Hulp gevraagd met de Hammer A31 vlak/vandiktebank

tjitse

Nieuw lid
13 jan 2021
12
2
Afgelopen vrijdag is, na een half jaar wachten wegens leveringsproblemen, endelijk mijn A31 geleverd! Het apparaat ziet er zeer degelijk uit. Foto:

IMG_4781.jpg

Het is de 230v versie geworden met 3pk/3000 watt. Helaas trekken de stoppen het hier niet, de stop klapt er uit bij het inschakelen. Ik weet dat er hier een aantal forumleden zijn met de A31, dus ik ben benieuwd hoe de A31 normater aangesloten wordt. De eerste stap is de stop vervangen: van 16A B naaar 16A C (traag). Zal dit voldoende zijn?

Tweede vraag: ik heb er twee aluminium verlengtafels bij van 400mm, maar die krijg ik niet op gelijke hoogte (t.o.v. de in en outfeeds). Ze lopen nu een paar mm af (zie foto in de bijlage). Hoe stel je dit in?

IMG_4777.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het is de 230v versie geworden met 3pk/3000 watt.
De eerste stap is de stop vervangen: van 16A B naaar 16A C (traag). Zal dit voldoende zijn?
1 pk is ongeveer 750 watt
dus 3 pk zou 2.250 watt zijn
3.000 watt zou 4 pk moeten zijn
met 3.000 watt zit je dicht tegen de theoretische maximumcapaciteit van een automaat van 16A
230 x 16 = 3.680
bij het opstarten vraagt de machine meer dan tijdens de werking
in vl zijn C-automaten de standaard
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Eens bovenstaande issues opgelost zijn ga je hier enorm veel plezier van hebben! (y)

Het is een detail, maar ik vind het persoonlijk wel spijtig dat ze van de oude layout/look zijn afgestapt..

A331_1_1024x1024.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ze zouden die machines beter uitrusten met een frequentieregelaar. Dan heb je gelijk een aanloopstroombegrenzer, thermische beveiliging en motorrem. En iedere machine kan met dezelfde motor uitgerust worden. Bovendien kan je met de driefasige motor het volle potentieel van het vermogen benutten. Voor de extra kosten hoeven ze het niet te laten want een frequentieregelaar kost tegenwoordig niet veel meer.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
De A3-31 wordt meestal in 400V geleverd.
Maar ik denk dat je probleem is opgelost met een trage zekering. De aanloopstroom bij opstarten is waarschijnlijk de boosdoener. Ik heb het hier thuis ook gehad met een zaag tijdens de verbouwing; op de groep in de schuur (16-C) ging het prima, in de rest van het huis (16-B) klapte de boel er ook uit.

Voor de afstelling van de verlengtafels: in onderstaande video van Felder laten ze (vanaf 6:00) zien hoe de verlengtafel gemonteerd moet worden.
Je moet de hoogte van de bevestigingsrail aanpassen om de verlenging op de juiste hoogte te krijgen.



Ik heb trouwens de tafelverlenging iets aangepast. Uit de klemplaat een hoekje uitgeslepen (of eigenlijk de klemplaat vervangen door een strip ijzer waar dat gedaan is) zodat ik deze borgstrip zijwaarts kan wegdraaien en zo de verlenging makkelijker van de vandiktetafel af kan tillen. Hij kan namelijk niet zijwaarts van de rail afgeschoven worden zoals bij de rail aan de bovenkant (waar de geleider van de vlakbank op vast zit), omdat de body van de machine dan in de weg en de verlenging daar dan tegenaan schuift.

IMG_1322.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: studiodara

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
291
118
Tweede vraag: ik heb er twee aluminium verlengtafels bij van 400mm, maar die krijg ik niet op gelijke hoogte (t.o.v. de in en outfeeds). Ze lopen nu een paar mm af (zie foto in de bijlage). Hoe stel je dit in?

felder.jpg

Dat doe je volgens mij door de bout (net voor de zwarte handel) te verdraaien.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Ik doe het even uit mijn hoofd, maar het afstellen van de verlengtafels doe je met de bout in het verlengde van de hendel, zoals je ziet op plaatje hierboven. Daarmee kun je de hoek van de verlengtafel instellen tov de machine. Als de verlengtafel bij de aansluiting op de machine niet vlak is, dan kan dat idd via de rails bijgesteld worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead en Athanor

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Inderdaad, als ze aflopen dan de bout een klein stukje uitdraaien. Eerst de borgmoer iets losdraaien. Je moet daar een beetje mee spelen/proberen, het is trial and error.
Niet vergeten de borgmoer weer vast te draaien zonder de bout weer te verstellen.

(ik dacht even dat de algehele hoogte het probleem was)
 
Laatst bewerkt:

studiodara

Actieve deelnemer
7 jun 2015
145
28
Afgelopen vrijdag is, na een half jaar wachten wegens leveringsproblemen, endelijk mijn A31 geleverd! Het apparaat ziet er zeer degelijk uit.

Het is de 230v versie geworden met 3pk/3000 watt. Helaas trekken de stoppen het hier niet, de stop klapt er uit bij het inschakelen. Ik weet dat er hier een aantal forumleden zijn met de A31, dus ik ben benieuwd hoe de A31 normater aangesloten wordt. De eerste stap is de stop vervangen: van 16A B naaar 16A C (traag). Zal dit voldoende zijn?

!
Ik had hetzelfde probleem en was met een c-automaat opgelost
 

tjitse

Nieuw lid
13 jan 2021
12
2
Het is gelukt met een 16A type C automaat! Morgen de aluminium tafels afstellen en dan kunnen we beginnen.

Bedankt voor de hulp tot nu toe!
 
  • Leuk
Waarderingen: studiodara

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.