Hulp montage daktrim

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Hallo allen,

Ik ben een schuur aan het bouwen en ben momenteel bezig met de opstand te maken. Terwijl ik bezig was, bedacht ik me dat ik een nog niet weet hoe ik de daktrim moet monteren.

Om mijn vraag wat kracht bij te zetten:
Ik heb op de opstand bedacht een 9mm OSB plaat te plaatsen. Dit omdat het EPDM dat ik ga gebruiken zich goed laat verlijmen op OSB. De 9mm OSB heb ik al liggen, maar toen had ik nog niet bedacht dat dit zou gaan overhellen. In het geval van onderstaand detail zou het 22+22+18mm overhellen. Dat is 62mm. Dit vind ik persoonlijk wat te mager voor 9mm OSB.
Op de eerste tengel zou hij nog wel ondersteuning hebben. Mijn stijlen staan 40cm HoH dus dat is nog best veel. Maar dan nog, voel het niet goed.

Bijkomend probleem, is dat ik voor het vastzetten van de daktrim profielplaat schroeven heb gekocht van 4,8 x 35mm. Dit gaat niet lang vastzitten op een 9mm OSB plaatje.
Ik kan alleen nog niet echt een oplossing vinden. Ik vind het belangrijk dat mijn boeiboord aan alle kanten goed kan ventileren om vochtophopingen met alle problemen van dien te voorkomen.

Heeft iemand hier ervaring mee of de gouden tip?

Gr. Peter

Screenshot 2020-05-24 at 21.03.15.png


Screenshot 2020-05-24 at 20.58.38.png
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Zet de daktrim in ieder geval niet vast met de door jou getoonde schroeven, maar gewoon met spaanplaatschroeven met een verzonken kop. Die jij laat zien steken te hoog boven het profiel uit, waardoor je het epdm er niet mooi overheen krijgt. De schroeven zijn dan teveel bobbels, ze moeten zo vlak mogelijk zitten met het aluminium. Dakdekkers gebruiken hiervoor meestal schietspijkers voor (Paslode of gelijkwaardig).
Je hebt de 2e (horizontale) tengel verder omlaag getekend, hoeveel lager zit die dan de onderkant van je OSB? Als dat 18mm is (of kan worden), zet er dan op de plaatsen van de schroeven een smal reepje underlayment (max 62mm breed) tussen. Natuurlijk niet over de hele lengte, maar bij iedere schroef een stukje van zeg maar 10 cm lang. Dan houd je tussen de blokjes in de ventilatie, maar heb je toch genoeg hout om stevig in te schroeven. (Underlayment omdat dit niet splijt als je een schroef in zo'n klein stukje schroeft.)

Ik ben zo vrij geweest om je tekening even te gebruiken om e.e.a. te verduidelijken. Rood is het blokje underlayment, groen de schroef.

Naamloos.png

Nog een tip, bij het vastzetten van je boeiboord. Meet van tevoren uit tot waar de aluminium trim komt (daar waar hij het hout raakt) en zet het boeiboord daarboven vast (dus achter de trim, in oranje op de tekening). Scheelt een hoop plamuren.
En schilder het boeiboord bij voorkeur voordat de trim erop gaat (er vanuitgaande dat deze geschilderd wordt), dan kan je er nog makkelijk bij, met de trim erop moet je moeilijker doen om het aluminium niet onder de verf te smeren.

Overigens vind ik dat je de opstand zo vrij breed maakt. Als je er bovenop kijkt is dit misschien niet het mooiste. Zoals je hem nu tekent wordt deze 175mm breed. In plaats van die 45x95 zou ik een 45x45 nemen. Of de 45x95 een kwart slag draaien, dan hoeft er eventueel tegen de zijkant ook geen OSB meer tegen. Want op gewoon vuren plakt de epdm ook goed genoeg. Of anders ook 9mm als je er toch OSB tegen wilt zetten.

Rob
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Tengels vertikaal, boeideel gelijk met bovenkant opstand. Rachels van 69 breed gebruiken. Kan je daar de trim schroeven indraaien. Die strook 9mm boven op kan je weg laten.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Zet de daktrim in ieder geval niet vast met de door jou getoonde schroeven, maar gewoon met spaanplaatschroeven met een verzonken kop. Die jij laat zien steken te hoog boven het profiel uit, waardoor je het epdm er niet mooi overheen krijgt. De schroeven zijn dan teveel bobbels, ze moeten zo vlak mogelijk zitten met het aluminium. Dakdekkers gebruiken hiervoor meestal schietspijkers voor (Paslode of gelijkwaardig).

Met epdm doe ik altijd de daktrim over het epdm heen. Dus eerst epdm lijmen, dan een ril kit onder op de daktrim, en dan deze erop schroeven. De schroeven die Peter toont gebruik ik ook. Met een rubberen ring voor een waterdichte aansluiting.
Bij dakleer branden moet de daktrim er eerst wel op. Het dakleer word dan over de trim gebrand.
 
  • Leuk
Waarderingen: MaartenS

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Met epdm doe ik altijd de daktrim over het epdm heen. Dus eerst epdm lijmen, dan een ril kit onder op de daktrim, en dan deze erop schroeven. De schroeven die Peter toont gebruik ik ook. Met een rubberen ring voor een waterdichte aansluiting.
Bij dakleer branden moet de daktrim er eerst wel op. Het dakleer word dan over de trim gebrand.

+1

eerst EPDM en dan pas je daktrim.

ik heb het spul ook zo gemonteerd als jij omschrijft.

zie onderstaande foto, hier moeten de schroeven nog in de daktrim.
Het epdm is verlijmd, op de EPDM doe je kit.

ik hheb daarvoor deze gebruikt:

en op de de kitrups leg je de daktrim zodat deze waterdicht is, met de zelftappende schroeven zet je de daktrim vast in het onderliggen de hout. De ring zorgt voor een waterdichte afsluiting.

Voor de zekerheid heb ik nog een dot van die MSP kit over de schroeven gedaan ter afdichting.


EPDM - kit - daktrim.jpg
 
Laatst bewerkt:

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Thanks voor de reacties allemaal!

Ik wou inderdaad eerst het EPDM verlijmen en dan later boeiboord monteren en daktrim er op zetten. De strook van 9mm aan de bovenkant is om de 'holtes' van de rachels te overbruggen zodat ik overal body heb voor mijn EPDM.

@klusrob
Ter plekke van waar de schroeven komen een blokje underlayment klinkt als de makkelijkste optie. Deze 'kier' kan ik zo hoog maken als ik zelf wil. Ik wou minimaal 10mm voor ventilatie aanhouden. Maar 18mm is ook geen probleem. Dan hoe ik alsnog 45-18 = 27mm over om de tengels op vast te zetten.

Het plaatsen van de bovenste schroef 'blind' achter de daktrim klinkt wel slim! Alleen ik weet niet of hier nog ruimte voor over blijft, zeker als ik 18mm over laat. Daarnaast moet er nog een 2e rij schroeven in, dus vullen moet ik toch. Als ik dat voor beide rijen met schroeven doe, weet ik ook zeker dat er geen vocht kan ophopen. Ze gaan inderdaad geschilderd worden.

Dat de opstand vrij breed is vond ik juist wel mooi, haha. Maar goed, je kijkt niet alle dagen naar je dak natuurlijk. De reden is heel makkelijk: ik had heel veel zaagverlies en kon dat mooi gebruiken op deze manier. Dus wel heel duurzaam ;-)

Het grootste gedeelte is al klaar. De klosjes en de balk aan de bovenkant ligt al. Aan de binnenkant heb ik ook al 18mm OSB vastzitten. Alleen nog een plaatje er op dus. Als het constructief fout is, dan gaat het er uiteraard weer af, maar volgens mij is dat niet het geval, toch?

Ik zal vanavond even een nieuwe detail tekening maken!


1590389975576.png
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.