Houtstalen(boek)

3xtr3m3

Actieve deelnemer
19 sep 2020
144
29
Antwerpen
Goedenavond

Ik speel met het idee om op langere termijn, zo'n 2 a 3 jaar, zelfstandige meubelmaker te worden (ingemaakte kasten en simpel meubilair + allerhande buitenschrijnwerk - lounge banken, tafels, gevelbekleding,...).

Nu zou ik graag toch ter oefening reeds bij kennissen en familie een aantal stukken willen maken. Veelal kasten en ingemaakte kasten.
Bedoeling zou zijn dat ik dan alle kosten die ik maak volledig doorreken op mijn werkuren na. Ik zie het als leerschool en dien hier niets aan te verdienen.

Maar... om deze mensen ter plaatse toch wat keuze te geven wou ik een boek met stalen van het plaatmateriaal,(eventueel tegen betaling) verkrijgen bij mijn houthandelaar (waar ik overigens al het plaatmateriaal op maat zou laten maken). Maar deze zegt dat de leveranciers van plaatmateriaal zulke boeken enkel aan zelfstandigen geven (met een BTW nummer).

Dus nu is mijn vraag, heeft er iemand zo'n boek dat ik kan overnemen, weet er iemand toch een zaak (in BE) waar ze me dit alsnog kunnen bezorgen?

indien er onduidelijkheden in mijn zoekertje staan licht ik deze graag toe.

Grtz
Andy
 

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
221
102
Nijmegen
Ik kan je niet helpen, maar heb wel een advies:
‘vraag je vrienden / familie om een kleine vergoeding. Dan kun je dat sparen en investeren in gereedschap. Dat hoeft dan geen enorm bedrag per uur te zijn, maar gewoon een fixed price voor al je inzet.

En als je echt voor jezelf gaat starten: verdiep je in belasting en maak een excel sheet hoe het runnen van een meubelmakers zaak werkt. Dan kun je een beetje aan de knoppen draaien en kom je er achter dat je behoorlijk omzet moet draaien om aan een vergelijkbaar salaris (loondienst) moet komen om quite te spelen.

ik heb dit ook gedaan toen ik overwoog om te gaan zzp-en (niet in de houtbewerking) en toen ik echt eerlijk ging rekenen ben ik pas de zekerheden en verdiensten in loondienst gaan waarderen. Als je daarna alsnog kiest om het te doen: prima!

Ik ben niet gaan zzp-en en heb een andere baan gezocht. En waardeer mijn loondienst verband enorm!
 

3xtr3m3

Actieve deelnemer
19 sep 2020
144
29
Antwerpen
De keuze om zelfstandige (eventueel gecombineerd met een halftijdse job) spookt al enkele jaren door mijn hoofd.
Ben nu 34j en werk al 14j op hetzelfde bedrijf - Telecom sector.
Ik zie me dit gewoon niet voor de rest van mijn carrière doen :)

Het is alleszins een waardige tip om alles bij te houden in een excel. En dat het niet evident is daar ben ik me maar al te goed van bewust.
Daarbij komt nog dat ik, naar mijn mening, een redelijk goed betaalde job heb. Dus ik zou wel wat spaargeld als reserve achter de hand houden.

Qua tools heb ik de laatste 4 - 5 jaar al zelf geïnvesteerd in voornamelijk Festool.
Woon nu in mijn 3e koophuis en heb alle werken altijd zelf uitgevoerd. Het aankopen van Festool tools verkocht ik bij mijn vrouw als "hetgeen we besparen aan een professional kan ik gebruiken om gereedschap te komen. En we zijn nog goedkoper af!" en ze was er altijd met weg ;-)

Wat het vragen van een vergoeding betreft heb ik wat twijfels over mijn eigen kunnen. Als ik mensen er voor ga laten betalen, op de materialen na, dan gaan de verwachtingen ook hoger liggen. Weet niet of ik deze kan inlossen.

Naast praktijkervaring ben ik ook sinds vorig jaar begonnen aan een traject meubelmaker in avondschool. Hier hoop ik uiteraard ook veel uit te leren.
 

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
221
102
Nijmegen
Doorgaan bij een baan waarvan je denkt dat je het niet Lang vol houdt is geen goed idee. Dus goed om naar alternatieven te kijken.
Als je twijfelt of je het waar kunt maken, heb je nog een lange weg te gaan tot zzp-er in het houtbewerken. Als ondernemer moet je sterk in je schoenen staan, want bij een arbeidsintensief beroep voor particulieren zal je mensen hebben die “het wel erg duur vinden”.

Maar boeien, ga ervoor! Jouw Plan is om te gaan oefenen, opleiding te volgen en over een paar jaar misschien de stap te maken. Top! En doe je het alsnog niet, heb je veel geleerd en een mooie hobby er aan gehad. Je schiet er altijd iets mee op.

je kunt trouwens ook die vrienden en familie vragen om achteraf (als ze zien wat het geworden is) een bedrag te geven wat zij het waard vinden. Maar als je het geheel gratis doet, ook prima actie!!!
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

3xtr3m3

Actieve deelnemer
19 sep 2020
144
29
Antwerpen
je kunt trouwens ook die vrienden en familie vragen om achteraf (als ze zien wat het geworden is) een bedrag te geven wat zij het waard vinden. Maar als je het geheel gratis doet, ook prima actie!!!

Dit is nòg eens een goede tip! Hier kan ik me zelf in vinden en leg ik het 'awkward' moment bij de kennis of familielid in kwestie ;-) hehe

Nee nee, het klopt volledig. Vooraleer ik de stap zou maken gaat er toch nog een serieus proces aan vooraf. En blijkt zoals je zegt dat het alsnog niet realistisch lijkt te zijn heb ik alsnog bakken ervaring/kennis opgedaan. Verrijking, weet je wel.

Bedankt voor uw feedback!
 
  • Haha
Waarderingen: antwerpenpjvan

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Maar... om deze mensen ter plaatse toch wat keuze te geven wou ik een boek met stalen van het plaatmateriaal,(eventueel tegen betaling) verkrijgen bij mijn houthandelaar
ook in vlaanderen kan je kms bollen om van het ene tot aan het andere einde te geraken
vandaar onderstaande tip
je hoeft niet je straat + huisnr te geven
je provincie volstaat
aan iemand die in de limburg woont, een goed adres in west-vlaanderen geven, is tijdverspilling

het is altijd handig om in jouw profiel je regio/woonplaats te zetten
daardoor kunnen andere collega's inschatten of het nuttig/de moeite waard is om jou bij vragen waar de afstand een rol speelt, met raad en eventueel daad bij te staan
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
903
760
Nootdorp
Dromen moet je najagen, dus, .... ga ervoor. En wat mij betreft wel iets meer vragen dan de eigen onkosten. Daar inderdaad alvast gereedschappen van kopen. Een goede start is het halve werk. Je kan altijd de extra kosten nog kwijtschelden als het tegen valt. Vergeet niet je stukken goed in digitaal beeld vast te leggen. Dan heb je een eigen portfolio die je kan gebruiken om nieuwe klanten te werven.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus en 3xtr3m3

3xtr3m3

Actieve deelnemer
19 sep 2020
144
29
Antwerpen
Dromen moet je najagen, dus, .... ga ervoor. Vergeet niet je stukken goed in digitaal beeld vast te leggen. Dan heb je een eigen portfolio die je kan gebruiken om nieuwe klanten te werven.
Thanks!

Dit laatste ben ik inderdaad zeker van plan.
Weet uit eigen ervaring maar al te goed dat een goed gebouwde website met relevante projecten, mij althans, meer aantrekt tot het desbetreffende bedrijf.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
naa kunne we klappe, zé !
natuurlek zit ik ooëk in 't aat
mau 'k em me nog ni muug gemokt oem veul staule baaë mekaur te kraaëge
rond antweirpe edde geveka, martens, woodtex, enzovuuts
in teimse houtshop
ietske veider houtboerke in gent
veu maaë es't veural obby, mau 'k em nen btw nr
dus as ge ni aun staule gerokt, kunde maaë eun persoeënlek berichtje sture
 
  • Geweldig
Waarderingen: 3xtr3m3

3xtr3m3

Actieve deelnemer
19 sep 2020
144
29
Antwerpen
naa kunne we klappe, zé !
natuurlek zit ik ooëk in 't aat
mau 'k em me nog ni muug gemokt oem veul staule baaë mekaur te kraaëge
rond antweirpe edde geveka, martens, woodtex, enzovuuts
in teimse houtshop
ietske veider houtboerke in gent
veu maaë es't veural obby, mau 'k em nen btw nr
dus as ge ni aun staule gerokt, kunde maaë eun persoeënlek berichtje sture
Dit! Zalig gewoon!
Had enkel nog maar Van den Heurk aangesproken maar ga de opgegeven zaken ook eens contacteren.
Misschien moet ik me ook eens informeren wat en hoe ivm het aanvragen van een BTW-nr.

Thanks.
Grtz
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
@ZotVanHout Bestaat er ook ondertiteling voor Ollanders zoals ik? Of werkt Google Translate tegenwoordig ook op Antwerps? :sneaky:
Al denk ik dat ik, na een keer of 10 lezen, het meeste wel begrijp...

Andy, Heeft jouw leverancier ook een zaagservice? Dan heeft hij vast regelmatig reststukken, kan je daar niets voor met hem regelen, dat hij wat stukken daarvan apart houdt of dat je regelmatig in de reststukkenbak mag komen snuffelen of er iets bij zit wat je nog niet hebt, en zo zelf een verzameling maken van de door jou meest gebruikte soorten plaat?
Want is het zo dat plaatmateriaal van leverancier x exact hetzelfde is als van leverancier y? Als er een net iets andere kwaliteit fineer is gebruikt, kan dat een heel andere uitstraling geven. Let daar wel op als je je samples bij een ander haalt als waar je uiteindelijke plaat vandaan gaat komen.

Voor massief en fineer kan je idd bij AF terecht. Of bel/mail Rick (Masave, de houthandelaar hier van het forum) eens, die kan ook vast wel eea voor je regelen en zoekt met alle plezier mooie stukjes (ook of vooral in bijzonder) hout voor je op.

En over het voor jezelf beginnen: gewoon eraan beginnen naast je baan. Eventueel een dag in de week minder gaan werken (met de afspraak dat je altijd terug voltijd kunt gaan als de opdrachten tegenvallen). Maar dan heb je nog wel de zekerheid van inkomen ernaast. Nu met Corona hebben we weer eens gemerkt hoe lastig het kan zijn als je alleen bent aangewezen op een zzp-inkomen.
En onderschat het aantal uren aan calculatie, inkoop en marketing niet. Maar om uiteindelijk van je hobby je beroep te maken, dat is inderdaad prachtig!
Dat je voor de eerste projectjes nog geen uurloon wilt vragen, kan ik begrijpen. Zie het inderdaad in investeren in een cv en klantenkring, dat mag ook wat kosten. Maar spreek wel met jezelf af wanneer je wel iets gaat vragen (en maak dat ook duidelijk aan je familie/kennissen), niet dat je over 5 jaar voor hen nog steeds gratis bezig bent wat dan weer ten koste gaat van andere betaalde klussen...
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3 en rinus

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
Voor het idee van massief hout verwijs (url in mijn mail) ik (potentiele) klanten vaak naar houtinfo.nl en voor plaatmateriaal naar de site van Egger. Bij Egger kun je ook een proefstukje bestellen.
Dan is er een begin. Een kist met stalen staat nog op de verlanglijst.

Voor NL adviseer ik om je al in te schrijven in het Handelsregister bij de KvK. Waarschijnlijk is dat voor Belgie ook zo. Je komt bij een heleboel bedrijven dan toch makkelijker binnen. Want uiteindelijk is het zo dat als je ondernemer wil worden dan moet je beginnen om je als ondernemer te gedragen.

En wat gratis maken betreft. Als iets gratis is dan denkt men al snel dat het ook niets waard is. En eenmaal gekozen voor een lage prijsstelling dan komt het moeilijk nog goed.

Dat wil niet zeggen dat ik het volgens het boekje heb gedaan. Niet dat ik er spijt van heb, maar van meubels maken wordt je niet rijk en dat is een eufemisme. Behalve Ikea dan, maar die hoeft ook geen belasting te betalen:-(

In ieder geval heel veel succes, maar wacht nog even met ontslag nemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
@ZotVanHout Bestaat er ook ondertiteling voor Ollanders zoals ik? Of werkt Google Translate tegenwoordig ook op Antwerps?
@klusrob,
we mogen ook eens lachen, hé
zelf kan ik mijn kennis van het ollands dank zij woodworking bijspijkeren
WC(D) is tot nu toe de beste
gelukkig passeert hier niet te veel friesch
daar zou ik het pas moeilijk mee hebben
(met alle respect voor iedermans/-vrouws taal)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.