Houtworm in Padouk!

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
Hoi allemaal,

Enige tijd geleden had ik een super dealtje gedaan, waarbij ik een mooie voorraad padouk had gekocht. Het plan is was om een deel hiervan te gebruiken om mijn bakgoot mee te bekleden, maar aangezien ik niet veel opslag heb bij mij heb ik dit tijdelijk bij mijn ouders opgeslagen. Deze hebben een afgedekte plaats waar ze tuinspullen bewaren en hun brandhout (!).

Nu is het eindelijk tijd om aan de slag te gaan dus ik was gisteren het hout gaan ophalen. Bij het inladen voornamelijk snel gewerkt dus niet echt in detail naar het hout gekeken, maar bij thuiskomst viel de moed me in de schoenen. De meeste lange planken hebben serieuze beschadiging door wat me houtworm lijkt. Sommige hebben een teken van een zeer hongerig exemplaar (gemakkelijk 7-8 mm doorgang). Ookal heb ik bij de aankoop niet elke plank in detail bekeken, toch ben ik vrij zeker dat dit niet aanwezig was toen. Mijn vermoeden is dus dat ik zeer dom ben geweest om deze voorraad naast een stapel brandhout te leggen, duur leergeld voor mij!

Hieronder even wat foto's.

Ik stel me nu de volgende vraag:
- Kan ik het hout dat geen extern teken van houtworm toont, in- of uitgang van 1mm, gewoon veilig gebruiken tegen mijn bakgoot? Zou niet willen dat ik een plaag in mijn dak krijg met alle gevolgen vandien.
- Kan ik nog iets met het geïnfecteerde hout? Moet ik er van uitgaan dat hier eitjes in zitten ofzo? Veilig voor buiten gebruik (bv een trapleuning ofzo)? Best even behandelen

met iets voor gebruik?
20211005_130548_resized.jpg
20211005_130559_resized.jpg
20211005_130554_resized.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Dit lijkt me het werk van een houtboorder voordat de planken bewerkt zijn. Dit zie je wel vaker bij tropische hardhout soorten.
 

Jeweetje

Actieve deelnemer
10 jul 2021
27
11
Zeeuws Vlaanderen
Heb een Tuinhuis afgewerkt met padoek, hierin zaten ook kleine “gleufjes“ in. Niet zulke grote als op jouw foto, maar was bij mij ook geen superdealtje 😉
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Dit lijkt me het werk van een houtboorder voordat de planken bewerkt zijn. Dit zie je wel vaker bij tropische hardhout soorten.
Heb ik ook al gezien bij padouk. Lag er zaagsel (eigenlijk houtworm uitwerpselen) bij het hout?
Volgens mij maakt de aanwezigheid van brandhout weinig uit. Als er voor een houtboorder aantrekkelijk hout is, zal die dat weten vinden. Afstand speelt dan geen rol.
 

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
Hey allen,

De houtboorder ken ik niet. Zie op het web dat dit een mot is, ik veronderstel dat het dan ook de larve is die de schade aanricht? Deze schade komt gelukkig weinig voor in mijn voorraad.

Ik denk dat de schade toch bij de houthoop van mijn ouders is gebeurd. Het is namelijk zo dat de planken gestapeld lagen op elkaar, zonder iets er tussen. De schade bevind zich aan planken die bij elkaar lagen. Zo zie ik dus in veel planken gaatjes, die in dit geval niet perse wijzen op uitvlieggaatjes, maar waar de larve gewoon van de ene naar de andere plank gegaan is denk ik.

De ham vraag: Wat te doen? Is het veilig genoeg om de planken zonder visuele schade te installeren tegen een bakgoot? Of toch gewoon alles maar even behandelen met iets?

Zou hier graag de komende dagen aan werken thuis, dus jullie hulp is, zoals altijd, enorm geapprecieerd!

Ik zie bv zo'n product, maar is weer heel prijzig:

Of deze die beter van prijs zijn:

Bedankt!
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Dat weet ik ook niet. Ik lees de gebruiksaanwijzing en het werkt. Ik doe meestal 3 keer inkwasten en als het kan een tijdje wikkelfolie eromheen tegen verdamping.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hoe lang blijft Permethrin werkzaam? Ik heb mijn twijfels bij de nawerking.
30 jaar geleden heb ik een 'milieu'-vriendelijk produkt gebruikt waarin permethrin zat om de nieuwe oregon van mijn dak te behandelen
1 keer ingestreken
de kepers zijn zichtbaar, maar heb nog geen boorgaatjes of boorsel gezien
volgens het veiligheidsblad is het stabiel, wat zou kunnen betekenen dat het zijn effectiviteit behoudt
1633546505184.png
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
30 jaar geleden heb ik een 'milieu'-vriendelijk produkt gebruikt waarin permethrin zat om de nieuwe oregon van mijn dak te behandelen
1 keer ingestreken
de kepers zijn zichtbaar, maar heb nog geen boorgaatjes of boorsel gezien
volgens het veiligheidsblad is het stabiel, wat zou kunnen betekenen dat het zijn effectiviteit behoudt
Bekijk bijlage 108691
Mijn dak is 75 jaar oud, nooit behandeld en er zitten ook geen wormgaatjes in...
Over het algemeen zal houtworm niet in goed, droog hout nestelen (uitzonderingen zoals beuk en zeker iep). Spinthout is een ander verhaal.
Ik heb mijn werkplaats al verschillende keren behandeld met permethrine spray tegen de spinnen. Na enkele weken waren de spinnen terug. Idem voor een mierennest buiten. Na enkele dagen waren de mieren terug.
Daarmee dat ik aan de stabiliteit van deze stof twijfel.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Mijn dak is 75 jaar oud, nooit behandeld en er zitten ook geen wormgaatjes in...
het soort hout speelt een grote rol
hoe lekker padoek is, weet ik niet
Ik heb mijn werkplaats al verschillende keren behandeld met permethrine spray tegen de spinnen. Na enkele weken waren de spinnen terug. Idem voor een mierennest buiten. Na enkele dagen waren de mieren terug.
Daarmee dat ik aan de stabiliteit van deze stof twijfel.
de concentratie aan permethrine + de ondergrond waarop je het aanbrengt, zullen ook meespelen
wat ze met stabiliteit bedoelen, kan ik niet inschatten
op de eerste plaats denk ik aan niet ontbinden
 

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
Het product dat ik bekijk zegt een werking van 10 jaar te hebben, veronderstel wel dat het dan niet continu in contact met water/regen mag zijn.

Ik denk dus obv jullie meningen gewoon het hout dat te behandelen met iets dat Permethin bevat. Op hoop van zege!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
  • Leuk
Waarderingen: alexandervanbaelen

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Meestal zijn die pinholes aangebracht door nathoutboorders toen de boom nog leefde. Eens gekapt en gezaagd lijkt me de kans zeer klein dat hier ter plaatse ongedierte in padoek gaat vreten als er brandhout in de buurt ligt. Het spint misschien wel, maar geen kernhout.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hoe lang blijft Permethrin werkzaam? Ik heb mijn twijfels bij de nawerking.
Uit mijn geheugen: indien goed behandeld zeker een jaar - da's vooral om te zorgen dat bestaande infestaties (larven die al in het hout zitten tijdens de behandeling) OF het niet overleven, of na uitvliegen niet meer succesvol het hout opnieuw kunnen infesteren. Hernieuwde infestatie van buitenaf, na langere tijd, zul je gewoon zelf in de gaten moeten houden, en is voornamelijk afhankelijk van waar het hout dan ligt, of verwerkt is. Overigens meen ik me te herinneren dat infestaties met houtworm (waar de kleine uitvliegopeningen wel op lijken te wijzen) niet buiten ontstaan - daarvoor zijn droge en warmere omstandigheden nodig, dacht ik...
 

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
Hallo,

Ik heb het er intussen op gewaagd:

10 liter Perfacs verspreid op ongeveer 30m² voor en achter:
20211008_164254_resized.jpg

En begonnen met de installatie:
20211012_090036_resized.jpg
20211012_085941_resized.jpg

Hopen dat ze nu niet in mijn dak kruipen :)

Bedankt allemaal!
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
Als de steiger er toch staat, kan je gelijk je voegwerk bijwerken.
Zou inderdaad een goed moment zijn, maar de stelling staat er eigenlijk voor het huis te isoleren en met crepi/pleister af te werken. Daarom dat ik direct even gebruik had gemaakt om de bestaande bekleding in ABS te vervangen door iets hedendaagser.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.