Houtkeuze buitendeur

Taab

Actieve deelnemer
11 jun 2020
138
38
Omgeving Apeldoorn
Hallo allemaal,

Ik wil graag een poortdeur maken van 170 bij 85. Deze zet ik uiteraard netjes in de (grond)verf. Ik wil de voorkant graag opbouwen in vellingdelen. Dit past mooi bij de reeds bestaande luiken. De bovenkant wordt afgewerkt met zink.

Nu ben ik alleen een beetje zoekende qua houtsoort en de vier houthandels waar ik vanmiddag langs ben geweest spreken elkaar ook een beetje tegen. Zij hebben de volgende opties afzonderlijk van elkaar aangeboden:
- Red cedar
- Meranti
- Douglas onbewerkt
- Douglas geïmpregneerd.

Nu wil ik graag zo lang mogelijk gebruik kunnen maken van de poortdeur, daardoor valt voor mij van de vier onbewerkt Douglas af. Red cedar lijkt mij niet hard genoeg, bij het per ongeluk stoten met een fiets moet er niet meteen een deuk in het hout zitten. Meranti vind ik eigenlijk zonde omdat ik het daarna ga afwerken. Dus ik neig nu naar geimpregneerd douglas. Toch wil ik ook graag jullie mening.

Ben ik iets vergeten of zie ik nog iets over het hoofd?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
als je de deur afwerkt, dan zie ik geen reden om onbewerkte douglas niet te gebruiken
ceder is inderdaad zacht hout, maar zo hard is douglas nu ook weer niet
het hangt ervan af hoe dicht de groeiringen bij mekaar staan
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Red Cedar is echt zacht. Douglas is redelijk hard. Ik heb een schuifdeur van Douglas. Maar Douglas heeft wel de neiging om krom te trekken.
 

Taab

Actieve deelnemer
11 jun 2020
138
38
Omgeving Apeldoorn
als je de deur afwerkt, dan zie ik geen reden om onbewerkte douglas niet te gebruiken
ceder is inderdaad zacht hout, maar zo hard is douglas nu ook weer niet
het hangt ervan af hoe dicht de groeiringen bij mekaar staan

Ik zal zorgen dat ik zelf de planken uit zoek, zodat ik de mooiste te pakken krijg.


Red Cedar is echt zacht. Douglas is redelijk hard. Ik heb een schuifdeur van Douglas. Maar Douglas heeft wel de neiging om krom te trekken.

Is er nog iets te doen tegen het krom trekken? Ik wil ze per plank uiteindelijk individueel in de verf zetten. Zodat vocht zo min mogelijk de kans krijgt.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
als de vellingdelen geschaafd zijn, dan kan je zien hoe dicht de groeiringen bij mekaar liggen + hoe de delen gezaagd zijn
kwartiers gezaagd trekt het minste krom en werkt het minst, maar voor deze toepassing heeft men de delen zeker niet doelbewust zo veel mogelijk kwartiers gezaagd
zelfs de bolen eik en es die ik koop, zijn gewoon recht toe recht aan gezaagd
vellingdelen plaats je best horizontaal om het minste water er tussen te krijgen
de vorm van de tand en groef zijn ook belangrijk
het krom trekken van de ramen van collega superkees is deels door het klimaatverschil tussen binnen en buiten te verklaren
jouw vellingdelen zullen daar minder last van hebben
hoe korter ze zijn, hoe minder het werken zichtbaar zal zijn (weer een reden om ze horizontaal te plaatsen, maar het oog wil ook wat)
foto met dank aan Vellingdelen

1592634567762.png
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Taab

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Een goede kwaliteit Noors grenen. Ik heb een aantal jaren geleden ook een dubbele poort gemaakt en daarvoor bij de houthandelaar mooie planken Rood Noors Grenen timmerhoutuitgezocht. Die houthandel heeft wel mooie kwaliteit (weinig noesten, traag gegroeid) in een open loods liggen. Het hout had dus het goede vochtgehalte voor de toepassing. Na een jaar of 10 heeft de poort nog geen krimp gegeven.
 

Taab

Actieve deelnemer
11 jun 2020
138
38
Omgeving Apeldoorn
Dankjewel ZotVanHout voor je uitgebreide uitleg. Ik ga nog eens nadenken over de constructie.

Een goede kwaliteit Noors grenen. Ik heb een aantal jaren geleden ook een dubbele poort gemaakt en daarvoor bij de houthandelaar mooie planken Rood Noors Grenen timmerhoutuitgezocht. Die houthandel heeft wel mooie kwaliteit (weinig noesten, traag gegroeid) in een open loods liggen. Het hout had dus het goede vochtgehalte voor de toepassing. Na een jaar of 10 heeft de poort nog geen krimp gegeven.

Dat klinkt goed, en waar zit de houthandel als ik vragen mag?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
beste taab,

veel nieuwe leden letten daar niet op, maar het is handig om minstens de streek waar je woont te vermelden
dan weten andere leden of het nuttig is dat ze jou adressen aanbevelen in de streek waar zij wonen
sommigen willen zelfs binnenspringen om jou met daad bij te staan

uit nieuwsgierigheid heb ik die houthandel in tongeren opgezocht
ze blijken geen webstek te hebben
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik wil ze per plank uiteindelijk individueel in de verf zetten. Zodat vocht zo min mogelijk de kans krijgt.
verven vooraleer je ze plaatst is nuttig om te vermijden dat de delen aan mekaar plakken
je kan ze dan ook aan alle zijden verven
hoe breder ze zijn, hoe meer ze zullen werken
om ze te onderhouden zal je ze later nogmaals verven
de delen zullen dan overmijdelijk op de een of andere manier door de verf aan mekaar gekleefd worden
hoe minder nauw ze aansluiten, hoe minder ze op de kleefrand zullen trekken
je kan de delen ook in 45° plaatsen, of in dubbele omgekeerde V
wat het meest bij de bestaande luiken zal passen, weet ik niet
bij geïmpregneerd hout verwacht ik dat de vezels omhoog gekomen zijn
dus niet handig om te verven, tenzij je gaat schuren
 
  • Leuk
Waarderingen: Taab

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
beste taab,

veel nieuwe leden letten daar niet op, maar het is handig om minstens de streek waar je woont te vermelden
dan weten andere leden of het nuttig is dat ze jou adressen aanbevelen in de streek waar zij wonen
sommigen willen zelfs binnenspringen om jou met daad bij te staan

uit nieuwsgierigheid heb ik die houthandel in tongeren opgezocht
ze blijken geen webstek te hebben
Ik vermoed dat de eigenaar niet weet wat een computer is. Maar dat is niet belangrijk.Hout moet je zien. Geen groot aanbod, maar je mag rustig uitkiezen. Ook een mooie voorraad Frans eiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Taab

Taab

Actieve deelnemer
11 jun 2020
138
38
Omgeving Apeldoorn
Houthandel Claes inTongeren.
Helaas ligt dat niet echt in de buurt voor mij, zoals ZotvanHout al aangaf heb ik meteen even mijn omgeving in mijn profiel aangepast.

beste taab,

veel nieuwe leden letten daar niet op, maar het is handig om minstens de streek waar je woont te vermelden
dan weten andere leden of het nuttig is dat ze jou adressen aanbevelen in de streek waar zij wonen
sommigen willen zelfs binnenspringen om jou met daad bij te staan

Dank, zojuist aangepast, dat was een goede tip!
verven vooraleer je ze plaatst is nuttig om te vermijden dat de delen aan mekaar plakken
je kan ze dan ook aan alle zijden verven
hoe breder ze zijn, hoe meer ze zullen werken
om ze te onderhouden zal je ze later nogmaals verven
de delen zullen dan overmijdelijk op de een of andere manier door de verf aan mekaar gekleefd worden
hoe minder nauw ze aansluiten, hoe minder ze op de kleefrand zullen trekken
je kan de delen ook in 45° plaatsen, of in dubbele omgekeerde V
wat het meest bij de bestaande luiken zal passen, weet ik niet
bij geïmpregneerd hout verwacht ik dat de vezels omhoog gekomen zijn
dus niet handig om te verven, tenzij je gaat schuren

Nogmaals dank voor al je tips, deze ga ik zeker toepassen. Inmiddels heb ik de keuze laten vallen op het "oude" ontwerp. Het zwakkepunt waren de geklampte delen, door nu de deur aan beide zijden af te werken met de velling delen hoop ik dit tegen te gaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.