Houtsoorten selectie om mee te 'beginnen'

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
245
130
Ik heb sinds kort mijn eigen vlak-vandiktebank en een beetje opslagruimte voor hout.
Nu wil ik voor (toekomstige) projecten binnenkort wat hout gaan ophalen, dus als ik toch naar de houthandel rijdt neem ik waarschijnlijk wel wat extra plankjes mee.

Ik was benieuwd of iemand wat adviezen heeft voor leuke/mooie houtsoorten om mee te experimenteren. Voor 'voorraad' zoek ik het liefste wat goedkopere houtsoorten die wel lekker te bewerken zijn.

Ik heb ervaring met:
Walnoot, Wengé, Mahonie, Esdoorn, Meranti, Purperhart

Voor een gepland project wil ik wat Esdoorn kopen en wat mooie contrast houtsoorten: Mahonie, Walnoot en ?

Andere houtsoorten die volgens mij goedkoop zijn, en mogelijk interessant (maar heb ik nog niet eerder mee gewerkt): Beuken, Plataan, Dibetou, Acacia

Heeft iemand anders nog goede/mooie/goedkope alternatieven?
Ik ga het hout waarschijnlijk bij Fijnhout Drenthe halen.

• Leuk
Waarderingen: wijk0983

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.373
698
Moordrecht
Eiken is relatief goedkoop en goed te verwerken, daarnaast staat de gratis sectie op MP altijd vol met gratis eiken/plantage teak tafels, mahonie trappen/traptreden. Heel veel goedkoper wordt t niet

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.070
1.044
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Goedkoop en fijn on te bewerken, maar niet heel fraai: magnolia (tulpenboom, yellow poplar). Prima constructiehout.
Voor contrast met esdoorn zou ik eigenlijk altijd amerikaanse walnoot gebruiken. Hickory zou ook kunnen (minder donker), of teak, maar dat lijmt weer zo rottig. Afrikaans padoek ook (fijn bewerken, goed lijmen) maar dan moet je er wel van uit gaan dat het na een jaar of wat gewoon donkerbruin is... Er zijn niet veel rode houtsoorten die echt rood blijven. Pink Ivory blijft wel paarsig, en kingwood blijft lang rood, maar verdonkert uiteindelijk ook. Cocobolo is wel te stabiliseren, maar is inmiddels onbetaalbaar...

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
245
130
Goedkoop en fijn on te bewerken, maar niet heel fraai: magnolia (tulpenboom, yellow poplar). Prima constructiehout.
Voor contrast met esdoorn zou ik eigenlijk altijd amerikaanse walnoot gebruiken. Hickory zou ook kunnen (minder donker), of teak, maar dat lijmt weer zo rottig. Afrikaans padoek ook (fijn bewerken, goed lijmen) maar dan moet je er wel van uit gaan dat het na een jaar of wat gewoon donkerbruin is... Er zijn niet veel rode houtsoorten die echt rood blijven. Pink Ivory blijft wel paarsig, en kingwood blijft lang rood, maar verdonkert uiteindelijk ook. Cocobolo is wel te stabiliseren, maar is inmiddels onbetaalbaar...
Ik zoek specifiek meubelhoutsoorten, voor constructie koop ik wel wat palen ergens.

Ook ben ik vooral op zoek naar een mooie selectie verschillende soorten om mee te leren/experimenteren. Het hoeft niet allemaal (donker) contrasthout te zijn ;)

Andere houtsoorten die ik onderhand al mogelijk interessant heb gevonden zijn: Haagbeuk, Koto en Kastanje.

Eigenlijk zoek ik vooral een lijstje go-to houtsoorten voor meubel-bouw. Donker, wit, geel, rood.
In mijn ervaring zijn de meeste 'populaire' houtsoorten lang niet altijd het meest betaalbaar of het beste alternatief.

Eiken wordt bijvoorbeeld erg veel gebruikt, maar is relatief best prijzig (tenzij inderdaad 'tweedehands')

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
864
963
de buurt van den bosch
Ik combineer vaak ovangkol met essen.
Mooie donkerbruine kleur met zwarte strepen.
Ovangkol heeft wel veel kruisdraad,dat is dan weer niet makkelijk te bewerken.
Kersen is ook prachtig,wel duur.
Spalted(slaap) beuk met wenge,ook een mooie combi.

Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.070
1.044
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Met constructiehout bedoel ik meubels waarbij de uitstraling van het hout niet of minder belangrijk is - geen hout om kisten of bekistingen mee te maken ;-)

Haagbeuk is een minder goede keuze - is mijn ervaring - te zwaar, te 'moeilijk' te bewerken (voor het resultaat dat je er voor krijgt), geen enkele uitstraling. Maar als je hard, sterk, slijtvast en maatvast, zwaar hout nodig hebt is het prima...

Bubinga is ook mooi, maar helaas niet meer betaalbaar aan te komen (dat was 20 jaar geleden wel anders - gelukkig heb ik nog wat kleine stukken)

Eik houden wij niet zo van ;-)

• Leuk
Waarderingen: dragonhaertt

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
245
130
Ik combineer vaak ovangkol met essen.
Mooie donkerbruine kleur met zwarte strepen.
Ovangkol heeft wel veel kruisdraad,dat is dan weer niet makkelijk te bewerken.
Erg mooi hout inderdaad! Ovangkol is helaas niet op voorraad bij fijnhout drenthe.
Eens kijken of ik ooit nog eens bij Arnhem langs ga.

Met constructiehout bedoel ik meubels waarbij de uitstraling van het hout niet of minder belangrijk is - geen hout om kisten of bekistingen mee te maken ;-)

Haagbeuk is een minder goede keuze - is mijn ervaring - te zwaar, te 'moeilijk' te bewerken (voor het resultaat dat je er voor krijgt), geen enkele uitstraling. Maar als je hard, sterk, slijtvast en maatvast, zwaar hout nodig hebt is het prima...

Bubinga is ook mooi, maar helaas niet meer betaalbaar aan te komen (dat was 20 jaar geleden wel anders - gelukkig heb ik nog wat kleine stukken)

Eik houden wij niet zo van ;-)
Haagbeuk van het lijstje gehaald ;)

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.373
698
Moordrecht
Pau Ferro, niet heel erg goedkoop, maar goed verkrijgbaar en fijn te bewerken. Daarnaast waanzinnig mooi. Wengé, kan ook erg mooi zijn, splintert wel heel snel en stof en splinters zijn giftig. Maar afgewerkt met een PU lak😍

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
610
191
Zutphen
Ik adviseer inlandsche houtsoorten te gebruiken: fruit bomen, gouden regen, beuk en esdoorn met slaap, robinia. Wel zo vriendelijk voor de omgeving.

• Leuk
Waarderingen: mathieu en jelmer

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
463
202
Ik adviseer inlandsche houtsoorten te gebruiken: fruit bomen, gouden regen, beuk en esdoorn met slaap, robinia. Wel zo vriendelijk voor de omgeving.
Helemaal eens.

Kastanje heb ik hier vaak als tip gelezen. Daar ben ik zelf ook nog wel in geïnteresseerd.
Plataan is vaak ook nog van lokale oorsprong te vinden omdat het veel wordt gebruikt in lanen.
En als ze het hebben, iepen. Ik vind dat zelf een fijne houtsoort om met handgereedschap te bewerken.
Deze soorten zijn doorgaans goedkoper dan eiken.

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
155
80
magnolia (tulpenboom, yellow poplar)
Tulpenhout (yellow poplar) komt van de Liriodendron tulipifera (tulpenboom), De Magnolia (beverboom) wordt ook wel tulpenboom genoemd maar is een heester, is wel mooi draaihout,

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.323
465
Etten-Leur
Ik heb sinds kort mijn eigen vlak-vandiktebank en een beetje opslagruimte voor hout.
Nu wil ik voor (toekomstige) projecten binnenkort wat hout gaan ophalen, dus als ik toch naar de houthandel rijdt neem ik waarschijnlijk wel wat extra plankjes mee.

Ik was benieuwd of iemand wat adviezen heeft voor leuke/mooie houtsoorten om mee te experimenteren. Voor 'voorraad' zoek ik het liefste wat goedkopere houtsoorten die wel lekker te bewerken zijn.

Ik heb ervaring met:
Walnoot, Wengé, Mahonie, Esdoorn, Meranti, Purperhart

Voor een gepland project wil ik wat Esdoorn kopen en wat mooie contrast houtsoorten: Mahonie, Walnoot en ?

Andere houtsoorten die volgens mij goedkoop zijn, en mogelijk interessant (maar heb ik nog niet eerder mee gewerkt): Beuken, Plataan, Dibetou, Acacia

Heeft iemand anders nog goede/mooie/goedkope alternatieven?
Ik ga het hout waarschijnlijk bij Fijnhout Drenthe halen.
Mijn eerste gedachte was om met inlands hout te beginnen, steek je licht eens op bij NEHOSOC (Neder Ver van Houtsoorten verzamelaars) voor goede documentatie; AFH Arnhem heeft een fraaie hobbyzolder om verschillende soorten te zien en aan te raken.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.070
1.044
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Tulpenhout (yellow poplar) komt van de Liriodendron tulipifera (tulpenboom), De Magnolia (beverboom) wordt ook wel tulpenboom genoemd maar is een heester, is wel mooi draaihout,
Maar ook Liriodendron is een magnolia. Niet de magnolia die je doorgaans in NL in tuinen aantreft, maar een AMerikaanse magnolia. Het hout komt naast yellow poplar, of tulipwood ook wel als 'magnolia' op de markt.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.817
870
Enschede
ingoogni.nl
Eigenlijk alle hardhout uit (NW) Europa, met een paar onhandig harde soorten als uitzondering. Er is al veel langs gekomen maar essen, iep en elzen nog niet (of ik heb het gemist).

Ook is er niets mis met hoogwaardig zachthout, "foutloos" fichte of larix.

Er zijn eigenlijk geen slechte houtsoorten, er zijn wel slecht toegepaste houtsoorten.

• Leuk
Waarderingen: dragonhaertt

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
245
130
Super veel leuke suggesties!
Ik ga binnenkort eens met een shortlist rondkijken bij de houthandel en de eerste paar plankjes meenemen.

Het schaven vind ik één van de mooiste stappen van het houtbewerken, dus er zullen snel snippers gemaakt worden.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.070
1.044
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Sterker nog, wart je koopt is bijna zonder uitzondering Amerikaanse kers (Amerikaanse vogelkers, bospest) en komt uit Amerika - P serotina groeit hier over het algemeen niet uit tot bruikbaar meubelhout.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.