Er is al veel over geschreven. Maar alles ook zo versnipperd. Daarom toch nog eens een topic.
Eerst de vraag wat het verschil is tussen HPL en Melamine. Ongeveer het volgende?:
1. Ik heb ooit met HPL beplakt populierentriplex gekocht. Een keiharde toplaag die volgens mij onder de witte kleur ook nog zwart of bruin is.
(Als je het niet als zodanig koopt, weet je niet zeker of het HPL is, daarom ben ik toch nieuwsgierig naar wat jullie schrijven).
HPL kun je apart in vellen kopen en verlijmen.
2. Ik heb wat oud wit beplakt spaanplaat. Volgens mij uit een oude keukenkast.
De kleur is wat geler (kan de leeftijd zijn). Het lijkt ook wat zachter en het zit er net wat minder strak op. (Maar prima voor veel toepassingen, denk ik.)
Ik vermoed dat dit ook wat wat goedkoper is.
Ik las ergens dat je Melamine niet in vellen kunt kopen om te verlijmen.
Misschien is het wel zo dat er op spaanplaat altijd Melamine zit. Gewoon geen idee.
Over het splintervrij verzagen is ook al veel geschreven. Omdat ik geen voorritser heb, zaag ik eerst aan beide kanten een ondiep groefje om door de toplaag te komen en zaag vervolgens de plaat door. Daarmee heb ik redelijk succes maar er is maar het geringste voor nodig om toch uitbrokkelende kanten te krijgen. Het gekke is dat het nog het beste gaat als ik de zaag hoog boven de dikte van het materiaal laat uitsteken. Dus niet net iets meer dan een tandhoogte erboven. Ik heb dat nog vrij onlangs opnieuw geprobeerd.
Wat is jullie opinie? Deugt het verhaal dat het zaagblad maar iets meer dan een tand boven het materiaal uit moet steken?
Ik moet erbij schrijven dat ik een gewoon wisseltand zaagblad heb. Gaat het met een dakkantblad echt beter?
Ergens las ik van iemand die het serieus probeerde, dat het met zagen toch nooit perfect wordt. Wat je ook probeert. (Ik heb geen idee meer waar ik dit zag. Hij vertelde volgens mij ook nog dat het professioneel ook zo gaat. Dat er een frees voorafgaat aan het automatisch kanten aanlijmen.)
Zijn advies was om het laatste randje met de kopieerfrees te doen. Ik heb dat vanmiddag geprobeerd en dat zag er inderdaad heel goed uit.
Stel je wil een kast maken met wanden van ruim 2 meter, dan zie ik mij dat op de Hammer niet meer splintervrij zagen. Gaat altijd wel ergens verkeerd op die lengte, verwacht ik. Met de frees (bijv. tegen de achterkant van de zaagliniaal) maak ik dan meer kans. Maar goed, dit heb ik nog nooit geprobeerd.
Het is meer werk maar voor de hobbyist is dat niet het grootste probleem.
Eerst de vraag wat het verschil is tussen HPL en Melamine. Ongeveer het volgende?:
1. Ik heb ooit met HPL beplakt populierentriplex gekocht. Een keiharde toplaag die volgens mij onder de witte kleur ook nog zwart of bruin is.
(Als je het niet als zodanig koopt, weet je niet zeker of het HPL is, daarom ben ik toch nieuwsgierig naar wat jullie schrijven).
HPL kun je apart in vellen kopen en verlijmen.
2. Ik heb wat oud wit beplakt spaanplaat. Volgens mij uit een oude keukenkast.
De kleur is wat geler (kan de leeftijd zijn). Het lijkt ook wat zachter en het zit er net wat minder strak op. (Maar prima voor veel toepassingen, denk ik.)
Ik vermoed dat dit ook wat wat goedkoper is.
Ik las ergens dat je Melamine niet in vellen kunt kopen om te verlijmen.
Misschien is het wel zo dat er op spaanplaat altijd Melamine zit. Gewoon geen idee.
Over het splintervrij verzagen is ook al veel geschreven. Omdat ik geen voorritser heb, zaag ik eerst aan beide kanten een ondiep groefje om door de toplaag te komen en zaag vervolgens de plaat door. Daarmee heb ik redelijk succes maar er is maar het geringste voor nodig om toch uitbrokkelende kanten te krijgen. Het gekke is dat het nog het beste gaat als ik de zaag hoog boven de dikte van het materiaal laat uitsteken. Dus niet net iets meer dan een tandhoogte erboven. Ik heb dat nog vrij onlangs opnieuw geprobeerd.
Wat is jullie opinie? Deugt het verhaal dat het zaagblad maar iets meer dan een tand boven het materiaal uit moet steken?
Ik moet erbij schrijven dat ik een gewoon wisseltand zaagblad heb. Gaat het met een dakkantblad echt beter?
Ergens las ik van iemand die het serieus probeerde, dat het met zagen toch nooit perfect wordt. Wat je ook probeert. (Ik heb geen idee meer waar ik dit zag. Hij vertelde volgens mij ook nog dat het professioneel ook zo gaat. Dat er een frees voorafgaat aan het automatisch kanten aanlijmen.)
Zijn advies was om het laatste randje met de kopieerfrees te doen. Ik heb dat vanmiddag geprobeerd en dat zag er inderdaad heel goed uit.
Stel je wil een kast maken met wanden van ruim 2 meter, dan zie ik mij dat op de Hammer niet meer splintervrij zagen. Gaat altijd wel ergens verkeerd op die lengte, verwacht ik. Met de frees (bijv. tegen de achterkant van de zaagliniaal) maak ik dan meer kans. Maar goed, dit heb ik nog nooit geprobeerd.
Het is meer werk maar voor de hobbyist is dat niet het grootste probleem.