Houtrek aan de muur

Barktus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
77
0
Aankomend weekend wil ik een start maken met mijn werkplaats in de schuur. De eerste prioriteit is het ophangen van een systeem waar het hout op kan liggen.
Nu wilde ik dit eerst niet aan de wanden doen, aangezien deze niet bijzonder stevig zijn. Mijn schoonvader zei echter dat dit gewoon moest kunnen en gaf aan dat hij al jaren zo'n opbergsysteem aan zijn gipswand heeft. Waar wel eens waar geen hout op ligt, maar wel genoeg gewicht. Waarop ik eigenlijk zoiets had van, ja daar heb je een goed punt. :p

Als systeem wil ik gewoon een standaard systeem gebruiken zoals je dat wel vaker ziet in bijvoorbeeld een voorraadhok. Uit ons vorige huis heb ik dragers die per stuk 50kg mogen dragen en ik wil er 4 tot 5 per plank (van ongeveer 2,5m) gaan gebruiken. Zie ook onderstaande afbeelding als voorbeeld:
Wandrailsystemen-478x444_Pic_478x444.jpg


Nu wil ik het systeem niet rechtstreeks op de wand schroeven maar hier balken bij gebruiken die ik verticaal monteer. Ik zat te denken aan 7x4cm en dan over de volledige hoogte. Daarop komt dan de rails, zodat er een groter drukvlak is. Nu vraag ik mezelf af, hoe kan ik deze balken het beste vast zetten. Bovenaan kan ik ze schroeven aan de dakbalken, maar hoe zet ik ze verder aan de wand vast.

Het liefst schroef ik niet van buiten naar binnen, dat wil ik voorkomen. Van poketholes vraag ik mezelf dan weer af of ze genoeg kracht hebben om het vast te houden op het stuk waarvoor het gebruikt wordt. Eventueel kan ik wel hoekankers gebruiken aan beiden kanten van de balk en dan per x aantal centimeter bevestigen.

Zie ook onderstaande foto's voor een gedeelte van de muur en het plafond. De elecktra is geen zorg voor me, ik ben elecktricien en wil wat er nu hangt sowieso aanpassen nu of in de toekomst. :)

IMG_0794.jpg IMG_0802.jpg
 

thewieger

Actieve deelnemer
6 mei 2019
96
30
Wageningen
Een tip: hang de bovenste dragers niet in de bovenste gaatjes van de verticale stangen. Als je die dan te zwaar belast, trekt hij de schroeven gewoon uit de muur (hefboomwerking). Ik spreek uit ervaring, op die manier is mijn houtvoorraadje ooit naar beneden gedonderd nadat het al een dag of zo hing, en ongeveer twintig seconden nadat ik eronder vandaan was gelopen. Scary!

Als je de bovenste dragers zwaar gaat belasten, hang ze dan ter hoogte van de tweede schroef van boven in de verticale stang, dan verdeel je de last beter.
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Lastig om te zeggen. Als ik naar mijzelf kijk heb ik mijn hout op een stelling liggen in de garage die op de grond staat. Tenzij je echt een goede discipline hebt kan dit goed gaan. Als ik bij mij kijk dan komt er na ieder project meer hout bij te liggen. Bij mij is ruimte dus de limiterende factor. Bij jou gaat het eerder gewicht worden denk ik. En aan de foto te zien geldt de wet van de zwakste. De stellage kan een x aantal kilo aan maar hoe zitten de planken die de muur vormen vast? Het kan best zijn dat je je rek supergoed aan de wand maakt en de planken vervolgens loslaten. Een combinatie met de balen aan het plafond is al beter. Dan verdeel je de kracht niet alleen lateraal (gewicht wil het zijwaarts uit de wand trekken) maar ook verticaal (vanuit de balk naar beneden).

kracht (kg) maal arm(cm). Probeer maar eens een baksteen vast te houden in je hand terwijl je je arm voor je uit steekt. Hou je de baksteen bij je lichaam voel je puur het gewicht van de baksteen. Strek je je arm uit voelt diezelfde baaksteen een x aantal kg zwaarder. Hetzelfde gebeurt dus bij je wand.

Wil je de 7x4 ook op de vloer laten rusten?

Als je alleen aan de wand en aan de plafondbalk wilt bevestigen zou ik de 4x7 met slotbout (of gewoon dikke bout m10 of meer) aan de plafond balk en inderdaad met genoeg hoekijzers werken.

volgens mij heeft hij er op het forum een draadje van zijn garage/werkplaats met eigen gemaakt houtrek. Kijk maar eens hoe zwaar die is uitgevoerd. Ik wil niet negatief klinken of je een doom scenario voorleggen maar er komt best wel snel wat gewicht bij kijken. Ik heb een kleine garage maar ik denk dat er behoorlijk wat gewicht aan hout in ligt.

edit: dit houtrek al gezien van Rmekveld? https://www.woodworking.nl/showthread.php?28418-Mijn-werkplaats-(in-wording-)&highlight=Houtrek
 
Laatst bewerkt:

Ice_Blade

Nieuw lid
26 okt 2018
18
1
Pijnacker
Ik heb het zo gedaan: dJFCWeu.jpg
Met 22mm CV buis, in een 22mm gat onder 5° geboord in een 4x7cm balk die zowel aan de muur zit geschroefd als aan de plafondbalken zit bevestigd.
Er zit ongeveer 20cm tussen de "planken" en die kan ik bijna vol leggen zonder dat het misgaat. Totale kosten circa 20 euro en een paar uur om alles te zagen en te boren.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.612
549
Steenbergen, Noord Brabant
Ik zou die 70*40 zeker op de vloer laten rusten: dan breng je de vertikale belasting (het gewicht van je hout) direct naar de vloer. Als de houten wand niet al te dik is, aan de bovenzijde - waar mogelijk - tegen de zijkant van je spantjes vast zetten EN tegen de wand. Die hoeven dan alleen de reactiekracht ( horizontaal) op te vangen en die is kleiner.
en bij het opslaan van je hout: zwaar spul laag, lichter spul boven in (latten werk en zo).
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.711
105
Utrecht
IMG_2237.jpg
Mijn Houtrek, beetje een zooitje hier, inmiddels al wel wat meer liefde in gestoken, maar het geeft een beetje een beeld.
Systeem is alleen tegen de wand bevestigd tegen kantelen, het zou in theorie prima zonder moeten kunnen...
 

knikkerkoning

Actieve deelnemer
14 jun 2019
198
48
Heerenveen
Ik heb het zo gedaan: Bekijk bijlage 95530
Met 22mm CV buis, in een 22mm gat onder 5° geboord in een 4x7cm balk die zowel aan de muur zit geschroefd als aan de plafondbalken zit bevestigd.
Er zit ongeveer 20cm tussen de "planken" en die kan ik bijna vol leggen zonder dat het misgaat. Totale kosten circa 20 euro en een paar uur om alles te zagen en te boren.

Wat een tof idee, deze ga ik van je overnemen!
 

Ice_Blade

Nieuw lid
26 okt 2018
18
1
Pijnacker
Wat een tof idee, deze ga ik van je overnemen!

Zoals svenskapelsin al opmerkte, is het niet erg lastig om CV buis te buigen.
Ik heb zelf de dikwandige versie CV buis gebruikt (1.2mm dik geloof ik) en de dragers zijn in totaal een 30cm lang, waarvan zo'n 7cm in de balk is verzonken.

Zolang je zorgt dat er genoeg dragers zijn per plank om het gewicht goed te verdelen; en er geen dynamische krachten op komen lijkt het prima te voldoen.
Maar je moet inderdaad niet opeens een balk van 150kg ertussen gooien en verwachten dat 2 dragers dan genoeg is. :)

Ik schat dat er bij mij zo'n 50kg statisch per drager gedragen kan worden.

Als je het sterker wilt hebben, pak je dezelfde 22mm cv buis, en die schuif je in een 25mm vierkant buis profiel met 1.5 mm wanddikte, dan heb je een aanzienlijk sterkere combinatie met vrijwel dezelfde afmetingen. En als je het helemaal wil verzwaren, dan pak je ook de balken een maatje groter. :)
 

Barktus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
77
0
Allereerst, iedereen bedankt voor de reacties. Ik ga inderdaad de balken gebruiken in het plafond voor extra zekering. Ik ga ze door laten lopen tot aan de grond. Waar nodig kan ik ze daar misschien ook nog in de tegels vastboren, maar dat durf ik zo niet met zekerheid te zeggen.

Zoals svenskapelsin al opmerkte, is het niet erg lastig om CV buis te buigen.
Ik heb zelf de dikwandige versie CV buis gebruikt (1.2mm dik geloof ik) en de dragers zijn in totaal een 30cm lang, waarvan zo'n 7cm in de balk is verzonken.

Zolang je zorgt dat er genoeg dragers zijn per plank om het gewicht goed te verdelen; en er geen dynamische krachten op komen lijkt het prima te voldoen.
Maar je moet inderdaad niet opeens een balk van 150kg ertussen gooien en verwachten dat 2 dragers dan genoeg is. :)

Ik schat dat er bij mij zo'n 50kg statisch per drager gedragen kan worden.

Als je het sterker wilt hebben, pak je dezelfde 22mm cv buis, en die schuif je in een 25mm vierkant buis profiel met 1.5 mm wanddikte, dan heb je een aanzienlijk sterkere combinatie met vrijwel dezelfde afmetingen. En als je het helemaal wil verzwaren, dan pak je ook de balken een maatje groter. :)

Deze oplossing vindt ik erg interessant vanwege de kosten. Hoe heb je de cv buis in de balken geboord, dit heb je onder een hoek gedaan toch?
 

Ice_Blade

Nieuw lid
26 okt 2018
18
1
Pijnacker
Allereerst, iedereen bedankt voor de reacties. Ik ga inderdaad de balken gebruiken in het plafond voor extra zekering. Ik ga ze door laten lopen tot aan de grond. Waar nodig kan ik ze daar misschien ook nog in de tegels vastboren, maar dat durf ik zo niet met zekerheid te zeggen.

Deze oplossing vindt ik erg interessant vanwege de kosten. Hoe heb je de cv buis in de balken geboord, dit heb je onder een hoek gedaan toch?

Ik heb de balken eerst allemaal naast elkaar gelegd, aan elkaar geklemd en overeind gezet. Toen met behulp van een waterpas en meetlat de locaties van de dragers afgetekend.

Daarna heb ik van mijn kolomboor het platform onder een hoek gezet. Ik heb ze onder 5° geboord, maar je moet zelf kijken wat je het prettigste vind. Ik adviseer iets tussen de 5 en 10°.
Bij 0° (loodrecht op de balk) komt all het gewicht op de buis te liggen, met gevaar op doorknikken waar de buis in de balk steekt. Des te steiler de drager naar boven loopt, des te meer gewicht wordt overgedragen naar de vertikale balken.
Houd er wel rekening mee dat je bij een steilere hoek de planken op de drager niet meer zo netjes kan opstapelen. ;)

Goed, ik heb dus het platform van mijn kolomboor op 5° gezet en toen met een goedkope 22mm speedboor de gaten in de balken geboord. Ik heb ze zo geboord dat de punt van de boor nét niet door de balk prikt, dus niet helemaal er dwars doorheen.
Je wil dat de buis er in gaat, maar dat mag gerust met een beetje moeite (lichte hamer tik). Niet te los dat de buis er uit valt als je de balk ondersteboven houdt, maar ook niet zo strak dat de balk gaat splijten of splinteren. Als het gat te groot is, kan je een 21mm boor kopen of een goedkope 22mm boor met een slijptol wat smaller maken. Dus het is goed om eerst een proefgat te boren voordat alles te ruim valt. Je wil zo min mogelijk speling op de dragers.

Zo boor je om de 20-30 cm een gat in de balk, en dat doe je voor iedere balk op de afgetekende plekken.

Verder heb ik alle schroefgaten waarmee hij aan de dak-balken, aan de muur, (en in mijn geval aan de tafel eronder) vastzit voorgeboord zodat de lange dikke schroeven die ik gebruikt heb het hout niet laten splijten. Zo blijft de integriteit van de balk beter behouden.

En mocht je het met vierkante buis willen doen, dan doe je hetzelfde met een 25mm boor en heb je daarna volop kans om met je beitels te oefenen, tenzij je iemand kent met een vierkanteboor van de juiste maat. :p
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.