Hulp bij keuze scharnier/montageplaat

tacbag

Nieuw lid
28 mei 2019
3
0
Goededag,
ik ben bezig met het maken van een inbouwkast. Voor de deuren wil ik potscharnieren gebruiken De front van de kast is 11 mm breder dan de verticale platen (kastwand) waar de montageplaten worden gemonteerd. Zie afbeelding. Zijn hiervoor scharnieren en montageplaten beschikbaar of moet ik de 11 mm opvullen en een 0 mm montageplaat selecteren? Ik ben in de veronderstelling dat ik eventueel een 9 mm montageplaat hiervoor kan gebruiken, klopt dat? Ik sta ook open voor andere oplossingen, zolang de scharnieren maar niet zichtbaar zijn als de deuren gesloten zijn. Hartelijk dank alvast.
Groetjes Tom
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2019-05-28 at 12.20.40.jpg
    WhatsApp Image 2019-05-28 at 12.20.40.jpg
    23,4 KB · Weergaven: 133

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Paar mogelijkheden:

Opdikken met een proper afgerond plankje kan eventueel.

Dikkere montageplaat is simpelste methode: beetje afhankelijk van het merk scharnieren, maar b.v. Blum heeft montageplaatjes van 11. Dus als je anders een 0 moest gebruiken, gebruik je nu een 11. (welke je in een gewone situatie moest gebruiken hangt af van de combi scharnier - gewenste opdek - gewenste boormaat, in de catalogi van de merken staan tabelletjes voor de betreffende scharnier.

Sommige merken (o.a. salice) hebben ook montageplaatjes die je op de rand van de opdekkader kan bevestigen. Als die sterk genoeg is kan dat ook. Ik zou persoonlijk gewoon opdikken met een dikker montageplaatje.


Wat is de gewenste opdek van de deuren? Met welk merk/type wil je werken of moet dat nog bepaald worden?
 
Laatst bewerkt:

tacbag

Nieuw lid
28 mei 2019
3
0
Dag Brt,
bedankt voor je antwoord! De gewenste opdek is 5 mm. Het merk/type is nog niet bepaald. Aangezien Blum 11 mm montageplaatjes heeft, ga ik denk ik die gebruiken.
Groetjes
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Dan heb je bij Blum 2 mogelijkheden:

A. (tricky) Je neemt een scharnier 'hoekaanslag', ('volledige opdek'), boormaat 3mm, montageplaat 18, dit moet net lukken, maar je zit op de uitersten van de verstelbaarheid van de scharnier. Er blijft nagenoeg niets over om imperfecties weg te regelen.

B. (de betere ) Je neemt een scharnier 'middenaanslag) ('halve opdek'), boormaat 3.5mm, montageplaat 11. Ideaal, maar één beperking: montageplaatje 11 bestaat enkel voor montage met systeemschroeven. Is op zich geen probleem. desnoods boormalletje meebestellen. Is raar: bij deze plaatjes gaat het van 0 t.e.m. 11, bij de meeste andere springt het onmiddellijk van 9 naar 18 (bij een regulier corpus los je de overige sprongen op door gebruik van een andere scharnier). Dit is het desbetreffende montageplaatje:https://www.lignoshop.de/clip-top-kreuzmontageplatte-systemschrauben.html

Salice heeft een montageplaatje van 12 voor klassieke schroeven als je dat liever doet. Moet je zelf even in de catalogus zoeken, werk hier niet vaak mee, weet niet onmiddellijk welk scharnier en welke boormaat....
 

tacbag

Nieuw lid
28 mei 2019
3
0
Dank je wel! Ik had in de catalogus ook al gezien dat er maar één optie was voor 11 mm, misschien is 11mm een beetje rare keuze van mij. Ik ga voor optie B. Als het af is, stuur ik wel een fotootje. Groetjes
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.