Houtstabiliseren

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Hallo,

sinds kort gebruik ik Stabicure van Polyestershoppen voor het stabiliseren van draaihoout met erg zwakke plekken. Best wel bewerkelijk (drogen, impregneren onder vacuum, uitharden bij 100 grd C). In US wordt Cactus Juice gebruikt. Heeft iemand ervaring met iets anders voor deze toepassing, bijvoorbeeld impregneermiddelen die je voor houtrot (kozijnen) gebruikt op polyurethaan basis?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Wilsor heeft een hout verharder. Op epoxy basis. Regelmatig mee gewerkt bij kozijnen die rot waren. Nooit geprobeert bij draaihout. Ze hebben meerdere producten die in dezelfde verpakking zitten. Zo had ik ineens de houtrotstop. Profila heeft een houtreparatiepasta op basis van pu... Kijk eens wat de voorstrijk hiervan is of doet.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dat spul van Alabastine heb ik geprobeerd in een vaas, die nu nog staat te drogen. Wasl wel érg duur, overigens - iets van 250 ml voor bijna 20 euro, in mijn herinnering. Tikt wel aan als er meerdere potjes in gaan, plus je kwast kun je gelijk ook weggooien met dit sneldrogende spul natuurlijk.
Die Wilson set lijkt qua prijs al wat aangenamer, dus die staat ook in mijn bookmarks voor de volgende keer.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Wilsor heeft een hout verharder. Op epoxy basis. Regelmatig mee gewerkt bij kozijnen die rot waren. Nooit geprobeert bij draaihout. Ze hebben meerdere producten die in dezelfde verpakking zitten. Zo had ik ineens de houtrotstop. Profila heeft een houtreparatiepasta op basis van pu... Kijk eens wat de voorstrijk hiervan is of doet.


Merci voor de tip.. Ik denk dat je misschien Polyfilla bedoeld en dat is ook van AKZO NOBEL maar een merk in Belgie, lijkt erg op Albastine impregeer. De Stabicure is plm 27 euro per liter, maar impregneren met vacuum en uitharden voor grote voorwerpen wordt wel erg lastig dus is een PU systeem dan wel interessant. Wilsor lijkt mij meer een vuller dan impregneer te zijn maar dat zie ik misschien verkeerd?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Ja ik bedoel polyfillla deze. Gewoon te verkrijgen hier bij de schildersvakhandel. Ik gebruik het ipv epoxy. Je hebt veel minder kans op allergie als je deze urethaan variant gebruikt. Hun primer heb ik nooit gebruikt. Prijs verhaal. Van wilsor bedoel ik deze. Voor grote voorwerpen moet je creatief zijn. Ik heb een stabilisatie systeem gekocht in (ebbs) oostenrijk op de demodag van het duitse houtdraaiers forum. Ik heb een 20 litervat maar dat is klein. Je kan vacuumzakken kopen en daar een groter voorwerp in doen, Dan krijg je een volgend probleem het afbakken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.