Hulp nodig bij het installeren van een deksel op een houten kist

jdruwe

Actieve deelnemer
30 jul 2021
35
1
Mol
Hey! Ik ben een box voor buiten aan het bouwen, maar ik heb problemen met het bouwen/installeren van het deksel. Dit is waar ik nu sta:

wooden-box-lid.jpg279093390_1002672997310003_5447862563920883972_n.jpg278972374_799829970993746_3741470280392868985_n.jpg

Het deksel (rode lijnen) opent in de richting van de rode pijl. Ik heb het deksel-frame neergelegd voordat ik het daadwerkelijk aan elkaar lijm/schroef. Ik weet niet zo goed wat de beste manier is om het deksel te bevestigen. Ik heb dingen als 'mortise hinges' teruggevonden op het internet waarbij ze met beitels te werk gaan maar ik wil het graag zo eenvoudig mogelijk houden omdat ik beperkt ben in zowel gereedschap als kennis. Ik maak me ook zorgen over het feit dat het deksel geblokkeerd zou kunnen worden door de tand- en groefplanken aan de achterkant, ik heb ze op de foto's gemarkeerd met een gele lijn. Alle hulp wordt op prijs gesteld!
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Welkom...gebruikelijk zijn 2 methodes, onder het deksel en bovenop de achterwand maar dan is inwerken wel het mooist of achterop de deksel en achterwand maar die liggen bij jouw niet gelijk.

Wat voor afsluiting komt er op de deksel? En hoever moet de deksel open?
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
708
282
RegioRotterdam
Je deksel is eigenlijk te klein. Nu loopt het water tussen de planken en het frame.
Als scharnier kun je staarthengen nemen. Daarvan kun je de staarten aan het frame buigen zodat ze stevig op de verticale delen geschroefd kunnen worden terwijl de scharnierlijn buiten de wand steekt. Aan de dekselkant kun je ze eventueel inkorten.
 

jdruwe

Actieve deelnemer
30 jul 2021
35
1
Mol
@vandikte "of achterop de deksel en achterwand maar die liggen bij jouw niet gelijk."

Omdat ik er niet zeker van ben of ik wel een scharnier kan bevestigen op die rabat planken, zijn die daar wel sterk genoeg voor? Ik ben nog op zoek naar iets om erop te leggen, ik dacht eerst aan iets van een golfplaat of iets als dit: Aquaplan Topline mini golfplaat 76x100 cm zwart | dakplaten-rollen | GAMMA.be, houten planken zouden ook een optie kunnen zijn, ik zou ze dan iets verder laten uitsteken langs alle kanten. Het deksel zou liefst iets verder dan 90 graden moeten opengaan zodat ik gemakkelijk aan de inhoud kan.
 

jdruwe

Actieve deelnemer
30 jul 2021
35
1
Mol
Je deksel is eigenlijk te klein. Nu loopt het water tussen de planken en het frame.
Als scharnier kun je staarthengen nemen. Daarvan kun je de staarten aan het frame buigen zodat ze stevig op de verticale delen geschroefd kunnen worden terwijl de scharnierlijn buiten de wand steekt. Aan de dekselkant kun je ze eventueel inkorten.
Ik had al schrik dat het iets te klein zou zijn maar geen probleem ik kan nog altijd iets langere tussenstukken zagen. Ik snap niet zo goed wat je net bedoeld met dat buigen vrees ik.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Hengen. Je plaatst ze ter plekke van de dwarsverbindingen van het deksel (dus vier stuks). Aan de achterkant waar de hengen komen opdikken zodat je een stukje vlak hebt (dus langs de gele lijn). Daar komt het vierkante deel van de heng. Basivorm is dus:
[ ]->>>>>
Ze gaan zeker voorbij de 90 graden.
 

jdruwe

Actieve deelnemer
30 jul 2021
35
1
Mol
Hengen. Je plaatst ze ter plekke van de dwarsverbindingen van het deksel (dus vier stuks). Aan de achterkant waar de hengen komen opdikken zodat je een stukje vlak hebt (dus langs de gele lijn). Daar komt het vierkante deel van de heng. Basivorm is dus:
[ ]->>>>>
Ze gaan zeker voorbij de 90 graden.

A
image.png
B
image (1).png

Ik kan volledig fout zijn maar bedoel je dan A of B:
  • A: Heng vastschroeven tussen de achterwand en het frame van de box en aan de onderkant van het deksel
  • B: Heng vastschroeven aan de achterwand en aan de onderkant van het deksel. Hiervoor moet ik het deksel iets breder maken lijkt me
Wat ik me afvraag is ik of bij oplossing A niet bots tegen die achterwand met mijn deksel.
 

jdruwe

Actieve deelnemer
30 jul 2021
35
1
Mol
Misschien goed om te weten, ik heb gisteren al eens dit scharnier gekocht om mee te testen:

scharnier.jpeg

Zien jullie hiermee een probleem?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Het scharnier is kort t.o.v. de klep. Met een heng kan je tot 2/3 van de breedte van de klep gaan. Mijn advies is neem een staart heng met slotbouten.
 

jdruwe

Actieve deelnemer
30 jul 2021
35
1
Mol
Het scharnier is kort t.o.v. de klep. Met een heng kan je tot 2/3 van de breedte van de klep gaan. Mijn advies is neem een staart heng met slotbouten.
Ah makes sense, maar ik veronderstel dat ik niet tot 2/3de moet gaan hier voor voldoende stevigheid? Ik kom er al tegen van 150mm zoals: Staartheng verzinkt 150 mm. Ik ga ergens een voorbeeld moeten zoeken van die "staart heng met slotbouten" want dat begrijp ik nog niet helemaal.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
708
282
RegioRotterdam
Ik bedoelde locatie B. De staart naar de romp van de kist kun je dan recht laten en OP de planken zetten als getekend, of je kunt die staart 20 mm of zo vanaf de pen 90 graden omzetten zodat het eerste stukje horizontaal is en de rest, vertikaal, netjes weggewerkt tussen de planken en de ribben, of aan de binnenzijde van de planken.
De staart naar het deksel kun je uit laten steken om het deksel uit te lijnen. Onder het deksel kun je de staart recht laten onder de ribben of buigen als de heng niet in lijn zit met de ribben.
Bij een kruisheng heb je minder vrijheid om de scharnierlijn naar achter te brengen om het deksel vrij te laten draaien. Daarom noemde ik de (minder bekende) staartheng.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Gelukkig weet ik de verschillen tussen staart duim en kruishengen al heel lang. Dat krijg je als je opgroeit in een ijzerwinkel maar dit terzijde. Kruisheng gaat ook. Met slotbouten bedoel ik dat je de hengen met een bout en moer vastzet. Wil je ze mooi verzinken dan kan je ook een platkop metaal schroef nemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: jdruwe

jdruwe

Actieve deelnemer
30 jul 2021
35
1
Mol
Gelukkig weet ik de verschillen tussen staart duim en kruishengen al heel lang. Dat krijg je als je opgroeit in een ijzerwinkel maar dit terzijde. Kruisheng gaat ook. Met slotbouten bedoel ik dat je de hengen met een bout en moer vastzet. Wil je ze mooi verzinken dan kan je ook een platkop metaal schroef nemen.
Het deksel is +- 600mm breed dus als ik kies voor een heng moet ik 1 hebben van ongeveer 400mm (2/3de regel). Nu zijn er verschillende soorten zoals jullie al reeds hebben aangehaald maar voor mij is er nog steeds verwarring 😁
  1. Kruisheng: Kruisheng zwart 400 mm
    1. 400mm dus zou perfect aan die 2/3de regel voldoen
  2. Staartheng Staartheng Zwart 200 mm
    1. 200mm ingeklapt maar 400mm opengeklapt, ik veronderstel dat eigenlijk 1 zijde al 400mm lang moet zijn of ben ik verkeerd?
Als ik kies voor positie B (op achterwand en onder deskel) voor de installatie van het deksel zit ik nog wel met een ander probleem:

279177032_707571437051986_4349394674472742200_n.jpg

Zoals je aan die groen pijl kan zien is mijn tand en groef plank bovenaan gebogen en lijkt me deze niet echt optimaal om een heng op vast te zetten, wat denken jullie?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.