Hulp gezocht bij het achterhalen van merk en type vlakbank tbv kopen juiste messen

mjdegraaff

Nieuw lid
23 jan 2018
8
0
Hi Iedereen,

Onlangs heb ik via marktplaats een oude maar robuuste vlakbank op de kop kunnen tikken. Volledig van gietijzer en in goede staat. De messen heb ik eruit gehaald en de vorige bewoner heeft niet de juiste messen gebruikt in dit apparaat. M.a.w. hij heeft de messen op maat geslepen om de passend in het (vliegwiel) te krijgen....

Wel, mijn vraag is nu. Kunnen jullie mij helpen bij het achterhalen van het type machine dat ik heb gekocht. Ik heb ieder hoekje van de machine nagekeken en helaas nergens een verwijzing kunnen vinden. zie bijgevoegd een algemene foto. Ik probeer vanavond betere te maken en naar jullie te sturen.

Dank alvast voor de hulp!WhatsApp Image 2018-01-21 at 17.15.29.jpg
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Met even de breedte van de schaafas, dan heb je de lengte van je messen al (ik denk zomaar dat het 6inch is , de dikte zal als de meeste messen zijn 3mm, de hoogt kan varieren, maar ik schat 18 mm, ik had vroeger ook zoiets dat was een machine van het merk Delta.
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum, de messen zitten normaliter in een messenas, als je ook een foto van de passend geslepen messen, en de messenas laat zien, is er misschien kans dat iemand het herkend? Maar als de vorige eigenaar de messen al passend heeft geslepen, zegt dat m.i. al dat hij ook geen passende gevonden heeft, maar misschien heb je geluk dat iemand de vorm herkent?

Groet Pel.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Vergeet mijn verhaal hierboven maar, deze messen lijken daar totaal niet op, dit systeem heb ik nog nooit gezien, ik had mijn messen op maat laten maken bij een bedrijf in de Spaanse polder in Rotterdam, het inkorten en op juiste hoogte plus scherp slijpen koste mij toe 80 euro voor 3 messen.
 
P

Pel

Guest
Toolnation verkoopt schaafmessen zonder opname sleuven of gaten, of ze kwalitatief goed zijn weet ik niet.

Groet Pel.
 

mjdegraaff

Nieuw lid
23 jan 2018
8
0
Hm messen durf ik niet te zeggen. Lijkt het wel op met die andere kleur snijvlak. Maar de vorige eigenaar heeft het e.e.a. behoorlijk in elkaar gebeund. Het zal je maar gebeuren dat zon mes er af schiet.

Enig idee hoe dat bedrijf heet? Of mogelijk andere bedrijven die dat doen in Nederland?

Robuust apparaat maar zonder messen kan ik weinig :)

Dank iedereen voor de input.
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Als je van te voren advies gevraagd had, had ik je sterk afgeraden een machine met dergelijk opspansysteem te kopen. Als er door de altijd aanwezige trillingen de moeren los trillen, heb je kans dat de beitel er met een rotsnelheid uit komt zetten. Dit soort opspansystemen wordt daarom al héél lang niet meer toegepast.
Maar nu je hem hebt, zou ik zeggen dat er in principe helemaal niets mis is met de deze beitels àls ze even dik, lang, breed en vooral even zwaar zijn. Op zich zijn de ingeslepen uitsparingen helemaal geen gek idee, omdat je zo bredere beitels kunt gebruiken, maar die uitsparingen moeten wel exact gelijk zijn in als je de beitels op elkaar legt. Zoek een goede slijper die de beitels écht recht kan slijpen en zet ze er in - inderdaad heel belangrijk- met een een momentsleutel.
 

mjdegraaff

Nieuw lid
23 jan 2018
8
0
Hi All,

Nogmaals dank voor de input. Het loskomen van de schaafmessen lijkt me onwaarschijnlijk. Naast de drie moeren zitten er ook pinnetjes in (net als bij een deur) die voorkomen dat hij er uit kan vliegen.

Weten jullie mogelijk bedrijven (omgeving Utrecht) die dergelijke messen ook goed kunnen instellen/ uitlijnen.

Dank
 

mjdegraaff

Nieuw lid
23 jan 2018
8
0
pinnetjes.jpgZie bijgevoegd de plaat kan er alleen onder een bepaalde hoek eruit. Wanneer het vliegwiel draait is centrifugale kracht een iets andere richting.

Het mes zou mogelijk wel los kunnen schieten maar ook dat lijkt me onwaarschijnlijk omdat het mes zichzelf vastzet tegen de kapping.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Mes kan er wel degelijk uitvliegen als er onvoldoende klemkracht is. Die pinnetjes helpen daar niet tegen, die bepalen mi de positie van je keerbeitel op het blok.
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
132
17
Haarlemmermeer
Is het raar als ik denk dat je beitels nodig hebt met 3 gaten erin. Die dan dus rusten op die onderste rand in je 'keerbeitel'? Eruit vliegen kan dan zeker niet zomaar meer. Je stelt dan je afvoerblad af tov je mes ipv andersom denk ik... Iemand hier nog een beter gefundeerde mening over?
 

mjdegraaff

Nieuw lid
23 jan 2018
8
0
@Jan, hier zat ik ook al aan te denken. Alleen zit er geen speling in het afvoerblad. De uitsparing zou echter wel groter kunnen zijn zodat het mes iets kan schuiven. De sleuven aan de achterkant zijn dan misschien om het mes te stellen....\


Ben benieuwd of hier mensen ervaring mee hebben
 

tuoh

Oud hout
Doorgaans hadden die oude messen open sleuven aan de achterzijde, zo kon het mes breder gehouden worden, en was het toch verstelbaar bij het afslijten (herhaaldelijk slijpen). Doorgaans waren deze messen ook wat dikker dan wat tegenwoordig gebruikelijk is. Dus goed controleren of de messendikte wel klopt.

Deze beitelassen zijn al veel jaren niet meer toegelaten, omdat de bouten (en moeren) belast worden op trek (metaalmoeheid) en niet op druk zoals bij de hedendaagse schaafblokken.
Het kwam vroeger wel eens voor dat de bouten loskwamen door trillingen (meestal veelvuldig schaven met (te) botte messen) en dan meteen het aan- of afvoerblad aan gort sloegen.

Wil je er toch mee aan de slag dan zou ik bouten en moeren vervangen door nieuwe, niemand kent immers de voorgeschiedenis van de machine, of hoe hard die dingen werden aangetrokken.
Zie op één van de foto's dat er al precies één andere moer tussen zit, als het effectief zo is dan zijn er al eens problemen geweest, of is men er eentje kwijtgespeeld.

Ps: de fabrikant bepaalde min of meer het aantrekkoppel door een aangepaste sleutel mee te leveren, ttz, deze sleutel had meestal een kortere hefboomwerking dan een reguliere steek- of potsleutel.
Heb het in het begin van mijn carrière eens éénmaal meegemaakt dat een bout loskwam tijdens het schaven, gelukkig op tijd gehoord, omdat het geluid van de machine begon te veranderen tijdens het schaven. De boel voor alle zekerheid meteen stilgelegd om eens te kijken, bleek dat er een bout al een paar mm uitgekomen was. Gelukkig hadden die oude machines een ruime speling tussen schaafas en tafels ( je kon er bijna je hand tussenschuiven)
 
Laatst bewerkt:

mjdegraaff

Nieuw lid
23 jan 2018
8
0
Dag Tuoh,

Dank voor de uitgebreide toelichting. De conclusie die ik moet trekken is dus eigenlijk dat dit apparaat met deze kop waardeloos/ gevaarlijk is...

Dan volgt mijn tweede vraag...

Het apparaat is verder in perfecte staat en ik kan zowel de aanvoer als de afvoer tafel in hoogte verstellen. Zou het mogelijk zijn om hier een aparte as in te zetten? En zo ja, zijn er bedrijven die dergelijke koppen los verkopen?

Gr Michiel
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Ik zou het hele machientje aanbieden bij een museum, lijkt me maar een gevaarlijk apparaat. Wanneer ik alles zo eens goed door leest hier kan er best veel mis gaan en dat voor heel veel moeite dat je ervoor moet doen om het werkend te krijgen en te houden.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.