Houtfineer aanrecht in olien

DennisBennik

Nieuw lid
17 mrt 2025
8
0
Krimpen aan de Lek
Na veel zoeken en heel veel verschillende adviezen te hebben gelezen wil ik toch nog eens mijn vraag hier stellen.

Ik heb een houtfineer (walnoot) aanrechtblad van die bekende Zweedse winkel. Wel echt hout dus, niet massief. Nu staat dit blad in de olie, de olie is van diezelfde winkel. Het blad is ongeveer 2.5 jaar oud en heb ik direct na plaatsen een keer in de olie gezet en vorig jaar ook al een keer licht opgeschuurd en in de olie gezet. Tot dusver geen problemen, tot vorige week. Een lelijke kras in het blad, dus ik dacht ik schuur die plek/kras licht op (hele fijne korrel, 600) en olie dat opnieuw. Nu bleef ik erna echter een “vale” plek zien. Uiteindelijk het hele blad nogmaals geschuurd met korrel 180 en weer in de olie gezet. Toch bleef ik die “vale” plek nog steeds zien en daarnaast leek de korrel 180 nog te grof (of ik heb niet goed genoeg geschuurd) want ik zag ook nog krasjes met tegenlicht. Toen besloten om het nog 1 keer te schuren met een fijne korrel 320 en nog een keer in de olie te zetten.

Na het schuren oogde en voelde alles glad en met de olie zag het er allemaal goed uit. Na ongeveer een half uur de overtollige olie goed afgedaan (overigens deed ik dit steeds na het in de olie zetten) en ook toen zag het blad er nog goed uit. Nu ging ik echter vanmorgen een keer met een natte doek over het blad en alles voelt stroef (eerder voelde alles steeds glad aan). De plek waar alles nu mee begon (en dus ook het meeste is geschuurd) wordt zelfs ruw als ik er met de natte doek overheen ging (vezels komen omhoog lijkt het).

Ik heb zelf het idee dat het blad en dan met name die ene plek nu nog niet goed verzadigd is met olie (anders zou het water niet dit effect hebben), maar toen ik de laatste keer olie aanbracht had ik niet het idee dat het blad nog erg veel olie opnam.

Dus voordat ik weer aan het schuren en olie aanbrengen ga dacht ik, laat ik hier eens mijn verhaal posten en kijken of er nog mensen met veel meer ervaring zijn die een idee hebben wat ik verkeerd heb gedaan en kan doen om dit op te lossen.

Edit: hierbij nog enkele foto’s. De ruwe plek is alleen niet echt zichtbaar op de foto. Wel zie je licht de “vale” plek op foto 2175, dit is ook de plek die nu ruw aanvoelt na een natte doek er overheen te hebben gehaald.

Bijlagen

• IMG_2177.jpeg
    IMG_2177.jpeg
    93,9 KB · Weergaven: 28
  • IMG_2175.jpeg
    IMG_2175.jpeg
    162,7 KB · Weergaven: 26
  • IMG_2169.jpeg
    IMG_2169.jpeg
    107,4 KB · Weergaven: 26
  • IMG_2174.jpeg
    IMG_2174.jpeg
    194 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
466
239
56
Luzy Saint Martin
Dit lijkt me geen toplaag van fineer maar latten op een multiplex kern.

Dwarse krassen zijn altijd lastig omdat die wat dieper gaan.
Als die er uit wilt schuren zal je moeten opbouwen in stappen.
Bijvoorbeeld: 120 dan 140 dan 150 dan etc.
Te grote tussenstappen -180 en daarna 600- werkt niet omdat je met korrel 600 nooit de diepte van korrel 600 bereikt. Dus altijd opbouwen in kleine stapjes!

Hoe dik is de toplaag die je “fineer” noemt?

DennisBennik

Nieuw lid
17 mrt 2025
8
0
Krimpen aan de Lek
Ik heb er niet bijzonder veel verstand van, maar die bekende Zweedse winkel waar ik het blad heb gekocht noemt het fineer :) ik heb geen rest stukken meer maar aan 1 kopse kant zit een afwerk stukje geplakt en dit is ongeveer 3 a 4 mm 1.5 a 1.8 mm dik (eerst echt meten voor ik wat roep).

Bedankt voor de tip betreft het verwijderen van de kras. Echter is het verwijderen van de kras niet meer echt het probleem, eerder de verder genoemde zaken :( de vale ruwe plek en het feit dat het blad de olie niet meer goed lijkt op te nemen en stroef aanvoelt als ik er met een natte doek overheen ga.

Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.738
2.431
Klein-Brabant, Vlaanderen
de min korrelgrootte waarmee je noten mag schuren, ken ik niet
bij eik is het 150, omdat het een grove struktuur heeft
bij een kleinere korrelgrootte slib je eik dicht, waardoor het bij afwerking niets meer opneemt

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
244
101
Delft
Probeer eens een goed aangeschreven houtolie? 'ikea olie' geeft me weinig vertrouwen.
Verder, de olie erin schuren met fijn schuurpapier heeft bij mij ook wel eens geholpen.

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
634
203
Zutphen
Het zou kunnen dat je zoveel geschuurd heb dat je dicht tegen de lijm aan zit op de doffe plek. Zelf werk ik met gekookte lijnolie die ik wat verdun met terpentijn en met een föhn aanbreng en na een paar minuten zeg 5 droog maak. Daarna een aantal dagen "drogen" (=chemische reactie) en vervolgens herhalen 2 of 3 x. Daarna herhalen na een half jaar zonodig. Aanrechtbladen worden intensief gebruikt.

DennisBennik

Nieuw lid
17 mrt 2025
8
0
Krimpen aan de Lek
Probeer eens een goed aangeschreven houtolie?
Had ik wel al aan gedacht inderdaad, maar ik lees overal wel dat je het beste herhalingen met olie kunt doen met dezelfde olie als waar je mee bent begonnen. Ik weet dus ook niet of ik me weer nog een nieuw probleem op de hals haal als ik nu over stap op een andere olie.

Ik kon ook niet ontdekken wat voor olie die van de IKEA precies is, er staat enkel dat het een natuurlijke olie zonder oplosmiddelen is.

En wat zou dan een goed aangeschreven olie zijn? Van Osmo?

DennisBennik

Nieuw lid
17 mrt 2025
8
0
Krimpen aan de Lek
Het zou kunnen dat je zoveel geschuurd heb dat je dicht tegen de lijm aan zit op de doffe plek.
Ik sluit niets helemaal uit op dit moment, maar ik heb niet heel veel geschuurd, alles met de hand en een schuurblokje en zonder al te veel te drukken. Of de lijm moet ook in het houtfineer zijn getrokken en dichter bij de oppervlakte zitten dan alleen onderop?

Maargoed, het hele probleem is ook vooral dat ik niet weet wat het veroorzaakt en hoe ik verder moet om het op te lossen. Ben vooral bang dat ik het erger maak met alles wat ik nu ga proberen.

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.462
762
Moordrecht
Nu een beetje laat, maar het klinkt alsof je niet goed hebt schoongemaakt na het schuren. Als er nog houtstof in zit en je zet dat daarna vast met olie, gaat dat ook niet goed komen. Daarnaast is het ook niet heel gek dat er kleurverschil optreedt, de rest van het aanrecht heeft al wat UV en gebruik over zich heen gehad en zal daarom wellicht wat donkerder gekleurd zijn. Wat ook kan , is dat je te fijn geschuurd hebt en dat je zo het oppervlak dicht hebt geschuurd. Olie moet wel ergens heen kunnen en als je de poriën dichtschuurt kan dat dus niet. (edit: wat Zotvanhout zegt)

Mijn tip zou zijn om de plek nog een keer te behandelen met olie, maar dit keer met 0000 staalwol goed inwrijven. Hiermee creëer je een soort slurrie en schuur je tegelijk de vezels weer los. En dan echt even een aantal dagen met rust laten.

Ik lees overigens op de site van Ikea dat het lijnolie en tungolie is, dus dat zou wel een soort van hardende olie moeten zijn. En dat kost wel even tijd om fatsoenlijk uit te harden

DennisBennik

Nieuw lid
17 mrt 2025
8
0
Krimpen aan de Lek
Nu een beetje laat, maar het klinkt alsof je niet goed hebt schoongemaakt na het schuren. Als er nog houtstof in zit en je zet dat daarna vast met olie, gaat dat ook niet goed komen. Daarnaast is het ook niet heel gek dat er kleurverschil optreedt, de rest van het aanrecht heeft al wat UV en gebruik over zich heen gehad en zal daarom wellicht wat donkerder gekleurd zijn. Wat ook kan , is dat je te fijn geschuurd hebt en dat je zo het oppervlak dicht hebt geschuurd. Olie moet wel ergens heen kunnen en als je de poriën dichtschuurt kan dat dus niet. (edit: wat Zotvanhout zegt)

Mijn tip zou zijn om de plek nog een keer te behandelen met olie, maar dit keer met 0000 staalwol goed inwrijven. Hiermee creëer je een soort slurrie en schuur je tegelijk de vezels weer los. En dan echt even een aantal dagen met rust laten.

Ik lees overigens op de site van Ikea dat het lijnolie en tungolie is, dus dat zou wel een soort van hardende olie moeten zijn. En dat kost wel even tijd om fatsoenlijk uit te harden
Dat klinkt als iets wat ik verkeerd kan hebben gedaan. Ik heb na het schuren enkel het stof afgedaan met een bouwstofzuiger en borstel, niet echt schoongemaakt met een doek oid :(

Als dit het probleem is, wat is hier specifiek nu aan te doen? Inmiddels alweer 4 dagen geleden dat ik de laatste keer olie erop heb gezet, dus neem aan dat alles nu wel goed is uitgehard? Moet ik het hele blad nog een keer schuren? En dus het beste met korrel 180 ipv 320? Of maak ik het dan weer erger?

En je geeft aan die plek te behandelen met 0000 staalwol en olie, is dat dan om het ruwe eraf te krijgen en weer glad te maken, als het ware een soort polijsten?

Als het inderdaad een kleurverschil is door UV invloed en gebruik dan is daar dus niet veel aan te doen behalve het na verloop van tijd weer te laten verkleuren?

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
548
253
Als dit het probleem is, wat is hier specifiek nu aan te doen? Inmiddels alweer 4 dagen geleden dat ik de laatste keer olie erop heb gezet, dus neem aan dat alles nu wel goed is uitgehard? Moet ik het hele blad nog een keer schuren? En dus het beste met korrel 180 ipv 320? Of maak ik het dan weer erger?
Langer wachten. Ondanks dat de laag hard voelt, duurt het wel een paar weken voordat het echt hard is om goed door te kunnen schuren.

Ik denk dat je de eerste keer de fout hebt gemaakt om te fijn te schuren. Voor afwerking met olie wordt doorgaans gezegd om niet te fijn te schuren, korrel 180 of 320, omdat anders de poriën vollopen zoals ZotVanHout aangeeft.
Vervolgens ben je vermoedelijk van de regen in de drup gekomen door te snel proberen te repareren en daarbij olie hebt geschuurd die nog niet hard genoeg was daarvoor, wat dan weer problemen geeft met de volgende laag. Daardoor voelt het nu waarschijnlijk ook stroef aan.

Ik zou vanaf hier eens een paar weken wachten om de huidige laag goed uit te laten harden. Dan het blad goed schuren met korrel 180, eventueel gevolgd door 320, en dan opnieuw in de olie zetten, al dan niet in 2-3 lagen. De website van De Cokerije heeft goede tips over het aanbrengen van de olie, bijvoorbeeld: Dubbel Gekookte Lijnolie? deCokerije!

DennisBennik

Nieuw lid
17 mrt 2025
8
0
Krimpen aan de Lek
Dat klinkt als iets waar ik vaker last van heb, te snel willen herstellen en daarbij zaken erger maken ;)

Dus nog een week of 2? wachten en dan opnieuw schuren (korrel 180 en erna weer korrel 320). Ik neem aan met de hand weer? En dan weer olie aanbrengen zoals voorgeschreven. Kan/zal ik dan de IKEA olie nog gebruiken, of koop ik beter een andere olie? Andere olie moet geen kwaad kunnen indien dit ook lijnolie en/of tungolie is?

En die vale plek kan dan dus ook komen doordat ik vooral daar extra heb geschuurd en dus de poriën dicht geschuurd en de olie laag te snel ook nog geschuurd heb. Zou dit zich dan ook weer kunnen herstellen door na enkele weken weer alles te schuren etc.?

Waar ik mij met wachten dan nog druk om maak is dat ik het idee heb dat water invloed heeft op het blad nu, en aangezien we het blad wel nog (voorzichtig) gebruiken, dat het erger wordt doordat er toch water op komt etc. Die ruwe plek werd ook pas ruw nadat ik er met een natte doek overheen ging.

DennisBennik

Nieuw lid
17 mrt 2025
8
0
Krimpen aan de Lek
Het volgende plan van aanpak naar aanleiding van de comments (bedankt voor alle tips en uitleg):

• nog zeker een week wachten nu (totaal 2 weken sinds de laatste keer olie).
  • nieuwe verse olie bestellen (dacht aan werkbladolie van de cokerije, ook een mix van o.a. lijnolie en tungolie).
  • aanrechtblad schoonmaken.
  • licht schuren korrel 180 met de hand en schuurblokje.
  • licht schuren korrel 320 met de hand en schuurblokje
  • aanrechtblad stofvrij maken en goed schoonmaken met een doek en terpentijn(olie).
  • nieuwe olie aanbrengen (dun insmeren, gedurende een half uur de plekken waar het snel intrekt steeds opnieuw insmeren en erna met schone poetsdoeken alle overtollige olie verwijderen).
  • Olie aanbrengen eventueel herhalen met een dag droogtijd ertussen tot er geen olie meer wordt opgenomen.

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
548
253
Ik heb er geen ervaring mee, maar werkbladolie van De Cokerije klinkt als een uitstekende keuze.
Als je toch bij ze gaat bestellen, zou je ze dit plan eens kunnen voorleggen. Zij hebben een bak aan ervaring waar wij niet aan kunnen tippen.

• Leuk
Waarderingen: DennisBennik

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.