HPL, Melamine. Zagen en Frezen. Toch nog maar eens een topic starten.

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
706
144
Stiens
Is zo'n compressie frees wat ze in Amerika 'up- en downsheer router bits' noemen? Soms gecombineerd op één frees. Want daar zat ik inderdaad aan te denken. Je wilt idealiter dat de toplaag naar onder toe wordt ingesneden en de onderlaag naar boven toe, om zo in één beweging een mooie afwerking te krijgen.
Overigens gebruikte ik een gewoon kopieer freesje. Bij de paar testjes die ik deed, werkte dat voor beide kanten al goed.

Kan iemand over dat frezen van beplakt plaat iets meer vertellen? Het lijkt mij bijv. nog lastig om een lange zijde (bijv. 2 meter), exact goed te doen. Ik heb linealen van Festool, daarmee zou ik het dan moeten doen. Nou ja, dit moet ik nog uitvinden.

Laatst bewerkt:

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
295
69
Grönnen
Is zo'n compressie frees wat ze in Amerika 'up- en downsheer router bits' noemen?
Ja ( en in het VK ook, net als in de VS :) )
een gewoon kopieer freesje. Bij de paar testjes die ik deed, werkt dat voor beide kanten al goed.
Dat gaat vaak ook goed ja, testje doen.
Het lijkt mij bijv. nog lastig om een lange zijde (bijv. 2 meter), exact goed te doen
Een lange, rechte strook, niet te smal gebruiken als mal, met een kopieer frees.
Met kogellager aan de bovenkant ( schacht zijde ).
Mijn voorkeur : wisselmesjes.
Met een kopieerring kan het ook natuurlijk.
linealen van Festool
Vind ik niet handig, daar word ik zenuwachtig van, schuiven snel weg en bij doorkoppelen lastig om in een lijn te krijgen, en te houden.
( maar voor andere toepassing erg handig )

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.859
2.473
Klein-Brabant, Vlaanderen
re

1744712188731.png

met de (inval)zaag nog nooit verrassingen gehad
maar de krachten zitten daar vertikaal ipv horizontaal bij een frees
ik gebruik de festoolklemmen om de geleider vast te zetten
denk dat ik ze ook van makita + piher he, die er op passen
festool heeft geleiders tot 5.000 mm
volstaat 2.400, neem er dan met gaten voor de LR32
handig van die jongens om parallel 2 geleiders uit te brengen
je start met de klassieke zonder gaten
later, wanneer je de LR32 wil gebruiken, besef je dat je net hetzelfde type maar mét gaten nodig hebt
2 x kassa 😖

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
706
144
Stiens
Ja ( en in het VK ook, net als in de VS :) )
Ben ik benieuwd naar Canada en Australië en . . .
Maar goed, die noemen wij dus compressiefrezen. Nooit van gehoord. Nu eens kijken of die betaalbaar te krijgen zijn. En of het echt nodig is want (zoals gezegd) een 'gewone' frees doet het ook goed.

Een lange, rechte strook, niet te smal gebruiken als mal, met een kopieer frees.
Met kogellager aan de bovenkant ( schacht zijde ).
Mijn voorkeur : wisselmesjes.
Met een kopieerring kan het ook natuurlijk.
Waarom wisselmesjes?

Vind ik niet handig, daar word ik zenuwachtig van, schuiven snel weg en bij doorkoppelen lastig om in een lijn te krijgen, en te houden.
( maar voor andere toepassing erg handig )
Die nervositeit ken ik!
Je zoekt eigenlijk iets dat kaarsrecht is, niet te dik en horizontaal vooral erg stijf zodat het recht zit en recht blijft. Wat zou ik daarvoor kunnen gebruiken? Je komt al snel op het idee van de (Festool) linealen. Ik heb er twee waarvan een, een LR32. Inderdaad ze knikken bij de verbinding gemakkelijk iets uit. Ik moet iets van 2.500 mm kunnen doen.

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
706
144
Stiens
ik gebruik de festoolklemmen om de geleider vast te zetten
denk dat ik ze ook van makita + piher heb, die er op passen
Je wil juist in het midden een klem, maar hoe doe je dat? Misschien tijdens het frezen buitenom een extra klem er op en die een enkele keer verplaatsen.
Nu moet het verbindingsstukje de klus klaren maar praktisch gezien is het toch een scharnier.

• Leuk
Waarderingen: keesfrees

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.859
2.473
Klein-Brabant, Vlaanderen
Je wil juist in het midden een klem, maar hoe doe je dat? Misschien tijdens het frezen buitenom een extra klem er op en die een enkele keer verplaatsen.
Nu moet het verbindingsstukje de klus klaren maar praktisch gezien is het toch een scharnier.
mogelijks spreken we over een andere situatie, een andere toepassing, een andere verwachting, . . .
de klemmen op een geleider van festool, enz passen in de gleuf onderaan de geleider
dus in praktijk kan ik voor een zaagsnede van 250 mm in een stuk hout van die breedte daar mijn festool-zaaggeleider van 3.000 mm op leggen + onderaan vooraan en achteraan er een klem in steken om die te blokkeren
alleen . . . voor een snede/hout van 250 mm gebruik ik mijn geleider van 800 mm
of . . . mijn afkortzaag
of . . . mijn paneelwagen

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
706
144
Stiens
Ik ontdek dat hier verwarring ontstaat waar ik zelf hard aan meewerk. Je kunt een liniaal (eventueel gekoppeld) gebruiken als geleiding voor de frees. Je kunt de achterkant van de liniaal ook gebruiken als geleiding voor het lagertje op de kopieerfrees. Wat zou het best zijn?

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
706
144
Stiens
Hier een betaalbare model. 1/2" Shank Carbide CNC Router Bit Milling Cutter Bearing Trimming Ultra-Perfomance Compression Flush Trim For Wood
Wel in 1/2" anders even zoeken of ze er ook in 8 mm zijn. Werkt goed bij mij. Er staat een youtube filmpje van hooked on wood op YT
Vond ze bij banggood niet met 8mm schacht. Bij Mobiltecnica vond ik ze 1,2,3 ook al niet. Maar dat komt nog wel goed. Bovendien, ik ga het eerst nog wel een keer proberen met een 'gewone' kopieerfrees.
Ben er ook nog niet aan begonnen, dat duurt nog wel even. Ik denk vooruit.

Voorhetplezier

Actieve deelnemer
12 jan 2024
42
17
Hillegom
Vond ze bij banggood niet met 8mm schacht. Bij Mobiltecnica vond ik ze 1,2,3 ook al niet. Maar dat komt nog wel goed. Bovendien, ik ga het eerst nog wel een keer proberen met een 'gewone' kopieerfrees.
Ben er ook nog niet aan begonnen, dat duurt nog wel even. Ik denk vooruit.
Je vind ze bij amazon, aliexpress, freesjes.nl en anderen. Gewoon compressiefrees 8mm zoeken

• Leuk
Waarderingen: workingwithwood

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
706
144
Stiens
Je vind ze bij amazon, aliexpress, freesjes.nl en anderen. Gewoon compressiefrees 8mm zoeken
Ik vind inderdaad e.e.a. en ook voor 8 mm schacht. Blijkbaar zoek ik de dubbele groef compressiefrees als zowel de boven als de onderzijde van de plaat netjes wil krijgen. Het valt mij op dat ik die dan niet met een lager zie. Is dat dan niet gebruikelijk of denk ik verkeerd?

[Edit] Zoiets als dit. Maar die is er niet met s=8. Ik wil misschien ook te luxe.[/Edit]

Laatst bewerkt:

jorisvh

Post veel
Compressie betekent dat de snijhoek onderaan en bovenaan tegengesteld is.

Ik weet niet wat je met dubbele groef bedoelt. 2 snijkanten op de omtrek, Z=2?
Bij spiraal frezen wordt dit soms 2-flute genoemd.

De CMT die je linkt bestaat met S8mm, nl de 906.191.41B, maar die is momenteel niet beschikbaar bij Mobiltechnica.

Alternatief is een spiral up&downcut zonder lager. Bij CMT is de S=8mm de 190.080.11

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.