goede methode waarmee ik het zelf zou kunnen doen
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Maximale wat ik ben tegengekomen is 630mm. Geen idee of breder wel bestaat en veel voorkomt. Maar een routersled geen oplossing? Zie YT voor ideeën.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Beringen is een uurtje van Leuven.
Wel enkelbreedbandschuurmachine. Vandiktebank van deze afmetingen gaat moeilijk te vinden zijn, zeker voor verhuur.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Zoals de titel zegt ben ik op zoek naar een altelier waar ik tijdelijk kan huren voor een vlakvandiktebank waarmee ik tafelbladen zou kunnen afvlakken. Ik woon in de buurt van leuven, belgie.
Alvast bedankt voor de info :)

Of anders een goede methode waarmee ik het zelf zou kunnen doen
Welkom op het Forum!

Is het misschien zinvol om een discussie te hebben hoe andere meubelmakers dergelijke tafels maken?
Ik ken 3 mogelijke routes om hetzelfde resultaat te bereiken. Of je nu met verlijmde delen werkt of een plak van een boomstam dat maakt hiervoor niet zoveel uit.

Methode 1:
Handegereedschap. met behulp van een (elektrische) handschaaf en 2 identieke rijen kun je met wat oefening een tafel prima binnen 1-2 mm vlak krijgen. hierover zijn meerdere filmpjes te vinden op youtube.

Mothode 2: met een slede voor een bovenfrees machine en 2 lange balken. kun he ook een blad vlakken. Wederom laten onze vrienden via youtube zien hoe dit gemakkelijk gaat. Zoek maar een op router sled.

Methode 3: Deze komt het meest in de buurt van hetgeen jij denk ik wil. Vlak schuren mbv een breedbandschuurmachine of een langeband schuurmachine. Een efficiënte manier mits het blad niet te krom is. Maar niet goedkoop. (ik heb er net eentje besteld en deze wordt in Augustus geleverd) Mocht je in de omgeving amsterdam werken dan zou ik je kunnen helpen met vlakken van dergelijke tafelbladen

Overigens is een combinatie van de bovenstaande methodes natuurlijk ook mogelijk.

Ik ben benieuwd of andere forumleden nog andere methodes kunnen aanraden.

succes!
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en rinus

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Geen suggesties bij jou in de buurt, maar wel twee mogelijkheden om aan te geven hoe men brede tafelbladen kan vlakken:

Met een vlakbank:

Met een robot:
 
  • Leuk
Waarderingen: rik

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Zoals de titel zegt ben ik op zoek naar een altelier waar ik tijdelijk kan huren voor een vlakvandiktebank waarmee ik tafelbladen zou kunnen afvlakken. Ik woon in de buurt van leuven, belgie.
Alvast bedankt voor de info :)

Of anders een goede methode waarmee ik het zelf zou kunnen doen
Zijn het bestaande tafelbladen die je wil vlakken? Of zijn het nieuwe. Als je ze zelf maakt zie ik geen reden om ze in hun geheel nog te vlakken. Als je met lamellos of dominos werkt en met goed gevlakte balken, dan heb je al een goede vlakke basis die je in principe alleen nog maar na hoeft te schuren.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Geen suggesties bij jou in de buurt, maar wel twee mogelijkheden om aan te geven hoe men brede tafelbladen kan vlakken:

Met een vlakbank:

Met een robot:
Heb een soortgelijke machine in bedrijf gezien en idd dat is een combi zowel een Vandiktebank en een schuurmachine. Het bedrijf dat dit voor mij uitvoert rekent 180,- ex btw per uur voor gebruik van de machine.
 

Badjass

Nieuw lid
15 jun 2021
3
0
Belgie
Heb een soortgelijke machine in bedrijf gezien en idd dat is een combi zowel een Vandiktebank en een schuurmachine. Het bedrijf dat dit voor mij uitvoert rekent 180,- ex btw per uur voor gebruik van de machine.
Alvast bedankt voor de hoeveelheid info. Hoelang heb je ongeveer nodig voor een tafelblad van gemiddelde grootte met de machine die je voorstelt?
 

Badjass

Nieuw lid
15 jun 2021
3
0
Belgie
Zijn het bestaande tafelbladen die je wil vlakken? Of zijn het nieuwe. Als je ze zelf maakt zie ik geen reden om ze in hun geheel nog te vlakken. Als je met lamellos of dominos werkt en met goed gevlakte balken, dan heb je al een goede vlakke basis die je in principe alleen nog maar na hoeft te schuren.
Ik wil er zelf een maken. Maar met te beginnen met nog nieuwe stukken hout. Onversneden. Dus de basis gaat niet zo vlak zijn. Plus ik ga epoxy gebruiken waardoor dit achteraf opnieuw afgevlakt moet worden
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.