Houtverbinding voor 3 balken en een paal

M0nk

Nieuw lid
7 mrt 2021
3
0
Nederland
Hoi allemaal,

Ik ben van plan om aan ons huis een soort van pergola te maken, waarin we dan in de zomer een schaduwdoek kunnen spannen.

Aangezien een tekening meer zegt dan duizend woorden heb ik even wat op papier gezet :

pergola.jpg


4 poeren in de grond, 150x150 palen en balken, 3 vlakken.
De 3 vlakken zijn zo gekozen dat de openslaande tuindeuren en ramen precies in de vakken passen.

Bij punt 1 wil ik gebruik gaan maken van een halfhoutverbinding van 7,5 cm x 15 en dan lijmen en schroeven (hopelijk ook duidelijk in tekening)
Bij punt 2 loop ik eigenlijk vast. 3 x 5 cm zou in theorie kunnen, maar ik weet niet wat dat doet met de constructie. Nu komt er verder geen dak bovenop dus het hoeft niet extreem veel te dragen, maar ik wil wel iets robuusts neerzetten. Dus ik sta open voor advies/ideeën.

Ik wil voorkomen dat ik gebruik moet maken van bijvoorbeeld zoiets.

Als er meer info benodigd is hoor ik dat natuurlijk graag.

Alvast bedankt!
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Waarom niet op de hoeken de horizontale elementen in verstek, met goede schroeven bevestigd? En de nr 2's met halve opligging (en dus de lange ligger daar ingekeept) op de staanders?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
1 deelaspect: de half- of 1/3de-houtverbindingen
de draagkracht van het hout haal je uit de hoogte
maw als je balken 150x150 zijn, dan deel je ze best vertikaal op
niet 150 (horizontaal) breed en 75 hoog vlak op mekaar leggen, zoals op je tekening
 

M0nk

Nieuw lid
7 mrt 2021
3
0
Nederland
Bedankt voor jullie snelle reactie!

@Bert Vanderveen
Bedoel je vanaf bovenaf gezien dit voor punt 1 ?

voorbeeld1.jpg

Wat je precies bij punt2 bedoeld weet ik niet. Ik zou verwachten dat ik voor de gehele lengte ongeveer 3 balken nodig heb. Wil


@ZotVanHout
Ik wist niet dat de sterkte door de hoogte kwam, dus dan zou je het zo doen ? Ook vanaf bovenaf getekend.

voorbeeld2.jpg

Beetje amateuristisch die tekeningen, maar hopelijk is het duidelijk.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
@ZotVanHout
Ik wist niet dat de sterkte door de hoogte kwam, dus dan zou je het zo doen ? Ook vanaf bovenaf getekend.

voorbeeld2.jpg

Beetje amateuristisch die tekeningen, maar hopelijk is het duidelijk.
iedereen begint als amateur, dus ni mee in zitten
tekening is duidelijk
de sterkte komt vooral uit de hoeveelheid materiaal dat in dezelfde richting ligt als waarin de kracht uitgeoefend wordt
hier is de (zwaarte)kracht vertikaal, dus zo veel mogelijk materiaal vertikaal
proef: neem een dunne plank of plaatmateriaal, en kijk in welke richting je dat het makkelijkst kan buigen
bij jou gaat het uiteraard vooral om de verbindingen, maar ook daar speelt de richting van de verbinding mee
dit doortrekkend: een balk van 100 mm breed & 225 hoog buigt minder door dan een van 150 mm breed & hoog
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
als je aan de kolommen een men van 50*50*100 maakt is dat meer dan genoeg om een goede verbinding te vormen tussen de kolommen en de liggers.

persoonlijk zou twee balken van 5600 lang nemen en die met een haaklas koppelen in de middelste overspaning.

de balken naar de achtergevel keep je ongeveer 2,5 cm in in de randbalk met een raveelverbinding
op het onderstaande plaatje een hele mooie met zwaluwstaart maar gewoon recht kan ook.

1615147305718.png
de verbinding zet je vast met een paar langen tellerkop houtbouwschroeven (300mm)

in ieder geval geen kopshout van je kolommen aan de bovenkant zichtbaar laten dan regent dat in en kan je je constructie over een paar jaar slopen
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
-als je aan de kolommen een men van 50*50*100- in deze zin moet pen in plaats van men

met de raveel verbinding bedoel ik inderdaad de verbinding volgens jouw schets maar de inkeping in de ligger maximaal 3 cm diep zie de afbeelding in mijn vorige post
de schroeven (twee stuks draai je er vanaf de voorzijde in als je ze niet wilt zien een stukje verzinken en een prop er op.

ps deze schets is top
 

M0nk

Nieuw lid
7 mrt 2021
3
0
Nederland
Bedankt voor alle behulpzame reacties! Ik heb weer een hoop geleerd over de verbindingen en een hele hoop nieuwe ideeën over hoe ik het zou kunnen doen.

@Bert Vanderveen Heel duidelijk die foto! Heb je nog tips voor het gereedschap om die inkepingen te maken ?
Ik ben echt een amateur dus heb ook (nog) niet veel gereedschap.

@boertje125 Met behulp van de schets van Bert is het heel duidelijk. Ik ga morgen nog even exact meten, maar het idee om een haaklas te maken in de middelste overspanning staat mij wel aan. Dat geeft ook ruimte om met behulp van een zwaluw staart of zoals de schets van Bert de balken met halve oplegging in de lange ligger te laten vallen.

@JOHN LAMERS heel mooi die mal! Heb je er dan ook één om de inkeping zelf te maken ?

Is 15x15 voldoende voor een overspanning van ongeveer 4.35 ? Er komt in principe geen gewicht aan te hangen of op te liggen. Behalve een schaduw doek en misschien iets van een hangende bloempot of lamp.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Een goede handzaag, een tekenhaak, een scherpe beitel + houten hamer een (blok)schaaf, een waterpas, een scherp potlood. Daar kom je heel ver mee.
De haaklas (schuine las kan ook) fixeer je tegen langs afschuiven met een dubbele spie in inkepingen op de beide schuine vlakken. Een paar flinke schroeven werkt ook.
Zie Verbindingen met goede schroeven of houtfretten in voorgeboorde verdiepte gaten, die je middels proppen vult.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Dat klopt idd, je hebt een mal voor de pocket en een mal voor de zwaluwstaart.
150x150 is zeker genoeg om een overspanning van 4 m te maken.
Ik zou wel schoren in de hoeken zetten voor de stevigheid.

Gr john
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Hier in dit draadje geeft andre mij adviezen. Geen vier delen met elkaar verbinden. 3 en een las b.v een haaklas
Andre heeft vele adviezen gegeven voor dit soort verbindingen. Helaas post hij hier niet meer. Wel op FB.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.