hulp of informatie oude schaafbeitel

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Een tijdje geleden kreeg ik een schaafbeitel ik weet niet waar deze vandaan komt maar wil hier meer van weten.
Wellicht kan ik een houtenschaafmaken waar deze schaafbeitel in past.
Op de foto is tezien dat in de beitel het merk Peugeot Freres is geperst met daaronder het woord agarantie.
Wie kan mij verder helpen.
Dank

Simonschafbeitel voorzijde 1.jpgschaafbeitel acherzijde 2.jpg
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Je weet al dat die door Peugeot frères ( NL: de broers Peugeot) is gemaakt. Komt dus uit die fabriek.
Ik begrijp niet goed wat je verder nog wenst te willen weten, indien het te weinig blijkt.

Misschien dan de vraag wat verduidelijken of concreter stellen?

groeten,
Ornament
www.houtsnijden.eu
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Heb ik inmiddels ook gevonden maar wil hiervoor een houtenschaaf maken waar deze beitel inpast.
Hiervoor zoek ik meer informatie zoals maatvoering schaaf en onder welke schuinte zou deze geplaats moeten worden.
simon
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Wil je een replica van een originele Peugeot blokschaaf willen maken, dan zal je een catalogus moeten zien te vinden en vandaaruit de maten moeten zien te verkrijgen. Of... naar Frankrijk een gereedschapsmuseum op zien te zoeken, of een brocantewinkel. Voor de hoek kun je gewoon een nooitgedagt blokschaaf aanhouden.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Hoi Simon, als het niet beslist een "originele" Peugeot moet worden, kijk dan eens naar het draadje van Bart / HoutNerveus. Hij is een mooie houten schaaf (klik) aan het maken voor de woodworking-wedstrijd en kan je vast wel een beetje op weg helpen met maten en/of tekeningen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Maakte Peugeot wel zelf schaven of werden er enkel de beitels gemaakt?
En hoeveel merken 'Peugeot' waren er? De opschriften willen nogal eens verschillen.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Maakte Peugeot wel zelf schaven of werden er enkel de beitels gemaakt?
En hoeveel merken 'Peugeot' waren er? De opschriften willen nogal eens verschillen.
Ze maakten veel meer dan schaafmessen en beitels, en complete schaven. Ze maakten zowat alles van wat je in een gereedschapskist kon vinden

Ze hadden en een ongelofelijk uitgebreid aanbod, van houten bankschroeven voor op de werkbank tot heel veel soorten zagen.

Peugeot Frères, in de link hieronder is slechts catalogus nr 4 weer gegegeven uit 1938. Dit is maar een deeltje van wat ze leverden, de beitels of losse te verkrijgen schaafmessen staan er niet eens bij
Peugeot Frères : Outils Montes : Juillet 1938 : Les Fils de Peugeot Frères : Free Download, Borrow, and Streaming : Internet Archive

Peugeot Frères de catalogus van ongeveer anderhalve eeuw na de stichting in 1810 staat er geschreven , dus is ergens rond 1955 uitgegeven. 112 pagina's !!
Les Fils de Peugeot Frères Catalogue No. 751 : Les Fils de Peugeot Frères : Free Download, Borrow, and Streaming : Internet Archive

En nu een ander merk. Ik weet niet juist hoe de twee merken zich tot elkaar verhouden.
Peugeot Cie, een catalogus uit 1932 van 190 pagina's !!
Peugeot & Cie. : 1932 Catalogue : Peugeot & Cie. : Free Download, Borrow, and Streaming : Internet Archive

ter info, er waren veeel meer Franse fabrieken.

Om er ééntje te vermelden: La Forge Royal, gesticht in 1849
Hun catalogus uit 1959, dus ver na het hoogtepunt van het handgereedschap.
A la Forge Royale : Fabrique d'Outils Montés à Travailler le Bois : Pierre Matagne, Petit-Fils et Successeur de Pierre Féron [Catalogue] : Pierre Matagne : Free Download, Borrow, and Streaming : Internet Archive

Zij maakten wat later door de Amerikanen ( daarna de hele wereld) het Criss cross systeem voor bankschroeven is gaan noemen.


1609186574385.png


Groeten

Ornament
1609186574385.png
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Nooit geweten, deze catalogi. Dank daarvoor.

In de tweede catalogus staan ook koffiemolens. Mij oude Peugeotdealer had goede contacten met Peugeot in Frankrijk en verzamelde ook de koffiemolens. Misschien zijn de gereedschapsmaker familie van de autofabrikant Peugeot.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Via Wikipedia Frankrijk. Daaruit blijkt dat het allemaal familie van elkaar is:
Hieronder staat het vertaald:
==
Het familiebedrijf Peugeot ging in het begin van de 19de eeuw het industriële tijdperk in onder impuls van keizer Napoleon I, die de soldaten van zijn Grande Armée moest kleden. Deze oorspronkelijke molenaars werden vervolgens katoenverwerkers in Hérimoncourt in de regio Montbéliard in de Franche-Comté.

In 1810 lanceerden Jean-Frédéric en Jean-Pierre II Peugeot zich in de staalindustrie en transformeerden de fabriek in de plaats Le Sous-Cratet in een staalgieterij3 en lanceerden zich vervolgens in het koudwalsen om de horloge-industrie te bevoorraden met veren.

In 1832 bundelen ze hun krachten met Jacques Maillard-Salins en richten ze de firma "Peugeot Frères Aînés et Jacques Maillard-Salins " op om zaagbladen te vervaardigen.

In 1840 werd een Peugeot-koffiemolen gebouwd , de eerste van een lange reeks.

In 1841 bundelen de zonen van Jean-Frédéric hun krachten met vier Engelsen uit Lancaster die zich in de streek van Saint-Étienne hadden gevestigd, de gebroeders Jackson, om de tak "Peugeot Elders en Jackson broers" op te richten. In Pont-de-Roide-Vermondans produceerde hij veren, lintzagen, gereedschap, korsetten en parapluwalsen.

In 1851, na de revolutie van 1848, die een ernstige economische crisis veroorzaakte, werd het bedrijf van de zonen van Jean-Pierre II, die hun vader opvolgden, "Établissements Peugeot Frères" en breidde het zijn productie uit. Deze omvatten stalen frames voor de crinolines, modeaccessoires die door keizerin Eugénie werden gelanceerd. Vervolgens namen Eugène en Armand Peugeot, de zonen van Jules en Emile, de leiding van het bedrijf over, waarvan "het bedrijf het zeer goed deed in deze welvarende periode van het Tweede Rijk" en begon met de productie van fietsen in 1886 en motorfietsen in 1899.

Een visionair, Armand Peugeot is vastbesloten om auto's te maken. Na de bouw van het Type 1 in 1889, een stoomdriewieler aangedreven door een door Léon Serpollet ontworpen ketel, vond hij dat alleen de oliemotor een betrouwbare en lichte auto kon bouwen. Tegelijkertijd was Émile Levassor op zoek naar klanten voor zijn Daimler-motoren16 en stelde hij de fabricage van auto's17 voor aan Armand Peugeot, die hem volgde. Zo produceerde en verkocht Peugeot in januari 1891 een van de eerste "paardekrachtloze" auto's, waardoor de heer Vurpillod datzelfde jaar de eerste koper van een Peugeot-auto was. Daarna volgden Type 2 en Type 3. Met een vermogen van 8 pk bereiken ze een snelheid van ongeveer 15 km/u.

==

Weten we dat ook weer.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
@ Simon,
ik heb dezelfde beitel in een voorloper zitten , het fijnstel systeem werkt erg prettig
!
 

Bijlagen

  • IMG_0255.JPG
    IMG_0255.JPG
    2,3 MB · Weergaven: 5
  • IMG_0260.JPG
    IMG_0260.JPG
    1,5 MB · Weergaven: 5
  • IMG_0262.JPG
    IMG_0262.JPG
    3 MB · Weergaven: 7
  • IMG_0263.JPG
    IMG_0263.JPG
    1,4 MB · Weergaven: 7
  • IMG_0264.JPG
    IMG_0264.JPG
    1,3 MB · Weergaven: 6
  • Leuk
Waarderingen: Wim56

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.