Vanmiddag ging ik nog even langs bij Haijo van de houthandel in Akkrum. Haijo heeft nog een zaag om hele boomstammen tot planken te zagen. Het is al een oud beestje, maar hij past er goed op en heeft ook een aparte slijpmachine om de enorme zaaglinten te slijpen. Er worden nog regelmatig stammen gezaagd, maar Haijo heeft ook altijd machtig interessant exotisch hout. Vanmiddag rook het er naar citroenen en nog wat hemelse geuren van een of andere Zuid-Amerikaanse houtsoort. Alles was al weg, maar hij heeft beloofd de volgende keer een stuk te bewaren. Ik heb een paar foto's gemaakt van de zaagmachine en buiten lag een stapel recent gezaagde Lariks schaaldelen. Van binnen lijkt het een beetje op een museum, maar de nieuwbouw die op de foto te zien is, is aan de buitenkant betimmerd met Purperhart. Purperhart is na het zagen bruin, maar wordt na een paar dagen in het licht knalpaars. Bij toepassingen zoals hier, als buitenbetimmering, wordt na verloop van tijd prachtig licht grijs. De volgende keer maak is een foto van de werkende zaag. Het enige wat ik niet kan uploaden is de geur van versgezaagd hout.
Attached files

Attached files