Hulp gezocht bij afstellen hulpstuk

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Bij het bouwen van een paar kumiko's moet ik een 80-tal sterren maken (*). Die sterren worden dan in een hexagonaal patroon geplaatst.
Ter verduidelijking het hexagonaal patroon download (1).jpg en opgevuld met 'sterren'download.jpg

Ik moet dus drie dunne latjes, waarvan de uiteindes op 2 x 60° geschaafd zijn, aan elkaar lijmen. Daar heb ik een hulpstukje voor gemaakt en na een paar pogingen heb ik er een kunnen maken die nauwkeurig genoeg is, wat puur toeval is. Het is niet anders dan 3 gleuven onder een hoek van 120° en waar de 3 gleuven elkaar perfect kruisen.

IMG_2081.jpg
dit heb ik met een trekzaag gedaan met het multiplex onderste boven.
Nu is de vraag hoe kan ik zo iets maken in hoge nauwkeurigheid want de latjes zijn amper 3mm dik, dus een kleine afwijking zorgt ervoor dat de stukjes niet in elkaar passen. Ik zit al de hele week te piekeren en heb geen idee


* het is een Tsumi-isi Kikko kumiko maar in mijn "alwetendheid" had ik niet gekeken hoe de tussenstukjes in het hexagonaal patroon gepast moesten worden en ging ik er onterecht van uit dat elk sterretje apart gemaakt moest worden, want dus niet het geval is. Maar dit kan ik nu niet meer corrigeren.
 
Laatst bewerkt:

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Uit je verhaal begrijp ik eigenlijk dat het gelukt is: je hebt nu een mal waarin je de latjes kan lijmen onder precies de juiste hoek.
Heb je meer mallen nodig misschien en wil je weten hoe die te maken?

Zonder er wat vanaf te weten zou ik zeggen dat je op een stuk multiplex, twee latjes onder een hoek van 120 graden vast moet zetten. Daar leg je dan steeds twee benen van je ster tegenaan die je vervolgens op de kop aan elkaar lijmt met 2 seconden lijm. Slagje draaien en dan het derde been vastlijmen.
 
Laatst bewerkt:

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Uit je verhaal begrijp ik eigenlijk dat het gelukt is: je hebt nu een mal waarin je de latjes kan lijmen onder precies de juiste hoek.
Heb je meer mallen nodig misschien en wil je weten hoe die te maken?
ik heb er nu maar één mal en dat gaat wel heel traag vooruit
Zonder er wat vanaf te weten zou ik zeggen dat je op een stuk multiplex, twee latjes onder een hoek van 120 graden vast moet zetten. Daar leg je dan steeds twee benen van je ster tegenaan die je vervolgens op de kop aan elkaar lijmt met 2 seconden lijm. Slagje draaien en dan het derde been vastlijmen.
dat is een idee, maar met een gleuf lijkt me wel reproduceerbaarder
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ter verduidelijking het hexagonaal patroon
download (1).jpg
ik heb snel de hoeken van dit patroon geteld & kon niet tot 6 tellen
dit is dus een foto van de sterren :giggle:

een gleuf lijkt me wel reproduceerbaarder
zaagblad 3 mm op een afkortzaag ?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Dan maak je drie driehoeken met een hoek van 120 graden die je vastzet en uitlijnt op een stuk multiplex zodat de te verlijmen latjes er precies tussen passen.
Plaatjes zou je van aluminium kunnen maken.
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
ik zou driehoekjes zagen en op een plaatje bevestigen met een latje er tussen zodat je de goede maat hebt voor de sleuven.

maar als ik zo naar het patroon kijk zie ik een frame met verticaal doorlopende latten
daar tussen grote driehoeken die daarna zijn opgedeeld in drie stukken.

ik denk dat de constructie veel sterker is als je het op die manier uitvoert

edit: gekruist met de post hierboven
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Misschien doe je er een idee mee op en anders heb je lekker kumiko filmpjes gekeken.
de meeste jigs die je kunt zien op de filmpjes heb ik al, en ook de drie boeken van de kumiko guru Des King en daar werk ik ook altijd mee ...

maar bij de kumiko die ik nu maak heb ik een verkeerde veronderstelling gemaakt en maak ik de kumiko op een totaal 'verkeerde' manier. In plaats van een zeshoek te maken die de hexagonalen kruisen (zie de foto, hopelijk maakt dat het wat duidelijker), maak ik nu 'sterretjes' in elk van de driehoeken.
IMG_2176.jpg
Ik zoek een oplossing omdat ik een fout heb gemaak en omdat het mij intrigeerde dat ik geen goed hulpstuk kon verzinnen, maar ik denk dat @boertje125 en @thomasz hun voorstellen wel eens zouden kunnen werken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.