Houten vogels

Blockbird

Nieuw lid
20 nov 2022
14
21
Eersel
www.etsy.com
Hoi!
Ik ben Robin, afgestudeerd als docent kunst en na mijn opleiding de kunstwereld ingedoken en met vol enthousiasme gaan les geven. Na wat zoeken en wikken en wegen besloten om uit de galeriewereld te stappen en mijzelf na een burnout te storten op houtbewerken, nog specifieker, houtsnijden! Want zoals ik al veel mensen hier op het forum heb horen zeggen; 'het is zo lekker rustgevend'. Ik vind het heerlijk om na een drukke dag voor de klas mijn atelier in te duiken en met mijn handen aan de slag te gaan met iets wat vrij snel resultaat geeft. Sinds ik klein ben is mijn fascinatie voor het gedrag van vogels altijd al sterk geweest en natuurlijk krijg je dan 1 + 1, ik maak nu dus voornamelijk houten vogels (en andere dieren in opdracht).

Naast het alleen werken in mijn atelier vind ik het ook leuk om dingen te delen, vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar een forum waar ik in contact kan komen met andere mensen om meer te leren over houtsnijden en alles daarom heen, ik merk namelijk dat ik hier écht mijn ei in kwijt kan en ik op zoek ben naar gelijkgestemden.
Via deze weg dus een hallo vanuit mijn kant en ik wil graag met jullie wat werken delen die ik in dit jaar gemaakt heb. Ik ben namelijk gestart in Mei dit jaar en het is inmiddels November dus er zit enigszins progressie in mijn werk :). Ik schilder al mijn vogels met Vallejo model color omdat het zo lekker mat opdroogt. Ik werk ook met drybrushing technieken om de randjes van het houtsnijden er weer een beetje uit te laten springen. Op die manier probeer ik een beetje de speelsheid van de vogels er in terug te laten komen. Voor mijn houtkeuze werk ik op dit moment uitsluitend met Lindehout, eerst dit eens goed onder de knie krijgen! Voor de blokjes die je onder de vogels ziet zitten, deze keuze baseer ik vooral op wat ik beschikbaar heb en wat ik passend bij de vogels vindt. Voor de ogen gebruik ik glazen ogen die normaal voor preparatie gebruikt worden. dit geeft een mooi contrast in het materiaal en laat ze veel echter lijken. Ik werk op dit moment met Flexcut messen en ik heb hier al meerdere andere zaken naar voren zie komen dus ik kijk er naar uit om hier (of bij iemand anders op het atelier??) meer te leren over de mogelijkheden binnen het houtsnijden!
Het toffe vind ik ook om allerlei verschillende technieken en materialen door elkaar te gebruiken. Momenteel ben ik aan het voorbereiden voor een kunstmarkt op 27 november (De eerste keer dat ik aan een groter publiek mijn werk ga laten zien!) En ik merk dat ik ook langzaam de lasergraveerder aan het gebruiken ben voor een uithangbord, embleempjes voor onder op de vogels en andere zaken. Dus wie weet kan ik op een interessante manier traditie en innovatie met elkaar mengen!

Leuk om hier vanaf nu berichten te kunnen plaatsen en ik hoor graag tips en tricks van jullie, uiteraard zal ik mijn best doen om ook terug te geven aan de community, ook al ben ik nog maar een groentje!

Mocht je het leuk vinden, er zijn meer vogels te zien via mijn Etsy: Blockbirds - Etsy.

Groet,

Robin


DSCN0887.JPGDSCN0895.JPGDSCN0825.JPGDSCN0866.JPG
 

Blockbird

Nieuw lid
20 nov 2022
14
21
Eersel
www.etsy.com
Dat ziet er al leuk uit. Zijn de ogen en snavels uit een stuk of zijn deze er later aan toegevoegd?
De ogen zijn van glas zoals beschreven in de tekst.

De snavels komen uit hetzelfde stuk Lindehout, dus spaarzaam weggesneden, dat levert soms wel eens problemen op, maar wel een leuke uitdaging.

De pootjes zijn van beukenhout en dus ook later toegevoegd.

En uiteraard: Bedankt voor het compliment!
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Heel erg mooi! Vooral de "ruige" afwerking vind ik er goed bijpassen. Je kan echt zien dat het handwerk is. De kleuren zijn ook erg passend.

Enige wat ik mis zijn de pootjes. Het is nu net of staan ze in een laag modder.
Misschien is het een idee, om in de voet de pootjes uit te snijden, waar je de vogel weer in kan zetten.
 

Blockbird

Nieuw lid
20 nov 2022
14
21
Eersel
www.etsy.com
Heel erg mooi! Vooral de "ruige" afwerking vind ik er goed bijpassen. Je kan echt zien dat het handwerk is. De kleuren zijn ook erg passend.

Enige wat ik mis zijn de pootjes. Het is nu net of staan ze in een laag modder.
Misschien is het een idee, om in de voet de pootjes uit te snijden, waar je de vogel weer in kan zetten.
Dankjewel!
Ik zal eens kijken of ik dit voor elkaar kan krijgen, goede tip!
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

pylkje

Nieuw lid
14 aug 2019
15
7
Mooi werk(y)
Richard Butz laat in zijn Houtsnijboek mooi zien hoe je pootjes maakt, een aanrader
 
  • Leuk
Waarderingen: luk knops en bakkiet

Blockbird

Nieuw lid
20 nov 2022
14
21
Eersel
www.etsy.com
Mooi werk(y)
Richard Butz laat in zijn Houtsnijboek mooi zien hoe je pootjes maakt, een aanrader
Dankjewel!

Ook zéér bedankt voor het aanraden van het boek. Ik heb het gelijk besteld!
Groet,
Robin
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
De foto's zijn onderbelicht , erg donker, grijs. Niet aantrekkelijk zeker ook niet om via internet te verkopen.

tip:

Zorg voor voldoende licht en maak een reeks tewijn je de EV waarden telkens verzet. Ongeveer elke camera heeft de mogelijkheid op de EV waarde, in de opname menu, aan te passen, te compenseren. Vaak van -2 over 0 naar +2 in stappen van 1/3 diafragmastop.

Je werk zal er aantrekkelijker uitzien.
Hieronder even het verschil dat je kunt bereiken met EV compensatie.

De nieuwe foto is een voorbeeld van product fotografie zoals vaak toegepast in folders en webwinkels. Dat is zakelijk, koud, onpersoonlijk, maar het product is wel duidelijk zichtbaar.

Een meer eigen aanpak , stijl is wenselijk, maar de belichting moet altijd juist zitten.

DSCN0887kl.jpg
DSCN0887avkl.jpg

hopelijk neem je het mij niet kwalijk dat ik wat ben gaan spelen met je foto. Ik heb ze ook nog groter ( tijdelijk) opgeslagen dus als je die graag wil , stuur dan een persoonlijk bericht. Anders gaat die binnenkort naar de prullenmand.


groeten,

Ornament
 
  • Leuk
Waarderingen: antwerpenpjvan en mink

Blockbird

Nieuw lid
20 nov 2022
14
21
Eersel
www.etsy.com
De foto's zijn onderbelicht , erg donker, grijs. Niet aantrekkelijk zeker ook niet om via internet te verkopen.

tip:

Zorg voor voldoende licht en maak een reeks tewijn je de EV waarden telkens verzet. Ongeveer elke camera heeft de mogelijkheid op de EV waarde, in de opname menu, aan te passen, te compenseren. Vaak van -2 over 0 naar +2 in stappen van 1/3 diafragmastop.

Je werk zal er aantrekkelijker uitzien.
Hieronder even het verschil dat je kunt bereiken met EV compensatie.

De nieuwe foto is een voorbeeld van product fotografie zoals vaak toegepast in folders en webwinkels. Dat is zakelijk, koud, onpersoonlijk, maar het product is wel duidelijk zichtbaar.

Een meer eigen aanpak , stijl is wenselijk, maar de belichting moet altijd juist zitten.

Bekijk bijlage 126143
Bekijk bijlage 126142

hopelijk neem je het mij niet kwalijk dat ik wat ben gaan spelen met je foto. Ik heb ze ook nog groter ( tijdelijk) opgeslagen dus als je die graag wil , stuur dan een persoonlijk bericht. Anders gaat die binnenkort naar de prullenmand.


groeten,

Ornament
Dag Ornament,
Dank voor de vrijheid die je hebt genomen in het bewerken van de foto die ik geplaatst heb. Dat is een redelijke tijdsinvestering die je maakt.

Ik denk dat ik zeker de mogelijkheid zie om meer te spelen met de belichting van de foto zodat het product wellicht 'zuiverder' naar voren kan komen. Voor mij is het essentieël dat er een goede balans is tussen sfeer en zuiverheid in de foto's. Vandaar dat ik ook gekozen heb voor een grijze achtergrond in plaats van wit. Dit weerkaatst het licht minder goed, het heeft echter wel en warmere uitstraling door de gebruikte papiersoort en zorgt ook voor een zachter licht op het product waardoor de matheid beter naar voren komt.

De foto's die ik geplaatst heb zijn echter wel licht-echt en komen meer overeen met de werkelijkheid wat betreft kleuren van de vogels, wat ik bijvoorbeeld op jouw foto zie is dat de snavel en de drybrushing op de veren veel witter is dan in werkelijkheid en ook liggen de contrastwaardes vele malen hoger.

Daarom ben ik blij dat je het advies van de EV waardes plaatst en je mening geeft over hoe jij de foto ziet, uiteraard is het doel verkoop dus zal ik alles aan passen op mijn doelgroep!

Ik ga thuis lekker klooien met wat nieuwe fotos en zal eens kijken of een wit vel papier het misschien interessanter maakt. Ik zal straks eens foto's van mijn mini fotostudio plaatsen en kijken of ik wat zaken in photoshop kan aanpassen en dat ook hier plaatsen.

Nogmaals, dank voor het nemen van de tijd en het geven van je mening, onderbouwd met feiten en voorbeelden :), ik waardeer het enorm.

Groet,

Robin
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

Blockbird

Nieuw lid
20 nov 2022
14
21
Eersel
www.etsy.com
Zo,
Weer terug thuis met wat stof tot nadenken en bij deze ook nog wat beelden.

Dit is mijn bescheiden foto studio waar ik mijn vogels fotografeer. Het zijn lichtringen met ingebouwde 'softboxen' die er voor zorgen dat ik een neutrale belichting heb. Ze staan aan weerszijde van het product om schaduwvorming te beperken. Hetzelfde geldt voor het gebogen vel op de muur en grond. Doordat het gebogen is ontstaan er geen scherpe hoeken die schaduwen kunnen werpen.
20221121_162952.jpg

Wat ik tof vind is dat de lichten meerdere instellingen hebben qua lichtsterkte en ook 3 verschillende kleuren. En dat slechts voor 7,99 bij de Action. Normaal niet zo een voorstander van deze snelle producten winkel jegens de beperkte levensduur van menig product daar, echter kan je nergens voor 15 euro een volledige fotostudio voor elkaar krijgen.

Na het maken van de foto heb ik de tijd genomen om je feedback nog een keer te lezen en ben ik nog wat gaan pielen aan de foto van de raaf. Bij deze de foto ook toegevoegd met een iets hogere belichting en contrastwerking. Naar mijn mening is het een mooie 'tussenvariant' van mijn en jouw foto, een waar het product naar mijn mening goed naar voren komt en tegelijkertijd ook een warmere sfeer heeft.

DSCN0887.jpg

Edit:
Voor het gemak ook alle drie op een rij:

2222.jpg


Nogmaals bedankt voor de feedback!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.