Houtsoort vouwblinden / blindenkast (binnenluiken)

H.Wiersma

Nieuw lid
29 jun 2022
1
0
Friesland
Hallo,



Graag zou ik zgn blindenkasten willen maken inclusief vouwblinden voor onze pastorij woning uit 1874. (Geen monument). Dit omdat deze helaas zijn verwijderd tijdens vroegere renovaties.

Zie onderstaand detail om een idee te krijgen hoe een dergelijke constructie is opgebouwd.

Ieder raam telt 2 setjes van twee luiken
Afmeting per Luik ~2.4x0,4 m

Doordat ik relatief nieuw ben met houtbewerking zit ik met een aantal vragen.

1. Welke houtsoort is hiervoor geschikt?
Zelf dacht ik aan Yellow poplar vanwege de stabiele eigenschappen. MDF-achtige materialen vallen voor mij in eerste instantie af vanwege de authenticiteit.

2. Waar is yellow poplar te verkrijgen? Voorkeur gaat uit naar straal van ~50km rondom Drachten.

3. Moet dergelijk hout ook eerst worden gedroogd of is het gebruikelijk dat dit is voorgedroogd bij de leverancier.

4. Constructie wilde ik vooralsnog traditioneel houden. (Pen gat verbinding). Al lijkt het aanschaffen van een set contraprofiel frezen ook interessant (maar minder authentiek) graag jullie mening.





Met vriendelijke groet,

H.Wiersma
1656536752448.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.