Hulp gevraagd bij finetunen eikenkast

JochemB

Nieuw lid
2 jan 2022
6
1
Zwolle
Na geregeld het forum bezocht te hebben, nu dan echt mijn eerste inhoudelijke vraag :).

Ik heb een eikenkast gebouwd. Puur omdat ik het leuk vond om er zelf eentje te maken ipv eentje te kopen. Begonnen met een aanhanger vol eikenhout en allemaal netjes gedroogd en geschaafd hout. Inmiddels alles verlijmd, gezaagd, geschuurd en in elkaar gezet. De kast staat nu in de huiskamer. Zie de foto's voor het resultaat :). (op de foto's zijn de frontjes van de lades nog niet geplaatst. Inmiddels is dat wel zo) . Nu ben ik bezig met de afwerking en wil de kast graag zo strak mogelijk maken. Tegen de volgende dingen loop ik aan en jullie kennis en input wordt zeer gewaardeerd :).

Kast leunt in z'n geheel iets naar links
De kast is niet helemaal haaks. Kast leunt bovenaan iets naar links. Hierdoor zijn naden van deuren etc niet helemaal recht. Is er iets op de markt om de kast helemaal haaks te krijgen? Bestaat er bijvoorbeeld een diagonaal kruis welke achter de achterwand geplaats kan worden?

Lades niet helemaal haaks
Ook de lades zijn niet helemaal haaks. Ik heb positioneringsklemmen waarmee ik de lades haaks kan maken door de hoeken opnieuw te bevestigen. Of bestaat er wellicht ook iets op de markt (zoals diagonaal kruis) om het haaks te krijgen?

Linkerdeur getordeerd
De linkerdeur is lichtelijk getordeerd. Bij gesloten deuren staat de rechter onderhoek 'open'. In de winkel heb ik wel eens een soort strip horizontaal aan de binnenzijde ingevreest gezien. Dat leek mij wel een optie, kan echter de benaming niet vinden. Wie weet hoe dit heet of heeft een idee?

Ervaring met olie
We willen de natuurlijke look zoveel mogelijk behouden maar willen het materiaal toch beschermen. Een olie leek ons daarvoor het beste. Kunnen jullie een bepaalde olie aanraden welke zo veel mogelijk de natuurlijke look behoudt?

Ik ben benieuwd naar jullie tips:)
 

Bijlagen

  • IMG_20211130_205405.jpg
    IMG_20211130_205405.jpg
    81,6 KB · Weergaven: 89
  • IMG_20211130_205510.jpg
    IMG_20211130_205510.jpg
    66 KB · Weergaven: 88
  • IMG_20211130_205456.jpg
    IMG_20211130_205456.jpg
    52,9 KB · Weergaven: 85
  • IMG_20211130_205330.jpg
    IMG_20211130_205330.jpg
    63,8 KB · Weergaven: 91

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Voor het niet haaks zijn zou ik de achterwand los halen, de kast haaks maken en dan de achterwand opnieuw bevestigen - als dat kan...

Wat betreft de natuurlijke look: er is olie die de natuurlijke look benadert, zoals 'no visible oil' van De Houtdraaierij.

Zie ook No Visible Oil

Ik heb de daar genoemde Trae Lyx Raw Wood Effect Oil geprobeerd, en dat kleurde het hout inderdaad niet intenser zoals gewone olie. Het was wel waterig en rook naar zeep, dus ik vraag me af wat er in zit.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Als zo een kast scheef staat, zit de achterkant er niet goed in. De achterplaat zorgt voor de nodige stabiliteit.
Achterkant los maken (hoe zit die er in?), kast haaks zetten (overhoeks meten) en achtkant terug vast zetten.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Kast leunt in z'n geheel iets naar links
De kast is niet helemaal haaks. Kast leunt bovenaan iets naar links. Hierdoor zijn naden van deuren etc niet helemaal recht. Is er iets op de markt om de kast helemaal haaks te krijgen? Bestaat er bijvoorbeeld een diagonaal kruis welke achter de achterwand geplaats kan worden?
normaal zou de achterwand ook de voorkant van de kast haaks moeten houden
als je het met de achterwand niet op kan lossen, dan kan een stuk montageband de oplossing bieden
dat heeft hetzelfde effekt als een diagonaal kruis

Lades niet helemaal haaks
Ook de lades zijn niet helemaal haaks. Ik heb positioneringsklemmen waarmee ik de lades haaks kan maken door de hoeken opnieuw te bevestigen. Of bestaat er wellicht ook iets op de markt (zoals diagonaal kruis) om het haaks te krijgen?
als de lades vast verlijmd zijn, is er niet veel aan te verhelpen
hoe ze gemaakt zijn + in mekaar zitten weten we niet
voor het monteren van lades gebruik ik altijd een plaat waarop ik 2 latten geschroefd heb die in een hoek van 90° staan
langs alle kanten klemmen, maar in ieder geval geen gezeur met fijnstellen
Linkerdeur getordeerd
De linkerdeur is lichtelijk getordeerd. Bij gesloten deuren staat de rechter onderhoek 'open'. In de winkel heb ik wel eens een soort strip horizontaal aan de binnenzijde ingevreest gezien. Dat leek mij wel een optie, kan echter de benaming niet vinden. Wie weet hoe dit heet of heeft een idee?
het is massief hout, dus het werkt
je kan een deurrechter plaatsen, maar esthetisch is dat niet, zelfs niet aan de binnenkant
als het echt stoort, deur verzagen + opnieuw lijmen ?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Allereerst welkom, en gelijk met een mooi werkstuk hier binnenkomen, chapeau!
We willen de natuurlijke look zoveel mogelijk behouden maar willen het materiaal toch beschermen.
Ik heb goede ervaringen met Skylt Original 2k-lak. Die beschermt zeer goed (is eigenlijk een parketlak dus zeer krasvast), maar is nagenoeg onzichtbaar en blijft mat. Bij het maken van een tafeltje vorig jaar moest ik goed kijken om te zien waar het eikenhout gelakt was met 3 lagen lak en waar niet (bevestiging poten).
Olie maakt het hout levendiger, maar daarmee ook donkerder, al heb ik geen ervaringen met de door Jurriaan genoemde No Visible Oil. Maar welke afwerking je ook kiest: probeer deze eerst altijd op een reststuk van het betreffende hout. Als het niet bevalt en je hebt de hele kast ermee gedaan zou dat jammer zijn.

Voor het niet haaks zijn van de kast en de lades sluit ik me aan bij mijn voorgangers: de achterwand houdt de kast overeind en dus haaks. Lag de kast 100% haaks toen je de achterwand hebt gemonteerd? Als deze aan alle 4 de kanten goed vast zit, zou de kast net meer kunnen bewegen en/of gaan hellen.
Idem voor de lades. De bodem houdt (of maakt) deze haaks.
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

JochemB

Nieuw lid
2 jan 2022
6
1
Zwolle
Bedankt voor jullie snelle reacties en meedenken :)

Wat betreft de achterwand; in het zij-, hoofd- en onderpaneel heb ik een sleuf gezaagd waar de achterwand ingeschoven is waarna ik het bovenpaneel vastgeschroefd heb en de plaat opgesloten heb. Dat leek me een mooie techniek. Het biedt inderdaad geen stevigheid zoals jullie terecht aangeven. Tijdens het monteren van de panelen heb ik wel positioneringsklemmen gebruikt, maar dat haalde blijkbaar te weinig uit. Ik ga de tip van de montageband opvolgen. Dat is soortgelijk als wat ik zocht.

Wat betreft de lades; deze zijn verlijmd en geschroefd middels kleine stukjes hout aan de binnenzijde in de hoeken geplaatst (daar doorheen geschroefd). Dacht dat die houtjes af fabriek wel haaks waren maar dat blijkt een onterechte aanname. Ga dat toch proberen los te maken en opnieuw haaks te bevestigen.
Handige tip wat betreft latten in een hoek van 90 graden gebruiken als malletje. Neem ik mee voor een volgend project.

Tja, het linker deurtje... Denk dat ik die maar laat voor wat het is. Het is niet heel storend.

En fijn de tips van de olie. Die ga ik uitzoeken.

Ik kan hier zeker verder mee :)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Zoals als gezegd, controleer toch even de vloer met een waterpas. Als de vloer helt gaat de kast blijven scheef staan en wringen.
Een plaat los in paneelgroeven wordt (moet) gebruikt bij een kast die opgebouwd is uit een frame van stijlen en regels (klassieke opbouw). De stijfheid wordt dan bereikt door het frame. Een paneel uit massief hout mag niet vast zitten zodoende dat het kan werken bij veranderende luchtvochtigheid. Plaat (triplex, multiplex, MDF) heeft daar geen last van.
Als de achterwand bij jouw kast massief is, kan je ze niet vast spijkeren. Ze moet los blijven in een paneelgroef.
Oplossing zou dan een plank boven en beneden in de achterwand bevestigen met pen en gat of deuvels. Die planken zorgen dan voor de nodige stijfheid.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV en ornament

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wat betreft de lades; deze zijn verlijmd en geschroefd middels kleine stukjes hout aan de binnenzijde in de hoeken geplaatst (daar doorheen geschroefd). Dacht dat die houtjes af fabriek wel haaks waren
als dat houtjes zijn die de zijkanten van de lades in 90° moeten houden, dan is dat een voor mij nieuwe techniek
zijn die houtjes 50 mm & de lades 500 mm, dan geeft de minste fout een uitvergroting van 500 : 50 = faktor 10
de tip van @mathieu is het uitzoeken waard
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
703
734
de buurt van den bosch
Zoals als gezegd, controleer toch even de vloer met een waterpas. Als de vloer helt gaat de kast blijven scheef staan en wringen.
Een plaat los in paneelgroeven wordt (moet) gebruikt bij een kast die opgebouwd is uit een frame van stijlen en regels (klassieke opbouw). De stijfheid wordt dan bereikt door het frame. Een paneel uit massief hout mag niet vast zitten zodoende dat het kan werken bij veranderende luchtvochtigheid. Plaat (triplex, multiplex, MDF) heeft daar geen last van.
Als de achterwand bij jouw kast massief is, kan je ze niet vast spijkeren. Ze moet los blijven in een paneelgroef.
Oplossing zou dan een plank boven en beneden in de achterwand bevestigen met pen en gat of deuvels. Die planken zorgen dan voor de nodige stijfheid.
Ik maak mijn kasten op deze manier.
Raamwerk gemaakt en daar zit een los paneel in,zodat het altijd kan werken.
Zoals hierboven beschreven,de klassieke opbouw.
 

Bijlagen

  • DSC00411.JPG
    DSC00411.JPG
    52,5 KB · Weergaven: 54
  • DSC00412.JPG
    DSC00412.JPG
    82,5 KB · Weergaven: 56

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
903
760
Nootdorp
@ Jochem, als ik naar de kast kijk, dan ben ik erg nieuwsgierig waar je de onderste twee planken van hebt gemaakt. De planken lijken erg dun en op het oog lijkt het door te hangen, wellicht is dit gezichtsbedrog. Kan je hier ook iets over vertellen?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Dat lijken me 2 laden te worden waar het front nog op moet? Dan zal de bodem daar wel in verwerkt worden neem ik aan.
 

JochemB

Nieuw lid
2 jan 2022
6
1
Zwolle
Ik realiseer mij nu dat ik aan de voorkant beter wat andere keuzes had kunnen maken wat betreft opbouw. Mooi voorbeeld wat betreft de klassieke opbouw. Om het positief te verwoorden, word ik soms niet gehinderd door enige kennis ;). Zo leer ik weer bij.

De grond ga ik nog nameten of deze waterpas is. Ook een goeie tip. Het is een nieuwbouwhuis, maar ook daar zal wel eens wat scheef zijn.

@ Henk H, klopt. Dat is inderdaad de bodem van de la waar de frontjes inmiddels aan bevestigd zijn. Inmiddels al wel gebeurd, maar nog geen foto van.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.