Hulp gezocht bij maken inbouwkast

Louze

Nieuw lid
27 nov 2024
1
0
Weesp
Beste allen - Ik wil graag een inbouwkast thuis bouwen. Hoewel ik al redelijk wat ervaring heb, ontbreekt het mij nog aan voldoende kennis om een dergelijk project volledig zelfstandig (en succesvol) af te ronden. Daarom ben ik op zoek naar een timmerman of -vrouw die een carrière achter de rug heeft en het leuk vindt om (tegen betaling en heerlijke koffie!) zijn of haar kennis te delen en mij te onderstuenen tijdens dit project.

Wie kent iemand met deze ervaring die het leuk zou vinden om zijn of haar kennis over te brengen?

Alvast bedankt!

Bijlagen

• schets boekenkast.jpg
    schets boekenkast.jpg
    84,2 KB · Weergaven: 115
  • inspiratie.jpg
    inspiratie.jpg
    159,3 KB · Weergaven: 116

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.667
2.412
Klein-Brabant, Vlaanderen
welkom als nieuw lid

dat deel boven de deur zou ik niet plaatsen

jouw ontwerp is voldoende eenvoudig om door een maatwerkwinkel uit te laten voeren

de stellatten, zoals in het voorbeeld, zal je zelf moeten zagen

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.649
3.336
Als je geen mensen met de juiste kennis in je relatienetwerk hebt, zal je gewoon je eigen fouten moeten maken. Ga gewoon beginnen.

• Leuk
Waarderingen: Henk H

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
536
248
Wat @chevy66 zegt, gewoon beginnen. Je zegt dat je al redelijk wat ervaring hebt. Met een goede detailtekeningen, die je ook helpen de werkvolgorde te bepalen, en hulp van het forum, gaat je dit zeker lukken.

Ik snap dat het intimiderend kan zijn om zo'n groot meubel te bouwen. Het voorbeeld dat je laat zien is niet al te moeilijk, denk ik. Het maakt grotendeels gebruik van sierlijsten. Dat betekent dat je de korpussen van multiplex of iets dergelijks kan maken, en geen zorgen hoeft te maken over afwerken van de kopse kanten. Die sierlijsten zet je er als laatste op en helpen ook om eventuele imperfecties te maskeren.
Keeplatten voor de plankdragers zijn eenvoudig te maken uit latten, of zelfs direct te koop bij o.a. Hornbach.
Worden de deurtjes opliggend, zoals het voorbeeld? Dat is ook makkelijker (lees: hoeft iets minder nauwkeurig) dan inliggend.
De achterwand is van messing-en-groef plankjes, die zijn ook zo in de handel verkrijgbaar.

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
189
82
Zaanstreek
Je zegt ervaring te hebben opgedaan met andere projecten. Wat voor gereedschap heb je tot je beschikking?
- onderkasten kunnen goed van IKEA rompjes die bekleed zijn met je eigen hout. Deurtjes, wangen, plint & dek - van buiten zie je niet meer dat dit eronder zit.
-bovenkast kan opgebouwd worden op 1001 manieren en even afhankelijk van je ervaring, gereedschappen etc.

Keeplatten kan je vast inkopen of anders met een freesmalletje makkelijk repeterend te maken :)

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
276
98
Wie kent iemand met deze ervaring die het leuk zou vinden om zijn of haar kennis over te brengen?
Je hebt een forum vol met dit soort mensen gevonden. Maak een plan, deel het hier en je zult op weg geholpen worden om dit zelf te bouwen.

• Leuk
Waarderingen: Kor

Sparrows

Actieve deelnemer
5 jul 2024
58
48
Den Haag
Leuke uitnodiging! Ik kan me voorstellen dat je het graag met iemand samen doet. Het is een traditionele en beproefde formule om als span met een volleerd iemand te werken en zo in de praktijk te leren. Houdt moed en laat je niet van de wijs brengen, ik vind het getuigen van lef om dat op een forum van eigenheimers te vragen. Er is vast wel iemand in je buurt die dit ziet zitten en er de tijd voor vrijmaakt. Succes!

• Leuk
Waarderingen: Jan-WillemJW

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
193
100
Utrecht
Dag Louze,

Ik reis enkele keren per week tussen Amsterdam en Amersfoort met de trein en zou eventueel een keer langs kunnen komen om te sparren. Ik ben geen timmerman, ik heb niet bijster veel ervaring, maar hetgeen ik heb wil ik gerust delen met je.

Maar ik sluit mij wel aan dat dit hoogstwaarschijnlijk niet nodig is als je de concrete uitdagingen / actieplan hier op het forum deelt. Er zitten hier veel mensen op die velen malen meer ervaring hebben dan ikzelf.

Feitelijk zou ik jouw project hetzelfde aanpakken als onderstaande dat ik heb gemaakt (met veel hulp en input van forum leden), en dat komt neer op de volgende high level stappen:
  1. Maak een a twee sokkel(s) voor de gehele breedte van de kast, zodat je de kast kan plaatsen op een 100% vlakke bodem
  2. Maak een kastenblok voor je kastjes (met deurtjes). Splits dit eventueel op in meerdere blokken indien te groot. (foto hieronder zijn 4 blokken, 2 onder voor de lades en 2 er bovenop voor de deurtjes)
    1. Optie hier is om alle ijzerwaren voor assemblage te installeren, om je rug te sparen
  3. Maak een kastenblok voor de plankjes, dit worden mogelijk 3 delen, tenzij je de tussenwanden voor beide zijden wilt gebruiken. Dit maakt het moeilijker
  4. Ik weet niet of je met een front (mahonie in onderstaande) wilt werken, om alle 'blokken' te verbergen, of dat je dit in het ontwerp wilt verwerken. Een front is veel gemakkelijker, zeker als je het met een spijkerpistool bevestigd. Een sokkel verbergen is makkelijk met een front.
Voor de stabiliteit heb ik alle blokken aan elkaar gemonteerd en blokjes tussen de muur en kasten geplaatst om te voorkomen dat het over de jaren uit haaks beweegt.

Natuurlijk zitten er veel meer stappen en gedachten in een ontwerp, maar dan ben ik hier over een uur nog steeds aan het tikken.

1733050814835.jpeg

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.