Houtworm: wanneer opgeven?

Belgje

Actieve deelnemer
Hallo,

In opdracht van een klant knap ik een oude meidenkast op. Toen ze de kast kwamen brengen, brak er een pootje af omdat het rot was van de houtworm.
Nu heb ik al eerder meubels met actieve houtworm gehad. Ik gebruik dan telkens aqua multi. Na 1 behandeling komt er dan gewoonlijk geen zaagsel meer uit. En dan smeer ik het nog 2x met telkens 1 dag tussen.
Deze kast heb ik al 4x ingesmeerd en er blijft zaagsel uit de gaatjes komen 😳😳
De andere pootjes heb ik ook afgezaagd met het idee er nieuwe onder te zetten. Maar die pootjes voelen ook veel te zacht, ik boor er zo door....

Valt deze kast nog te redden of geef ik het beter op? Ik wil natuurlijk tov mijn klant eerlijk zijn ook.
De klant is overigens niet erg emotioneel gehecht aan de kast, ze bleef staan in haar nieuwe huis van de vorige eigenaar.

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.402
1.056
Omgeving Leiden
Nou weet je ook waarom de kast is achtergebleven
Het lijkt mij dat je er geen energie meer in moet stoppen. En het is niet 'opgeven' , maar een 'professionele kijk op de zaak'. :)

Geen ervaring met je houtvriendjes of het middel, maar heeft het middel misschien een uiterste houdbaarheidsdatum?

Als je zo'n vretertje te pakken kan krijgen (uit een poot of zo) dan kan je testen of het middel inderdaad nog werkt.
Bij het programma 'the restorers' gaan ze alle gaatjes af met een injectiespuit, maar dat is wel ontzettend veel werk.

Laatst bewerkt:

0nn0

Actieve deelnemer
23 mei 2023
66
29
Hier soms daar
Wat voorgesteld wordt, het geheel in een vrieskist of koelcel dan gaat alles dood

Laatst bewerkt:

Belgje

Actieve deelnemer
@thomasz

Het is een dunne vloeistof, bijna zo dun als water. Je moet het gewoon op het hout smeren zodat het doordrenkt is van het middel. Ik ga met mijn borstel altijd extra over de gaatjes zodat het er goed inloopt. Tot nu toe altijd zeer efficiënt geweest.
Jammer, want het is echt een mooie kast. Hier ligt ze op haar zijkant omwille van het afgebroken pootje1000043205.jpg

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.402
1.056
Omgeving Leiden
Op de productbeschrijving las ik dat het alle insecten zou moeten doden en zelf heb je er goede ervaringen mee, maar de houtwormen trekken zich er niet veel van aan.
Ik vermoed dan toch dat er wat met het middel aan de hand is.

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.274
627
Uit je verhaal wordt (mij) niet duidelijk of uitsluitend de pootjes zijn aangetast of de gehele kast. Als het alleen de poten zijn zou ik een geschikt meubeltje op pootjes van de kringloop, stort of Marktplaats halen en daarvan de poten transplanteren.
Niets in het ontwerp van de kast dicteert juist dit model poten, er zit geen vormherhaling of andere referentie in, dus zoek gewoon een geschikt alternatief.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.748
1.163
Riemst
Nieuwe pootjes zijn zo gedraaid. Of je hersteld met andere pootjes.
Zou vreemd zijn als dit product niet werkt. Bevat permethrine als actieve stof. Zowat het enige bestrijdingsmiddel tegen insecten wat er nog verkrijgbaar is.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.730
509
Dordrecht
Als de kast structureel nog sterk genoeg is, wat zo lijkt aangezien hij op zijn zij te leggen is, dan idd in de vriezer. Dan ben je zeker dat alles dood is en kun je met gerust gevoel aan het opknappen beginnen.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.147
1.091
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nieuwe pootjes zijn zo gedraaid. Of je hersteld met andere pootjes.
Zou vreemd zijn als dit product niet werkt. Bevat permethrine als actieve stof. Zowat het enige bestrijdingsmiddel tegen insecten wat er nog verkrijgbaar is.
Erg effectief, en permethrin heeft niet echt een uiterste houdbaarheidsdatum. Het probleem is denk ik dat het voor de gegeven infestatie gewoon niet goed/ver genoeg doordringt. Daarmee is denk ik ook al aangegeven dat het voorwerp, of iig de pootjes, beyond salvation zijn...

Belgje

Actieve deelnemer
De nieuwe pootjes staan er onder en zo kan ik ze recht zetten. Bij het boren in de pootjes waren sommige plekken zo zacht als boter 🫤 Maar kijk wat een mooi kastje! ( de lade staat aan de kant)

De houtworm zit idd vooral onderaan de kast in de pootjes en de onderste rand. In de zijpanelen ook maar daar komt niks meer uit denk k.

1000043443.jpg

• Leuk
Waarderingen: mathieu en ZotVanHout

Belgje

Actieve deelnemer
Ik heb de planken er even afgehaald, zie hoeveel zaagsel er nog uitkomt 😟
Het zijpaneel is maar een paar mm dik. Ik heb het van de binnenkant al verschillende keren ingesmeerd. Nu nog eens van de buitenkant. Ook de plank opnieuw goed ingesmeerd. Als er daarna nog zaagsel uitkomt, moet ik het opgeven denk ik? Een vriezer van dat formaat heb ik niet.
1000043445.jpg

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.540
2.379
Klein-Brabant, Vlaanderen
mja, dan moet ik eerst bij mijn klant horen of zij die kosten willen maken....
ben het met @Emilio eens
leg nu niet de basis voor toekomstige teleurstellingen of klachten
de voorkant van de kast is heel mooi
vooral dat snijwerk
sloop die kast
buiten de voorkanten kan je alles volledig door nieuw en degelijk hout vervangen
nu zie ik heel wat hout dat enkel goed genoeg was om er appelsienenkisten van te maken

• Leuk
Waarderingen: Belgje

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.