Houtsoorten herkennen

crazyjopje

Nieuw lid
10 jan 2026
13
8
Twente
Hallo allen...

Sinds kort ben ik wat meer met hout bezig in mn schuur en ter aanmoediging en wat andere soorten heb ik van mijn vrouw een setje plankjes van temu gekregen.
Nou kom ik er echter met Google er niet helemaal achter welke nou wat is zouden jullie hier wat in kunnen helpen?
1000009201.jpg
Het zou moeten zijn.

Zwarte walnoot
Woestijn ijzer hout
Rood sandelhout
Purperhart ( die lijkt me overduidelijk)
Tamarinde
Afrikaans padouk
vleugelnoot

Ter referentie liggen ze op een beuken plank met vuren balkje op achtergrond

Bedankt alvast

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.376
576
hilversum
Van links naar rechts.
1 Beuken 2 padouk 3 * 4 Noten/walnoot 5 Purple heart 6* 7 ebben
Dat is wat ik er van kan maken.

• Leuk
Waarderingen: crazyjopje

BraveHendrik

Actieve deelnemer
20 apr 2023
45
9
Tilburg.
Er is een app voor,heb die ook ergens.
I.D.wood ,mogelijk is dat iets voor je?
Ik heb hem op mijn iPhone.

Succes.

Bijlagen

• Scherm­afbeelding 2026-01-20 om 19.14.31.JPG
    Scherm­afbeelding 2026-01-20 om 19.14.31.JPG
    118,4 KB · Weergaven: 31
  • Leuk

VanHoutenVerf

Nieuw lid
2 feb 2026
4
4
Amsterdam
Van links naar rechts.
1 Beuken 2 padouk 3 * 4 Noten/walnoot 5 Purple heart 6* 7 ebben
Dat is wat ik er van kan maken.
3 Vleugelnoot?, 6 lijkt me Azobé - maar staat niet in het lijstje....misschien dat dat sandelhout zou moeten zijn - zou zeer herkenbaar moeten ruiken.
Overigens - het Houtvademecum (red. P.M. Heilig, 1981) blijft voor mij..wat zal ik zeggen ...heilig

Laatst bewerkt:
  • Leuk

VanHoutenVerf

Nieuw lid
2 feb 2026
4
4
Amsterdam
En welke geur zou sandelhout typisch geven?
Ken je de geur van cederhout? ( wordt wel eens gebruikt als natuurlijk bestrijdingsmiddel van motten - een plankje in de klerenkast en de motten blijven weg. Na een tijd ruikt het minder: even opschuren en het kan weer). Nu zijn er weer verschillende soorten ceder (waarvan sommigen ook weer geen ceder zijn, maar jeneverbes) die dan weer iets anders ruiken, maar... - potloden werden/worden o.a. van cederhout gemaakt - fijne geur. Sandelhout wordt er vaak mee vergeleken, één van de omschrijvingen: "sandelhout = romig, zacht en licht houtig - Ceder = droog, fris en houtig"
Hoe dan ook - als het sandelhout is - gewoon even schuren en ruiken. Als er geen geur uitspringt - dan is het geen sandelhout.

Laatst bewerkt:
  • Leuk

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.477
1.309
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Desert ironwood zie ik er zo niet tussen. Heel misschien de tweede van rechts onderste rij, maar ook dat lijkt er niet echt op.

Desert ironwood is over het algemeen wild getekend rood-oranje met een uitgesproken chatoyance (ik weet zo even niet wat de Nederlandse term er voor is). Hard, zwaar, zeldzaam, kostbaar. En het komt idd uit de (half)woestijn van Arizona.

overigens ruikt afrikaans padoek (tweede van links) ook naar sandelhout.

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
234
21
je kan de foto's ook eens door chatGPT halen, kan je soms wel helpen om je in de goede richting te brengen
Nee, de hallucinaties van LLM's zijn simpelweg te onbetrouwbaar. Je moet echt alles dubbelchecken. Ik gebruik het in mijn vakgebied en juist de vakspecifieke vragen zijn zeer onbetrouwbaar.

• Leuk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.