houtsoort tbv trap deuren?

Zakraket

Actieve deelnemer
10 feb 2017
25
2
Wij willen in ons huis een trap en schuifdeuren maken van hetzelfde hout, maar liefst een beetje betaalbaar. Deze houtuitstraling zoeken we:


Er zijn me een aantal houtsoorten "aangeraden" die nogal prijzig blijken te zijn. Ik heb zelf het idee dat de uitstraling van deze trap in principe met grenen met de juiste lak bereikt kan worden als ik google op grenen, maar ik heb weinig ervaring met houtsoorten en het effect van verschillende lak/olie/andere afwerkingen. De vloer onder de trap oogt voor mij ook als een grenen vloer

Dit (linkse) plaatje van gelakt grenen (via google) ook overeen, in ieder geval voor mijn ongetrainde oog
grenen%20selectie.JPG
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
welkom op het forum
volgens mij is dit rode noordse den kwaliteit 2 tot 4
vaste knoesten, maar ze zijn wel redelijk groot, dus uitsorteren
voor wie - zoals ik - er van houdt, mooi hout !
redelijk zacht, wat in een slaapkamer 'aanvaardbaar' is
pins des landes ziet er ook zo uit
prijs valt mee
reken op een 4 € + btw voor delen van bruto 7 duim breed & 1 dik (in redelijke hoeveelheid afgenomen bij een groothandel die ook aan particulieren levert)
aan die trap zou ik niet beginnen
tenzij je je nek wilt breken
mocht je laten weten in welke regio je woont, dan zou ik jou tips kunnen geven / helpen
 

Zakraket

Actieve deelnemer
10 feb 2017
25
2
Bedankt voor je reactie.

Het wordt niet die trap, het ging om de kleur/uitstraling van het hout. Het wordt overigens wel een moderne interpretatie van een molenaarstrap (en dus steil), maar de vorm van deze is idd wel erg extreem.

Inmiddels ben ik er ook achter dat rubberwood ook een dergelijke uitstraling heeft (iig kan hebben) en al in gelamineerde panelen te koop is voor een redelijke prijs (70-80 eur/m2) en zeer geschikt voor trappen en deuren (en ander meubilair)