Houtverbinding ensuitedeuren.

Sjonbon

Nieuw lid
6 dec 2021
5
0
Staphorst
Goedendag. Een vraagje, na een hele verbouwing van mijn huis wil ik nu graag ensuite/schuif deuren gaan maken. De bedoeling is om glas in lood te laten maken en het houtwerk zelf te gaan maken. Dit wil ik doen van Meranti (kopmaat 40x144mm). Ik twijfel aan wat de sterkste houtverbinding in de hoeken van het raamwerk is (die ook haalbaar voor mij is om te maken). Ik kan eventueel een Festool domino frees lenen, maar zat ook te denken aan stevige lange deuvels van 14mm doorsnee. Of
is een pen en gat verbinding de enige geschikte optie? Dit laatste lijkt me bewerkelijk en lastig precies passend te krijgen. Ik ben benieuwd wat jullie vinden. Bij deze ook een grove schets van de afmetingen van 1 deur en een plaatje van ensuite deuren om er beeld bij te krijgen. Alvast bedankt voor het meedenken!
Afmetingen deur.pngvoorbeeld 4.jpg
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom als nieuw lid op dit forum

we kunnen jou uiteraard een massa tips geven
maar je kan ons het wat makkelijker maken door te schrijven wat jouw vaardigheden en gereedschappen & machines zijn
er is immers een hemelsbreed verschil tussen hand- en volautomatisch gereedschap
 

Sjonbon

Nieuw lid
6 dec 2021
5
0
Staphorst
Dank voor het welkom! Inmiddels best al wat van hout gemaakt maar geen professional. Dingen die ik gemaakt heb zijn bijvoorbeeld vensterluiken, eiken vensterbanken, een bar, aftimmering in huis. Wat betreft gereedschap heb ik een tafelcirkelzaag, afkortzaag, bovenfrees en dergelijk meest voorkomende gereedschappen. En handgereedschappen als beitels etc heb ik ook voorhanden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ik vindt de verhouding hoogte , breedte en klein paneeltje een beetje raar. Zo'n groot glas in lood raam wordt erg zwaar. Ga je de deuren op een traditionele onderrail laten lopen? Je hebt een hoop staallood nodig om een beetje stijfheid in dat glaspaneel te krijgen. Ga je het in de stopverf zetten?
 

Sjonbon

Nieuw lid
6 dec 2021
5
0
Staphorst
Ik vindt de verhouding hoogte , breedte en klein paneeltje een beetje raar. Zo'n groot glas in lood raam wordt erg zwaar. Ga je de deuren op een traditionele onderrail laten lopen? Je hebt een hoop staallood nodig om een beetje stijfheid in dat glaspaneel te krijgen. Ga je het in de stopverf zetten?
Dank voor je kritische noot. De verhouding kan nog iets veranderen, we zijn nog bezig met de detaillering van het ontwerp. De glas in lood maker heeft aangeven dat deze grootte eventueel zou kunnen doordat ze verstevigingen aanbrengen. Wat betreft rails, liefst hang ik de deuren aan rails mits ik rails kan vinden die het gewicht met een ruime marge kunnen dragen. Stopverf heb ik niet over nagedacht, ging er vanuit om glaslatten en kit te gebruiken. Dit zal ik eventueel overleggen met de glas in lood maker wat het beste is. In ieder geval moeten er houtverbindingen in, zoals bovenstaand ben ik hiervoor op zoek naar wat inspiratie/tips.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Zoals anderen ook al aangeven zijn de deuren enigszins uit verhouding. Gezien de breedte die je opgeeft voor een enkele deur zou de kamer met twee suite deuren meer dan 5 meter breed moeten zijn, klopt dat?

Het is overigens gebruikelijk bij suite deuren dat de onderregel doorloopt en dat de stijlen daar ingewerkt zijn (zie voorbeeld onderaan). De onderregel is zo'n 20 cm langer dan de deur. Zo kan je de rolsloten goed monteren zonder de verbindingen te verzwakken en kom je niet in de problemen als het hout krimpt of uitzet.
2-sets-oude-kamer-ensuite-deuren-349cba9c-28fb-4fcd-a717-2cf0a4b4ce50.JPG
 

pietersch

Actieve deelnemer
10 jun 2019
99
37
Apeldoorn, NL
Het is overigens gebruikelijk bij suite deuren dat de onderregel doorloopt en dat de stijlen daar ingewerkt zijn
Inderdaad, dit hebben mijn (originele) jaren-30-deuren ook (alleen lang niet zo hoog als afgebeeld).

De verhoudingen zijn verder vaak hetzelfde als een gewone binnendeur (70-80 x 200-220).

Als ik je nog een tip mag geven: bedenk voor het maken welk montagesysteem je wilt gaan gebruiken. Je kunt de deuren laten hangen (en onder alleen geleiden) of de deuren op wieltjes laten rollen over een rail (en boven alleen geleiden). Dat laatste is volgens mij het meest gebruikelijk in deze stijl en het makkelijkst. Er zijn kant-en-klare sets voor te koop.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Zo'n groot glaspaneel maken met staallood is niet het probleem. Maar zo'n grote ruit is zwaar. Je gaat wat het gewicht betreft meer een schuifpui maken, dan een ensuite deur. Maar het verschil is dat een glas in lood ruit niet in model blijft zo als een gewone ruit. Je houten regels gaan in het midden belast worden, waardoor de onderregel in het midden wil gaan doorhangen. En daar wordt hij niet ondersteunt. Houtverbindingen zijn niet zo'n probleem , gewoon pen en gat of deuvels. Als je de deuren hangt, kan je de regels tussen de stijlen maken. Zet je de deuren op wielen, dan zet je de stijlen op de onderregel, zoals reeds aangegeven. Als je kinderen en of honden hebt, zou ik voor een onderpaneel kiezen met de ruit daar boven. Anders moet je veiligheidsglas toepassen, met je glas in lood paneel daar tussen. Dan heb je dikker hout nodig.
 

Sjonbon

Nieuw lid
6 dec 2021
5
0
Staphorst
Dank voor jullie feedback. Mede aan de hand daarvan heb ik toch wat aanpassingen gemaakt in mijn ontwerp. Zie afbeelding

Verbeteringen/voordelen zijn naar mijn idee
- Betere verhouding
- Sterker frame
- Veiliger (we hebben inderdaad kinderen)


Hebben jullie nog tips waar het paneel van te maken? Stijlen worden van meranti...Schets deuren met afmetingen.png
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Esthetisch hoort een ensuite meer staand te zijn, deuren zouden echt een stuk smaller moeten zijn om authentiek te ogen. Je zou kunnen overwegen om een verticale stijl toe te voegen om meer richting dat beeld te komen.
 

pietersch

Actieve deelnemer
10 jun 2019
99
37
Apeldoorn, NL
Ik zou bij deze breedte inderdaad verticale stijlen toevoegen (in zowel glas als paneel), zoals Emilio voorstelt.

Waarom wil je deze breedte aanhouden? Je hoeft er niet met de auto door toch? :) Als je bouwkundig nog wat moet aanpassen om de deuren tussen 2 wanden te laten schuiven, kun je de opening ook wat kleiner maken. Die wanden kun je vervolgens ook nog 's nuttig gebruiken als kastenwand.

Alternatief: de aftimmering dwars op de deur onder een hoek plaatsen (i.c.m. kastenwand). Daarmee kun je de opening ook kleiner maken natuurlijk (zie onderstaande afb.)

simon-maree-kamer-en-suite-showroom.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Heb je geen mogelijkheid om de deuren hoger te maken? Panelen kan je ook van meranti maken. Onderdorpel zoals in de foto van pietsch hoger. Maar dan niet met zo'n stom randje. Bij de ensuite van die foto kloppen een hoop verhoudingen niet. Neem oude en suites als voorbeeld. Denk ook na over de detaillering van de sierrandjes . Die van het paneel zijn groter dan die voor het glas. Het paneel zit tussen de profielen geklemd. Dit kan je vergeten als je de deuren niet traditioneel opbouwt.
 

Sjonbon

Nieuw lid
6 dec 2021
5
0
Staphorst
Het gat waar de deuren in moeten komen staat vast. Bij openstaande deuren wil ik het ruimtelijke gevoel bewaren dus kleiner maken is voor mij geen optie. Ook een dubbele wand niet omdat ik dit zonde vind van het mooie glas in lood bij openstaande deuren (wat toch vaak het geval zal zijn). Ik vind het ook niet erg soms de dingen die horen iets los te laten. Dit heb ik vaker gedaan bij de verbouwing van mijn boerderij. Smaken verschillen gelukkig, ik ga voor mezelf ook een tekening maken met nog een tussenstijl. Dan wordt het voor voor mijzelf vast duidelijk wat ik mooier vind. Bedankt voor de tips wat betreft detaillering chevy66. Daar ga ik ook mee aan de slag!
 

Bijlagen

  • Opening.jpg
    Opening.jpg
    116,8 KB · Weergaven: 24

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Het gat waar de deuren in moeten komen staat vast. Bij openstaande deuren wil ik het ruimtelijke gevoel bewaren dus kleiner maken is voor mij geen optie. Ook een dubbele wand niet omdat ik dit zonde vind van het mooie glas in lood bij openstaande deuren (wat toch vaak het geval zal zijn). Ik vind het ook niet erg soms de dingen die horen iets los te laten. Dit heb ik vaker gedaan bij de verbouwing van mijn boerderij. Smaken verschillen gelukkig, ik ga voor mezelf ook een tekening maken met nog een tussenstijl. Dan wordt het voor voor mijzelf vast duidelijk wat ik mooier vind. Bedankt voor de tips wat betreft detaillering chevy66. Daar ga ik ook mee aan de slag!
Glas in lood krijgt kwaliteit doordat er licht doorheen valt, staat een deur voor de wand dan gaat die kwaliteit dus grotendeels verloren, zeker als deze donker is. Dan moet je deur het dus zelf doen en ik vraag me af of typische ensuite deuren in deze context nu een homogeen beeld op gaan leveren.

Ik zou zelf een meer boerse deur als uitgangspunt nemen, maar we gaan het zien, ben benieuwd naar de uitvoering en het resultaat
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Je zou er uit esthetisch oogpunt ook nog voor kunnen kiezen om er een vestibule opstelling van te maken. Twee wat grotere deuren i het midden en dan twee wat smallere zijpanelen. Je kan de deuren als een deur maken, maar visueel krijg je dan een mooiere vlakverdeling. Als je de deuren dan gedeeltelijk open zet blijven de binneste panelen geheel in het zicht, maar kan je toch van de ene kamer naar de andere lopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Risikoos

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Kijk ook eens in het mooie topic van @Tjeerd die enkele jaren geleden een complete set deuren inclusief kasten en betimmeringen heeft gemaakt.

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.