Hutje isoleren met houtschaafsel?

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.570
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik ben begonnen met mijn Zweeds geinspireerde hutje. 3 muren, schuin dak bedekt met mos en gras.
De palen worden straks nog op lengte gezaagd zodra de vloer eraan is gemaakt. Mijn bedoeling is om zowel vloer, muren als dak balk-dik uit te voeren zodat er ruimte is voor isolatie. Het begroeide dak zal de temperatuur er flink uithalen in de zomer en geisoleerde muren de warmte van het vuur binnen houden in de winter.

Maar:

Ik probeer het hutje, ondanks dat het met rest/sloophout gebouwd word, zo veel mogelijk met natuurlijke materialen te bouwen.
De palen zijn dus met teer behandeld (dat in mijn geval dan wel uit een potje komt, maar in de natuur ook uit natuurlijke bronnen gewonnen kan worden) want anders rot het zo weg. Ik reken op tien jaar gebruiksduur als ik het goed doe.

Wat zal ik als isolatiemateriaal gebruiken? Een rol steenwol is zo besteld, maar is niet echt wat ik wil. Ik denk over houtschaafsel, (daar heb ik toch meer dan genoeg van) maar ik hoor wisselende verhaling/meningen over veiligheid. Als we er vuur hebben is er sowieso een brandblusser dichtbij, maar het is ook de bedoeling om er af en toe een nachtje te slapen (kunnen we toch een beetje op kampeervakantie).

De buitenzijde krijgt een dikke laag ofwel lijnolieverf ofwel falu rotfärg (die rotzooi die ze in Zweden ook gebruiken :)) en de kieren worden bedekt met latjes dus houtkrimp zal geen open kieren veroorzaken.

Iemand een idee?

20210220_154839.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.132
1.946
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik denk over houtschaafsel, (daar heb ik toch meer dan genoeg van) maar ik hoor wisselende verhaling/meningen over veiligheid.
wij gebruiken schaafsel om de kachel aan te steken
Als we er vuur hebben is er sowieso een brandblusser dichtbij, maar het is ook de bedoeling om er af en toe een nachtje te slapen
om de ontsnappingskansen te verhogen hangt in veel gebouwen een met batterijen verlicht bord 'nooduitgang'

als er geen elektrische leidingen door het schaafsel lopen of er geen kans is op andere vlambronnen, dan moet dat veilig kunnen op voorwaarde dat alle schaafsel in gecompartimenteerde delen zit
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Je kan het houtschaafsel behandelen. Voor natuurlijke isolatiematerialen zoals vlas en papiervlokken werd er tot voor enkele jaren boorzout gebruikt om de brandweerstand te verhogen en vraat van ongedierte te vermijden. Boorzout is echter in ongenade gevallen. Je kan eens bij een winkel in natuurlijke bouwmaterialen informeren wat er nu gebruikt wordt.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
636
303
Het Groene Hart
Als je maar 3 muren hebt, wat heeft isolatie dan voor nut? Of loopt dat dak tot aan de grond? Heb je een plaatje van hoe het gaat worden?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.570
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Als je maar 3 muren hebt, wat heeft isolatie dan voor nut? Of loopt dat dak tot aan de grond? Heb je een plaatje van hoe het gaat worden?
index.jpg

Dit idee. De isolatie in de muren is om de zon (in de zomer) minder impact te geven en in de winter, als je een vuurtje brand, meer hitte vast te houden. In een stenen woning heeft isolatie alleen zin als je de tocht eruit hebt, maar hout werkt ook als 'batterij' en kan hitte vasthouden. Omdat ik nu geen massieve balken gebruik zoals in de foto wil ik toch een bepaalde waarde bereiken met isolatie.

Voor de vloer heb ik besloten zonder isolatie te werken. Ik heb de bodem volgestort met stenen en die zullen kou vasthouden uit de grond. Op die manier blijft de hut overdag koeler ook als het buiten warm is, en kan het onder de hut nog wel circuleren zodat het droog blijft.

fundering.jpg

Op dit balkenwerk komen alleen nog geschaafde planken als vloer.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.570
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik werk naar de beschikbaarheid van mijn materiaal, en dat zijn in verschillende lengtes latjes oud pallethout :p.
De muren zullen dus als volgt gebouwd worden:

1613932918767.png

Latten van boven naar beneden en daar steeds een dun latje op de kier overheen, zodat ook bij krimp de wand dicht blijft. Dat maakt het 'vullen' van de muur iets moeilijker. Er moet eerst een balkenframe komen en dan is de bovenzijde dus al 'dicht'. Ik kan dus of met platen van het één of ander werken, en als ik schaafsel gebruik moet ik dat gewoon door één of meerdere gaten bovenin de balk naar binnen blazen. Dat word dan later dichtgemaakt omdat er nog een dak op komt.

Verf is besteld. Ik ga toch voor het gemak voor lokaal gekochte perkoleum van Koopmans. Transparant zijdeglas Ebben Zwart voor de zijkant en het dak, waarschijnlijk ook de binnen wanden. Mocht ik niet genoeg hebben aan de bestelde 2.5 liter, ik heb nog een pot in donker bruin staan (van het werkbank project) voor de vloer.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Iets zegt mij dat isoleren van een hut met open zijde echt 99% zinloos is, tenzij als tijdverdrijf.
Eens.
Hout heeft weinig warmteopslagcapaciteit, daar is massa voor nodig en dus ligt steen dan veel meer voor de hand. Hout isoleert wel wat beter, maar bij het minste windje ben je alle warmte zo kwijt, het is bijna alleen puur reflectie wat de achterconstructie doet, dan heb je weinig profijt van isolatie.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
636
303
Het Groene Hart
Check, dan ga ik het mezelf makkelijk maken, ik laat de dubbele wanden leeg van binnen. Thanks allen voor de input :)

Je was ook bezig over 'warmte buiten houden' maar kiest voor zwarte afwerking? Dat lijkt me ook niet direct een voor de hand liggende keuze. Toen er laatst sneeuw lag scheen het zonnetje ook, onder andere op mijn antracietkleurige garagedeur. De wanden (geïsoleerd) waren aan de binnenkant een graad of 6-7, terwijl de deur op dat moment 31 graden was.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.570
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Je was ook bezig over 'warmte buiten houden' maar kiest voor zwarte afwerking? Dat lijkt me ook niet direct een voor de hand liggende keuze. Toen er laatst sneeuw lag scheen het zonnetje ook, onder andere op mijn antracietkleurige garagedeur. De wanden (geïsoleerd) waren aan de binnenkant een graad of 6-7, terwijl de deur op dat moment 31 graden was.

De kleur was helaas niet heel erg onderhandelbaar, vrouwlief wilde geen rood :p.
 

HanDelissen

Nieuw lid
26 dec 2020
7
0
Langedijke, Friesland
Ik ben begonnen met mijn Zweeds geinspireerde hutje. 3 muren, schuin dak bedekt met mos en gras.
De palen worden straks nog op lengte gezaagd zodra de vloer eraan is gemaakt. Mijn bedoeling is om zowel vloer, muren als dak balk-dik uit te voeren zodat er ruimte is voor isolatie. Het begroeide dak zal de temperatuur er flink uithalen in de zomer en geisoleerde muren de warmte van het vuur binnen houden in de winter.

Maar:

Ik probeer het hutje, ondanks dat het met rest/sloophout gebouwd word, zo veel mogelijk met natuurlijke materialen te bouwen.
De palen zijn dus met teer behandeld (dat in mijn geval dan wel uit een potje komt, maar in de natuur ook uit natuurlijke bronnen gewonnen kan worden) want anders rot het zo weg. Ik reken op tien jaar gebruiksduur als ik het goed doe.

Wat zal ik als isolatiemateriaal gebruiken? Een rol steenwol is zo besteld, maar is niet echt wat ik wil. Ik denk over houtschaafsel, (daar heb ik toch meer dan genoeg van) maar ik hoor wisselende verhaling/meningen over veiligheid. Als we er vuur hebben is er sowieso een brandblusser dichtbij, maar het is ook de bedoeling om er af en toe een nachtje te slapen (kunnen we toch een beetje op kampeervakantie).

De buitenzijde krijgt een dikke laag ofwel lijnolieverf ofwel falu rotfärg (die rotzooi die ze in Zweden ook gebruiken :)) en de kieren worden bedekt met latjes dus houtkrimp zal geen open kieren veroorzaken.

Iemand een idee?

Bekijk bijlage 99175
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.