Hulp bij opknappen haakse-hoek booromslag

schavenmannetje

Actieve deelnemer
24 okt 2010
69
4
Beste forum,

Ik heb mij laten verleiden om deze booromslag op te knappen, er zijn echter wat punten waar ik jullie adviezen en raad zou kunnen gebruiken.
Vooreerst vond ik geen merkteken op heel de omslag, raar, vind ik ook? In het cardangewricht mis ik een boutje , een goed alternatief zou welkom zijn.
En tot slot het ronde heft, de rode verf met nog weggepoetst worden, zou deze droogscheur te lijmen zijn ?001.jpg002.jpg003.jpg

Alvast dank,

• Leuk
Waarderingen: teun van bloemendal

teun van bloemendal

Actieve deelnemer
5 apr 2026
215
144
Iets verderop en om de hoek
Beste forum,

Ik heb mij laten verleiden om deze booromslag op te knappen, er zijn echter wat punten waar ik jullie adviezen en raad zou kunnen gebruiken.
Vooreerst vond ik geen merkteken op heel de omslag, raar, vind ik ook? In het cardangewricht mis ik een boutje , een goed alternatief zou welkom zijn.
En tot slot het ronde heft, de rode verf met nog weggepoetst worden, zou deze droogscheur te lijmen zijn ?Bekijk bijlage 69980Bekijk bijlage 69981Bekijk bijlage 69982

Alvast dank,
Hoi hoi schavenmannetje, zag net toevallig u post toen ik zat rond te kijken op het internet voor hoeveel zulke boren dan zouden kosten zeg maar, en zag dat u geen reacties had. Nu zijn we wel rond de 8 jaar verder, en zou dan dus wel verwachten dat deze al of gerepareerd of weer verkocht zou zijn, maar je weet maar nooit

Wat betreft het missende onderdeel in het gewricht: dit is dan wel een "lelijke" oplossing, maar misschien dat je wel in een oude bout dan een gat kan boren waar dan een dunnere bout weer in kan glijden, waardoor je dan uiteindelijk weer een soort + krijgt, en dan eerst de grote bout in 1 gedeelte van het gewricht vast zetten, en daarna de dunnere (moet je overigens wel goed opletten dat het gat goed geboort is en niet net een beetje verschoven is, anders zal die waarschijnlijk alsnog niet (soepel) kunnen draaien. Een andere alternatief is dat een rond plat stukje metaal of hout zaagt die er bij beide forken in past, en dan in de pingaten van de vormen of in het geval van hout het met schroeven vast zeten, of met metaal dan eerst de gaten boren en tapen, en dan met boutjes vast zetten, beetje zoals het plaatje hieronder, dit is van een lego onderdeel die de exacte zelfde verbinding heeft als u boor

Wat betreft het door drogen gescheurde hout: dit is wel een beste scheur, en denk ook als je die zou vast lijmen, dat ie na een tijde alsnog weer zou gaan scheuren, sowieso gezien ie 2 stukken metaal met elkaar verbindt. Wat ik zou doen in dit geval, is kijken of je de binnenkant van de scheur zo vlak mogelijk kan maken, dat er niet veel relief in zit zeg maar, en een vergelijkbare stukje dun hout er dan tussen verlijmt, eigenlijk als een soort wig zonder dat ie dan alles stuk scheurt. Hierna zou ik dan pas de verf weg gaan schuuren , want dan is ook dat verlijmt stukje hout ook gelijk helemaal egaal met de rest. Uiteraard moet je dan ook het gat weer voorzichtig boren vanwege dat natuurlijk er een stukje hout in is gegaan waardoor het gat niet meer een cirkel is

Hopelijk zou dit u nog kunnen helpen, weet overigens niet wat hetgeen op het derde plaatje is wat u laat zien? Mocht u hem al hersteld hebben, zou ik graag van u horen wat voor ervaringen u tijdens het proces hebt opgemaakt, want het zou mij op zich ook wel leuk lijken ooit eens zo'n boor te mogen hebben, maar gezien die dan waarschijnlijk verroest en dus opgeknapt zal moeten worden, is het natuurlijk niet erg als je van een ander alvast wat punten heb meegekregen om voor uit te kijken en zo😉

Bijlagen

• 62519.original.png
    62519.original.png
    237,5 KB · Weergaven: 1

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.