Houtsnijden. Design van een multi-use spatel/lepel

cwv

Actieve deelnemer
28 okt 2019
105
53
Eindhoven
Misschien vind ik bij de houtsnijders liefhebbers voor het ontwerpen en snijden van kookgerei: eetlepels, spatels, schrapers, opscheplepels, wokspatels, maatscheppen, koffieschepjes, roerlepels/pollepels, kleine schaaltjes, voorraadschappen, meelscheppen. In tegenstelling tot reliëfsnijden zijn deze gebruiksvoorwerpen rondsculpturen. De algemene term is spoon carving/lepelsnijden maar die dekt de lading niet. Er zijn zoveel modellen te snijden met één recht houtsnijmes, één krom lepelmes, één bijltje.
Niet uit vers Nederlands hout (zoals van tamelijk saai generfd populier, wilg, berk, linde e.d.), maar uit vele andere mooi generfde houtsoorten die je gedroogd vindt of koopt. De houtsoort van de onderstaande multi-use lepel/spatel is arve (Zirbe). Lepels/spatels om te gebruiken nooit met een of andere olie insmeren. Droog hout snijden levert geen moeilijkheden van splijten bij het drogen, zoals vers hout. En wanneer de spieren van je handen sterker worden, kun je steeds hardere houtsoorten gaan snijden. Voor mij is het summum het prachtge gele, maar harde buxushout. Maar zo moeilijk te vinden in iets dikkere stammetjes.
De onderstaande spatel heb ik gesneden voor een linkshandige.
Houtsnijders van deze website kunnen het gratis bij me leren. Ik heb genoeg rechte en kromme houtsnijmessen (natuurlijk geen reliëfsnijmessen) voor de les. Met koffie voor een gezellige ochtend of middag (en een kuukske natuurlijk).
Houten lepels, spatels, scheppen etc zijn nuttige, unieke en mooie cadeaus voor de komende feestdagen.

B5619B74-6052-4DE5-A530-2D8953EBDE20.jpeg

53DBF459-C71A-4A22-8165-043B12AA8801.jpeg

E583B74E-1594-48E2-9B13-D80F210A64DB.jpeg

32DF21AB-2AC1-491D-A3CF-90DC0977296B.jpeg
 
Laatst bewerkt:

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Houtsnijders van deze website kunnen het gratis bij me leren. Ik heb genoeg rechte en kromme houtsnijmessen (natuurlijk geen reliëfsnijmessen) voor de les. Met koffie voor een gezellige ochtend of middag (en een kuukske natuurlijk).
Houten lepels, spatels, scheppen etc zijn nuttige, unieke en mooie cadeaus voor de komende feestdagen.
Dat is een serieus mooi en vriendelijk aanbod! Aan wat voor een dagen moet ik hierbij denken, weekdagen, weekend? Met drie koters ben ik redelijk beperkt in mijn (vrije) tijd, maar om zoiets moois van een echte vakman te leren...
En voor wat betreft dat kuukske, lijkt mij mooi om mee te nemen als dank!

Voor wat betreft de foto's, weer een onwijs mooie lepel/spatel!
 

cwv

Actieve deelnemer
28 okt 2019
105
53
Eindhoven
Hallo Ruben, Bedankt voor je leuke reactie uit Utrecht. Mijn vrouw en ik hebben zo'n 10 jaar in Utrecht gewoond, bij het Wilhelminapark en in Oog en Al. Zo'n gezellige stad. Je kunt bijna elke ochtend of middag van de week komen. Schrijf maar even een privé berichtje met een paar data. Je bent van harte welkom. Gr. Carl
890ACFDD-F092-4645-B780-78959957CC58.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.