Houtskelet nat tijdens de bouw. Hoe erg?

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
algemene vraag:

ik ben een schuur aan het bouwen en de muren staan en ben begonnen met het dak.

nu vallen er wat buitjes momenteel. In hoeverre kan kwaad dat er een bak water op het onbeschermde hout komt?

de foto wordt door de site gedraaid. Staat goed op mijn telefoon, maar gelukkig niet heel belangrijk voor deze vraag ;-)

3A2987D9-FFAC-46F2-AB57-64800E4F2EBF.jpeg
 

Tieske

Actieve deelnemer
11 jan 2018
63
8
omgeving Arnhem
Er zijn heel veel constructies waar tijdens de bouw wel eens een buitje overheen gaat, totaal geen probleem (bij vurenhout zoals dit). Zolang het maar kan drogen naderhand en het geen jaar duurt. Wel van belang dat voordat je constructies gaat opsluiten (bijvoorbeeld met isolatie en/of folies) dat het dan vantevoren goed droog is zodat je niet onbedoeld water opsluit in de constructie.

Edit: vandikte was me net voor :p
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Had nog nooit een bouwplaats gezien overdekt met party-tenten, dus had ik al wel verwacht dat het niet zo kwaad kon! 😀 thanks!
Binnenkort ga ik eerst het dak doen. OSB op het dak ga ik wel direct beschermen met een bouwfolie. Deze laat ik liggen zodat er geen buitjes op m’n OSB komen. Daarna ga ik het dak ook verder afwerken (PIR en dan EPDM).

in de tussentijd zullen de muren nog weinig regen zien maar is het van de zijkant nog wel mooi open voor wind om te drogen!
 

Tieske

Actieve deelnemer
11 jan 2018
63
8
omgeving Arnhem
Had nog nooit een bouwplaats gezien overdekt met party-tenten, dus had ik al wel verwacht dat het niet zo kwaad kon! 😀 thanks!
Binnenkort ga ik eerst het dak doen. OSB op het dak ga ik wel direct beschermen met een bouwfolie. Deze laat ik liggen zodat er geen buitjes op m’n OSB komen. Daarna ga ik het dak ook verder afwerken (PIR en dan EPDM).

in de tussentijd zullen de muren nog weinig regen zien maar is het van de zijkant nog wel mooi open voor wind om te drogen!
Het is dan dus vooral belangrijk dat je zorgt dat er tussen de bouwfolie en de EPDM geen vocht wordt opgesloten. En ik weet niet hoe je wanden opgebouwd worden maar als je daar gaat isoleren moet je ook proberen om nergens vocht op te sluiten. Dan moet het allemaal goedkomen :)
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Het is dan dus vooral belangrijk dat je zorgt dat er tussen de bouwfolie en de EPDM geen vocht wordt opgesloten. En ik weet niet hoe je wanden opgebouwd worden maar als je daar gaat isoleren moet je ook proberen om nergens vocht op te sluiten. Dan moet het allemaal goedkomen :)

wordt inderdaad ook geïsoleerd (90mm glaswol) met damp open en damp dichte folie.

Uiteraard plaats ik dat dan als het zoveel mogelijk droog is. Gelukkig kan opgesloten vocht door de damp open folie wel naar buiten toe verdampen dan, toch? En de Knauf isolatie die ik ga gebruiken die neemt volgens mij ook niet veel vocht op.
 
  • Leuk
Waarderingen: klauterkamer

Tieske

Actieve deelnemer
11 jan 2018
63
8
omgeving Arnhem
Het kan dan inderdaad wel verdampen maar dat gaat niet super snel liever dat het hout droog is om mee te beginnen. Het mooiste is dat je alles plaatst als het echt droog is en anders zou ik zelf altijd eerst de dampopen folie (aan de buitenzijde) plaatsen en eventueel de gevelbekleding en dan als het hout goed gedroogd is (dat kan dan ook goed) aan de binnenzijde de isolatie en dampdichte folie plaatsen. Bijkomend voordeel dat wanneer het dan slecht weer is je ook gewoon door kunt werken omdat je droog en uit de wind staat.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Het is zonder meer beter als het niet nat wordt.
hout wil nog wel eens lekker kromtrekken als het aan 1 kant sneller droogt door het zonnetje.

in de bouw worden de elementen meestal voorzien van folie geleverd
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Adviezen ten harte genomen! Afgelopen Weekend OSB er op gelegd en zojuist landbouwfolie er overheen gelegd.

nu kan ik rustig het dak verder afmaken. Het folie op het dak laat ik liggen en dienen als dampscherm.
Zodra het dak helemaal waterdicht is, met EPFM en al, haal ik de zijkanten er weer af. Hier komt dan uiteraard een damp open folie.

Al het hout wat ik nog heb ligt ondertussen al in de schuur. Daar gebeurt niks meer mee dus! 😀

09A1B628-ED6C-4C4F-99EB-3E6D973766B9.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
82
PIR is een milieuonvriendelijk materiaal, liever niet gebruiken...

Je hebt zeker gelijk dat PIR productie en afval milieubelastend is. Als je echter naar isolatiewaarde per cm kijkt en naar de eigenschappen van steen en glaswol dan kies ik toch snel voor pir.

Van steen en glaswol heb ik toch het idee dat het het asbest van de toekomst is. Er zijn nu al gevallen bekend van mensen met longfibrise ten gevolge van werken met glas en steenwol.

Maar goed sommige mensen vinden natuurlijke isolatiematerialen zoals wol, vlas papier ook een optie.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Je hebt zeker gelijk dat PIR productie en afval milieubelastend is. Als je echter naar isolatiewaarde per cm kijkt en naar de eigenschappen van steen en glaswol dan kies ik toch snel voor pir.

Van steen en glaswol heb ik toch het idee dat het het asbest van de toekomst is. Er zijn nu al gevallen bekend van mensen met longfibrise ten gevolge van werken met glas en steenwol.

Maar goed sommige mensen vinden natuurlijke isolatiematerialen zoals wol, vlas papier ook een optie.
Cellulose is heel betaalbaar en houdt koel in de zomer...
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
82
Cellulose is heel betaalbaar en houdt koel in de zomer...
Zeker betaal baar. Qua isolatiewaarde oo warmte en geluid dacht ik vergelijkbaar met steenwol. Maar .......cellulose ( hoofdbestandeel van o.a. papier) is van zichzelf een redelijk brandbaar goedje. Daarnaast vrij vatbaar voor vocht en schimmels ed. Om dat in de isolatieproducten te compenseren worden er vaak toeslagstoffen gebruikt zoals boorzouten of ammoniumzouten( brandvertragend).

Gezien de discussies over de gezondheidsimpact van dat soort producten sta ik er redelijk kritisch tegenover.

Maw als je kritisch bent op 1 product ben dan net zo kritisch op andere producten.

Wat leesvoer.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: maja158

Roel22

Post veel
27 feb 2017
915
318
Water op constructies is voor niet te lang geen probleem. Vergeet niet dat het meeste water niet in langhout dringt maar in kops. En als het afgebouwd is en rondom dicht kun je er altijd nog een paar dagen een bouwdroger in plaatsen die gegarandeerd je ruimte droog maakt. Die dingen huur je bij Boels of soortgelijk goed verhuurbedrijf.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.