Hulp gevraagd om een tafeltje inklapbaar te maken

Burundi

Nieuw lid
19 sep 2025
6
1
Nederland
Ik ben nog redelijk nieuw op het gebied van houtbewerking en ben bezig met het ontwerp van een tafeltje. Dit tafeltje ga ik maken voor iemand als tafeltje voor over de stoel. Het betreft een sta-op stoel en hierop moet bijvoorbeeld een laptop komen. onder de stoel is geen ruimte i.v.m. de motor en dergelijke.

Nu zou het handig zijn als de poten ingeklapt kunnen worden. Ik dat zelf al te kijken naar klapscharnieren, maar dan kan ik niet beide kanten inklappen omdat ze dan tegen elkaar komen. Maten zijn ter indicatie.
tafel.png

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.625
2.749
Klein-Brabant, Vlaanderen
voor de vuist weg . . .
beide poten zijn te lang om na inklappen netjes achter mekaar onder het blad te liggen
dus moeten ze mekaar overlappen
maak deze regel aan bv de rechterzijde even veel cm hoger als de dikte van de poten
klap dan de poot van de linkerzijde eerst onder het blad
nadien die van de rechterzijde
p..psimpel !?

vervolledigd door knipsel van de regel toe te voegen

1759563734132.png

Bijlagen

• 1759563701127.png
    1759563701127.png
    19 KB · Weergaven: 2
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Burundi

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.766
1.290
Omgeving Leiden
Je kan de afstand tussen de rechterpoten smaller maken dan die tussen de linker, zodat de linkerkant tussen de rechterkant valt. De dwarsverbindingen onderin moeten dan anders. Zal morgen een fotootje maken van een dergelijke construcitie.

Of je laat de pootconstructies in het verticale vlak ( groene as) draaien.
Voorbeeld:

Vooralsnog blinkt het idee van @ZotVanHout uit door eenvoud. ( is een deftige verwoording van poepsimpel :)

Ongevraagd advies:
Onderaan het tafelblad zou ik in de lengte aan de twee zijkanten een smalle lat maken, zodat het blad niet doorbuigt. Het blad kan dan ook dunner, waardoor de hele constructie lichter wordt.

Werken met scharnieren geeft wel wat uitzoekwerk hoe je e.e.a. in zowel opgevouwen als uitgevouwen toestand borgt, zodat de hele tafel bijvoorbeeld niet per ongeluk inklapt

• Leuk
Waarderingen: Burundi

Burundi

Nieuw lid
19 sep 2025
6
1
Nederland
voor de vuist weg . . .
beide poten zijn te lang om na inklappen netjes achter mekaar onder het blad te liggen
dus moeten ze mekaar overlappen
maak deze regel aan bv de rechterzijde even veel cm hoger als de dikte van de poten
klap dan de poot van de linkerzijde eerst onder het blad
nadien die van de rechterzijde
p..psimpel !?
Het kan soms zo p..psimpel zijn… 🙈

Burundi

Nieuw lid
19 sep 2025
6
1
Nederland
Je kan de afstand tussen de rechterpoten smaller maken dan die tussen de linker, zodat de linkerkant tussen de rechterkant valt. De dwarsverbindingen onderin moeten dan anders. Zal morgen een fotootje maken van een dergelijke construcitie.

Of je laat de pootconstructies in het verticale vlak ( groene as) draaien.
Voorbeeld:

Vooralsnog blinkt het idee van @ZotVanHout uit door eenvoud. ( is een deftige verwoording van poepsimpel :)

Ongevraagd advies:
Onderaan het tafelblad zou ik in de lengte aan de twee zijkanten een smalle lat maken, zodat het blad niet doorbuigt. Het blad kan dan ook dunner, waardoor de hele constructie lichter wordt.

Werken met scharnieren geeft wel wat uitzoekwerk hoe je e.e.a. in zowel opgevouwen als uitgevouwen toestand borgt, zodat de hele tafel bijvoorbeeld niet per ongeluk inklapt
Dank ook voor het ongevraagde advies! Ben benieuwd naar de foto

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.