Houtliefde

Emerald

Nieuw lid
23 okt 2024
11
14
Midden Nederland
Regelmatig kom ik via internet op deze boeiende Nederlandse houtliefhebbers site. Inmiddels ben ik al een tijdje als lid aangemeld en is het misschien tijd me voor te stellen. Ik ben bosbouwer van achtergrond, wat voortkomt uit mijn bewondering voor de vele prachtige dingen die je met hout kan doen. Hout als schone en duurzame grondstof, die kennis vraagt om het bos waar je het uit oogst zorgvuldig en met oog voor natuur en ander gebruik te beheren. De laatste jaren kom ik eraan toe me serieuzer te bekwamen in het maken van mooie dingen met hout, wat ik een meesterlijke hobby vind. Ik zie er naar uit om met contacten die ik via Woodworking.nl op doe veel te leren en ervaringen te delen. Mijn huidige passie is om het hout zelf in zijn schoonheid tot uitdrukking te laten komen. Als voorbeeld een paar foto's van een dienblad met onderzettafeltje dat ik als eerste oefenproject van taxushout uit mijn eigen tuin heb gemaakt.

IMG_1512.jpegIMG_1652.jpegDienbladtafel-k.jpg

Emerald

Nieuw lid
23 okt 2024
11
14
Midden Nederland
Haha, terechte vraag. Maar mijn antwoord is: ja! Ik werk nu zo'n 35 jaar voltijds in adviseren en begeleiden van het bosbeheer en dat hoop ik nog enkele jaren vol te houden.

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
518
224
Noardeast-Fryslân
Zeker voor een 'eerste' project erg mooi geworden. Gaat je vast lukken om nog meer moois te maken. Ende: neem 'wie het dichtst bij het voor zit want zich het best' niet al te letterlijk: zonde van al dat mooie hout ;-)

Rop66

Actieve deelnemer
27 aug 2020
82
23
Nijmegen
Zeker voor een 'eerste' project erg mooi geworden. Gaat je vast lukken om nog meer moois te maken. Ende: neem 'wie het dichtst bij het voor zit want zich het best' niet al te letterlijk: zonde van al dat mooie hout ;-)
Huh? die uitdrukking ken ik niet, en ik begrijp hem ook niet..
Zitten er wat tikfoutjes in misschien? Ik wil het wel graag weten, dat is een ander hobby :)

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
518
224
Noardeast-Fryslân
Klopt, met dank aan de autocorrectie (en niet controleren) zitten er wat typefoutjes in. Het moet zijn 'wie het dichtst bij het vuur zit warmt zich het best'. Omdat je in de bosbouw zit lijkt het mij aannemelijk dat je ook makkelijker aan 'vers' hout kunt komen.

• Leuk
Waarderingen: Rop66

Emerald

Nieuw lid
23 okt 2024
11
14
Midden Nederland
Helaas, het enige hout waar ik in het verleden nog wel (tegen marktconforme betaling) aan kon komen was het zelf zagen van bomen die in het bos gedund moesten worden (gekapt om de bomen eromheen meer licht en lucht voor groei te bieden). Brandhoutkwaliteit. En door enkele ongelukken die hebben plaatsgevonden is dit tegenwoordig ook niet meer mogelijk. Hout om te bewerken moet ik echt zelf bij de houthandel kopen of ik moet zelf particulier gezaagde stammen in plakken zien te zagen en oplatten om te drogen. Ik heb nu voor het eerst in jaren weer eens enkele stamstukken iepenhout liggen en heb nog geen idee waar ik die ga laten zagen. Bos beheren draait om bomen in een gezond bos te laten groeien tot en met het moment dat ze geoogst kunnen worden. Na de houtoogst kom je in een heel andere wereld: die van de houthandel en -verwerking. Een wereld die mij zeer interesseert, maar beroepsmatig heb ik hier geen nauwe contacten mee. Dat vuurtje ligt dus (helaas) ver van mij weg...

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.