Hulp nodig bij pergola

Alex Timmermans

Actieve deelnemer
6 sep 2020
72
16
Ik zou graag vóór onze keuken een pergola willen maken en daar druiven in laten groeien.
De grootste overspanning wordt 4 meter en vanaf de overspanning richting muur circa 2,8 meter.
Nu wil ik bij de overspanning van 4 meter alleen aan de uiteindes een paal. Wat zou dan de kopse maat van die balk moeten zijn zodat het niet teveel gaat doorhangen???(Helemaal recht zal nooit lukken met hout of het wordt megazwaar).
Er komt dus geen dak op of zo. Gewoon open waar de druiven het “dak” maken in de zomer.

Mooiste was eigenlijk wit gemoffelde aluminium profielen waar je zelf iets van kan maken, maar die krijg ik nergens gevonden.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
4 meter is geen onmogelijke overspanning
zeker als er enkel druiventakken aan komen
zoek in dit forum op 'balkenschuif', en je vind een rekenhulp om de maat van je ringbalk te kennen
de balk mag gerust wat doorhangen
van zodra er voldoende druiventakken rond gedraaid zijn, merk je dat niet meer
voor het 'dak' kan je opliggende balkjes gebruiken of je spant draden
hou het ecologisch en gezondheidsaspect van het hout in het oog, want tenslotte wil je gezonde druiven eten
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Boertje125 heeft het over millimeters. Dus 28mm dik en 200mm hoog.
De mm begreep ik. Ik dacht dat het hier ging over de liggende balk, maar het gaat om de staander. Ja, dan is 28x200 of 28*230 of zoiets zat.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
@Alex Timmermans
het lijkt er op dat er wat verwarring is rond de maten
praktisch => wil je 4 m overspanning, stap dan bij de houtboer af, stel hem jouw vraag, pak daar een balk van 4 m, leg er op de uiteinden een blokje onder, ga in het midden staan, en kijk hoever die doorbuigt
theoretische => gebruik de 'balkenschuif' - hou daarbij rekening met het gewicht van de liggers van 2,8 m + de druivelaars en druiven bij nat weer
elke balk zal doorbuigen
belangrijkste is dat die niet breekt + dat niet zo veel is dat je er niet meer onderdoor kan lopen
van zodra er voldoende druivelaarstammen + bladeren rond hangen, merk je geen doorbuiging meer
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.