houtsoort tbv trap deuren?

Zakraket

Actieve deelnemer
10 feb 2017
25
2
Wij willen in ons huis een trap en schuifdeuren maken van hetzelfde hout, maar liefst een beetje betaalbaar. Deze houtuitstraling zoeken we:


Er zijn me een aantal houtsoorten "aangeraden" die nogal prijzig blijken te zijn. Ik heb zelf het idee dat de uitstraling van deze trap in principe met grenen met de juiste lak bereikt kan worden als ik google op grenen, maar ik heb weinig ervaring met houtsoorten en het effect van verschillende lak/olie/andere afwerkingen. De vloer onder de trap oogt voor mij ook als een grenen vloer

Dit (linkse) plaatje van gelakt grenen (via google) ook overeen, in ieder geval voor mijn ongetrainde oog
grenen%20selectie.JPG
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
welkom op het forum
volgens mij is dit rode noordse den kwaliteit 2 tot 4
vaste knoesten, maar ze zijn wel redelijk groot, dus uitsorteren
voor wie - zoals ik - er van houdt, mooi hout !
redelijk zacht, wat in een slaapkamer 'aanvaardbaar' is
pins des landes ziet er ook zo uit
prijs valt mee
reken op een 4 € + btw voor delen van bruto 7 duim breed & 1 dik (in redelijke hoeveelheid afgenomen bij een groothandel die ook aan particulieren levert)
aan die trap zou ik niet beginnen
tenzij je je nek wilt breken
mocht je laten weten in welke regio je woont, dan zou ik jou tips kunnen geven / helpen
 

Zakraket

Actieve deelnemer
10 feb 2017
25
2
Bedankt voor je reactie.

Het wordt niet die trap, het ging om de kleur/uitstraling van het hout. Het wordt overigens wel een moderne interpretatie van een molenaarstrap (en dus steil), maar de vorm van deze is idd wel erg extreem.

Inmiddels ben ik er ook achter dat rubberwood ook een dergelijke uitstraling heeft (iig kan hebben) en al in gelamineerde panelen te koop is voor een redelijke prijs (70-80 eur/m2) en zeer geschikt voor trappen en deuren (en ander meubilair)

Het zal nog wel even duren voor ik met die trap ga beginnen (eerst het huis afbouwen), maar t is bij Tilburg
 
  • Leuk
Waarderingen: mvansoest

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
tilburg is helaas te ver van mijn houtkot
rubberwood heeft een (totaal) andere kleur + tekening
voor zover me bekend kan je het enkel in dikke massieve panelen kopen
bij een deur zouden die wel eens kunnen gaan werken
je kan op dit forum op 'rubberwood' zoeken
wees voorzichtig met foto's
die worden gemaakt wanneer het werkstuk net af is
 

Zakraket

Actieve deelnemer
10 feb 2017
25
2
Het gaat om schuifdeuren, hangend dus. Heb gezien dat rubberwood idd in grote platen (van 450x110) verkocht wordt, in diktes van 15 tot 44 mm, en dat het gebruikt wordt voor trappen, meubels, keukenbladen.

Ik ga er vanuit dat een schuifdeur wel moet lukken met een 40mm plaat die helemaal uit gelamineerd rubberwood bestaat? Anders kan ik boven en onder aan de deur aan 1 zijde een stalken strip schroeven voor extra stevigheid. We krijgen een industriele inrichting dus zo'n strip zou niet misstaan.

Sowieso lijkt me een beetje werking bij een schuifdeur niet zo'n probleem omdat die niet echt maatvast hoeft te zijn (hij dekt immers rondom de deuropening af), hij moet alleen recht blijven.

Bedankt voor je tips!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
de stabiliteit van rubberwoodplaten trek ik niet in twijfel
ze zijn immers samengesteld uit massieve smalle korte stukken & niet uit doorlopende stroken
onlangs heeft een andere collega voor zijn trap zo'n platen gebruikt
met de zoekfunktie vind je zo dat onderwerp
welk systeem denk je voor de schuifdeuren te gebruiken ?
 

Zakraket

Actieve deelnemer
10 feb 2017
25
2
Ik heb een topic gevonden over iemand die van dit hout een (zwarte) trap gemaakt had, zag er goed uit. Jou zag ik ook in dat topic voorbij komen :)
Onze buurman heeft ook een trap laten maken van rubberwood, was ik gisteren even wezen kijken, zo kwam ik bij rubberwood

Voor de deuren wordt gewoon zo'n zwarte metalen rail met 2 wielen, why?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Jou zag ik ook in dat topic voorbij komen
ja, juist daarom wist ik dat een andere collega van rubberwoord een trap gemaakt had
zelf zou ik eerder voor een z-trap gaan
wat je daar hebt kunnen lezen
Voor de deuren wordt gewoon zo'n zwarte metalen rail met 2 wielen, why?
ne mens mag nieuwsgierig zijn
anders leer je nooit bij
verleden jaar heb ik er zelf zo een geplaatst
 

Zakraket

Actieve deelnemer
10 feb 2017
25
2
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Omhoog lopen is lekker op zo'n trap, maar omlaag zou ik een hartverzakking krijgen.. Ben benieuwd of het dan wel lekker loopt
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dit systeem is t,
heel nuttige info voor mij
bedankt !
kost zowat de helft van wat ik betaald heb
ter info: bij het systeem dat ik gekocht heb, was er in optie een muurgeleider ipv een vloergeleider
de muurgeleider heb ik apart besteld
een gaatje in de muur was geen probleem, maar de vloer was gelaagd parket, en die moest ik ontzien
uitsnede hier onder uiteraard 'jouw' vloergeleider
maar de gegevens van de muurgeleider kan ik wel opduikelen

1593773661961.png
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Wanneer je met grenen werkt moet je er rekening mee houden dat het behoorlijk donker gaat worden, diep oranje/bruin. Wat een molenaarstrap betreft heb ik in dit topic de ervaringen en reacties beschreven.

Het belopen van die trap ons alleszins mee hoor! Zelfs zonder de leuning loopt hij naar boven erg goed. Naar beneden is wat lastiger omdat een dergelijke trap steil is. Toch geven de treden goede ruimte voor de voet om stevig op te staan. Het enige punt is dat dit eigenlijk een trap is die je moet belopen. Als je stil staat en vergeet dat de andere kant van de trede smaller is en je met je andere voet steun zoekt raak je gemakkelijk uit balans! Dus er aan wennen om door te lopen, dan gaat het prima!

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: Zakraket

Zakraket

Actieve deelnemer
10 feb 2017
25
2
We hebben nu een zelfgebouwde noodtrap die iets steiler is dan de uiteindelijke trap zal worden en geen "molenaars" treden, loopt prima, zowel naar boven als naar beneden. Ik merk wel dat mensen die er voor t eerst komen er wel moeite mee hebben, maar die hebben boven ook niks te zoeken ;)

edit: hij wordt niet zo steil als de trap in jouw topic @Athanor
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.