Houten vloer isoleren

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
Technisch gezien is het niet echt houtbewerking, maar er zijn hier vast mensen die er verstand van hebben, vandaar dat ik het toch maar post. Ik ben van plan de houten vloeren in mijn huis te isoleren, deze zijn min of meer toegankelijk vanit de kruipruimte. Nu wordt me van meerdere kanten isolatieschuim aangeraden dat er van onderen tegen wordt gespoten. Dit is niet het klassieke pur, maar een variant die dampdoorlatend en ademend is. Merknaam Icynene H2foam. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik blijf zelf wat sceptisch en ben bang dat de vloer op termijn kan gaan rotten of schimmelen.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Ik heb na mijn zeemansjaren 30 jaar bij Energiebedrijven gewerkt. (PNEM/ESSENT/RWE/Ennatuurlijk.
En ik verdiep me best wel in energiezaken. Zelfs na mijn pensioen.
Tot de corona bezocht ik jaarlijks de Energiebeurs in Den Bosch. die is altijd in oktober. Daar heb ik toen leuke systemen gezien. Je kunt korrels of ander spul (zelfs schelpen) op de grond onder de vloer laten strooien/spuiten. Je kunt platen materiaal tussen de draagbalken klemmen. Er is ook een soort hangende zakken van folie dat je aan de draagbalken hangt.
Alles wat je er tegenaan spuit, lijkt mij inderdaad niet aan te bevelen.
Ik denk dat je met een goed bedrijf moet praten.
Ik kan Thermecon uit Zierikzee van harte aanbevelen!! Dat bedrijf bestaat al heel lang. Zij isoleerden het huis van mijn (Zierikzeese) ouders in Eindhoven al in 1971 En twee jaar geleden mijn huis. Ze bestaan dus al heel lang en dat wil ook wat zeggen. Een adviseur komt zonder verplichtingen bij je thuis.
Meer kan ik niet adviseren of toevoegen aan dit topic. Succes!
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
Hallo Jan,
bedankt voor het meedenken. Dit is inderdaad het product wat ik bedoelde. Ik blijf twijfels houden maar ga ze eens uitnodigen voor een offerte. Tegelijk vraag ik ook een aannemer met ervaring in renovatie naar zijn mening. Ikzal laten weten wat eruit komt. Kan wel even duren, het is erg druk overal.
 

Wjsalter

Actieve deelnemer
9 jul 2019
76
33
Herselt
Werk in een chemisch bedrijf waar we dergelijke PU-systemen ontwikkelen voor plaatsers en kan zeggen dat dit de gebruikelijk vorm van isoleren in the US is. Nadat zij hun wanden hebben opgericht spuiten ze de holtes tussen de "studs" op met dit spul, dat zet dan enorm uit en snijden ze af tot op de balken. Is eigenlijk hetzelfde als er een PUR plaat tegen te zetten, alleen is dit wat handiger. In dit geval is het water dat als "blaasmiddel" dient in plaats van een solvent of dergelijke.
 

JagerGuus

Actieve deelnemer
2 nov 2020
88
48
Utrecht
Nadeel van dit spuitspul is dat het bij staande muren geen spouw vrij laat. Dit kan zorgen voor vochtproblemen door een gebrek aan ventilatie. Bij vloeren is dit minder een probleem. Toch zou ik bij houten vloeren kiezen voor een ander systeem. Stel dat je balkkoppen of balken zelf ooit gaan rotten? Dan is het een ongelooflijke rotklus om de balken vrij te maken. Dit hangt dus een beetje af van de staat van het huis.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Nadeel van dit spuitspul is dat het bij staande muren geen spouw vrij laat. Dit kan zorgen voor vochtproblemen door een gebrek aan ventilatie. Bij vloeren is dit minder een probleem. Toch zou ik bij houten vloeren kiezen voor een ander systeem. Stel dat je balkkoppen of balken zelf ooit gaan rotten? Dan is het een ongelooflijke rotklus om de balken vrij te maken. Dit hangt dus een beetje af van de staat van het huis.
Toen ik mijn huis (uit 1967) kocht in 2001 was de spouw vol gespoten.Er was een vochtplek, en dat kwam omdat ze de oude ventilatiesleuven niet hadden dicht gevoegd.
Wat betreft dat Icynene:
Dat spul weegt 7 kilo per kuub. Dus niks. En ik verwacht dat je het spul zo weer weg schraapt als je ergens moet repareren. Lijkt me trouwens ook logisch dat je, voordat je gaat spuiten, eerst de balken goed inspecteert.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
82
Zelf geen ervaring maar mijn zus heeft de houten vloer van de woonkamer zo vanuit de kelder laten isoleren. Ze is erg tevreden. Het spul vilt elk kiertje op en isoleert dus erg goed.

Zelf zou ik het niet snel doen omdat het erg moeilijk weg te halen is. Als je voor ee n giede isolatie en snelheid wil gaan zou het een goede oplossing kunnen zijn denk ik.

Wat mij in algemeen opvalt is dat de isolatiemarkt een vrij hoog " wij van wc eend" gehalte heeft. Dwz bijvoorbeeld spouwmuur isolatie bedrijven die met korrels.isoleren vinden dat veeeeel beter dan glas wol. Glaswol isoleerders wijzen vooral op de nadelen van korrels. Kortom objectief advies is lastig te vinden.
 

JagerGuus

Actieve deelnemer
2 nov 2020
88
48
Utrecht
Toen ik mijn huis (uit 1967) kocht in 2001 was de spouw vol gespoten.Er was een vochtplek, en dat kwam omdat ze de oude ventilatiesleuven niet hadden dicht gevoegd.
Wat betreft dat Icynene:
Dat spul weegt 7 kilo per kuub. Dus niks. En ik verwacht dat je het spul zo weer weg schraapt als je ergens moet repareren. Lijkt me trouwens ook logisch dat je, voordat je gaat spuiten, eerst de balken goed inspecteert.
Het is natuurlijk niet zo dat het persé vochtproblemen oplevert. Het is wel zo dat het een minder goede oplossing is dan isoleren met een luchtspouw en de bijbehorende folies. Na-isoleren is vaak de enige optie wanneer men beschikt over een beperkt beperkt budget, dus het is de besten optie voor sommige mensen. Logisch dat je je balken eerst inspecteert, maar het is natuurlijk niet zo dat het zeker is dat er in de toekomst niks mee gebeurt.
Het klopt dat dat spul erg licht is. Maar als het wordt gespoten onder een vloer komt het in elk hoekje en gaatje. Wanneer je op je rug ligt in een moeilijk te verlichten plek en je probeert een mogelijk probleem te identificeren kan ik je vertellen dat de isolatie echt vervelend is om weg te halen en dat dat heel veel tijd kost. Ik heb hier toevallig veel ervaring mee. IN mijn mening is dit dan ook een minderwaardige manier van isolatie tov thermokussens of andere methoden.
Echter is het een persoonlijke keuze: de r-waarden verschillen niet bijzonder veel maar er zit wel verschil in de prijs.
 
Laatst bewerkt:

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
Thermokussens werden ook wel aangeraden. Waar ik echter bang voor ben is dat deze, in combinatie met de vloerbedekking, een vloer volledig afsluiten. Zeker als je een pvc of laminaatvloer overweegt. Dat idee had ik met schuim ook, maar als dat nu blijkt te ademen valt het wellicht mee. Verder speelt ook de bereikbaarheid. Mijn kruipruimtes zijn niet allemaal even goed te bereiken. In een ervan heeft een vorige eigenaar gemeend een uitgebroken muur te moeten storten. Een kleine bouwvakker met een spuitlans laat wellicht minder kieren dan iemand die ter plaatse alle naden moet aftapen.
ik kijk ook nog naar pir platen en daarmee van bovenaf isoleren. Het is een huis uit de tweede helft van de 19e eeuw, dus hoogte zat binnenskamers.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Thermokussens werden ook wel aangeraden. Waar ik echter bang voor ben is dat deze, in combinatie met de vloerbedekking, een vloer volledig afsluiten. Zeker als je een pvc of laminaatvloer overweegt. Dat idee had ik met schuim ook, maar als dat nu blijkt te ademen valt het wellicht mee. Verder speelt ook de bereikbaarheid. Mijn kruipruimtes zijn niet allemaal even goed te bereiken. In een ervan heeft een vorige eigenaar gemeend een uitgebroken muur te moeten storten. Een kleine bouwvakker met een spuitlans laat wellicht minder kieren dan iemand die ter plaatse alle naden moet aftapen.
ik kijk ook nog naar pir platen en daarmee van bovenaf isoleren. Het is een huis uit de tweede helft van de 19e eeuw, dus hoogte zat binnenskamers.
Het (ademende) schuim lijkt me ondanks alles een leuk idee. Vooral omdat bij platen of kussens altijd het condensprobleem om de hoek komt kijken.
 

PetraD

Actieve deelnemer
29 okt 2015
70
11
België SKW
Waar ik vaak aan denk bij al die isolatiematerialen is hoe snel ze opbranden of felle rookontwikkeling geven en of je dan tijdig je huis kan verlaten. Daar wordt naar mijn mening iets te weinig aandacht aan gegeven. Laatst is de veranda met kunststof dak van onze vrienden op 5 min tijd helemaal opgefikt. Ik wil maar zeggen dat kunststoffen heel snel en heel hevig kunnen branden.
Natuurlijk ga je er van uit dat het jou niet overkomt. Maar voor mij persoonlijk is het wel een belangrijk aandachtspunt.
succes met je keuze.
Groetjes Petra
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Waar ik vaak aan denk bij al die isolatiematerialen is hoe snel ze opbranden of felle rookontwikkeling geven en of je dan tijdig je huis kan verlaten. Daar wordt naar mijn mening iets te weinig aandacht aan gegeven. Laatst is de veranda met kunststof dak van onze vrienden op 5 min tijd helemaal opgefikt. Ik wil maar zeggen dat kunststoffen heel snel en heel hevig kunnen branden.
Natuurlijk ga je er van uit dat het jou niet overkomt. Maar voor mij persoonlijk is het wel een belangrijk aandachtspunt.
succes met je keuze.
Groetjes Petra
Beste Petra: Lees de specificaties van de besproken materialen en je zult zien dat ze vlamwerend en/of zelfs vlamdovend zijn!
Een kunststof dak? Kan goed nog van die kunststof schrootjes zijn misschien? En die branden als een lier ja.
Dat spul word vaak onderschat, ook door de experts!! Bijvoorbeeld in 2001 bij de VEH aankoopkeuring van mijn huis (bouwjaar 1967) : Bovenverdieping was geheel spanplafond (PLAMECO). Alleen in de badkamer kunststof schroten. De heren keken in de badkamer en knikten tevreden en instemmend. Bij de spanplafonds begonnen ze te knikkebollen en te schudden. Dat was levensgevaarlijk volgens hun.
Toen ik ze met de feiten om de oren sloeg (Papierwerk en zo) moesten ze toch wel even slikken.
Ik heb twee dodelijke slachtoffers meegemaakt bij een scheepsbrand (In de accommodatie van de Nedlloyd Serooskerk) in 1977. DIE waren omgekomen door de rookontwikkeling van de toenmalig gebruikte kunststoffen....Schip was van 1960, zat veel "" formica"" in.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Icynene is ook gewoon PUR, maar dan met een iets minder schadelijk drijfgas. Verder net zo schadelijk voor milieu en dezelfde problemen (zoals het niet kunnen scheiden bij sloop). Ik (en vele andere bouwkundigen) heb ernstige twijfels over de claim van dampdoorlatendheid. Al is dat niet van belang bij een bg.vloer. Die mag volledig luchtdicht en dampdicht zijn.

Ik vind thermokussens de beste oplossing. Veruit de laagste milieuimpact en een goede isolatiewaarde. Er is helaas nog geen biobased isolatiemateriaal geschikt voor onder de vloer.

Op de vloer mag ook gewoon een folie liggen. Niets om je zorgen over te maken, als de vloer maar goed geisoleerd is zonder kieren. De kruipruimte moet uiteraard geventileerd blijven.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
Ik heb ook nog eens nagevraagd bij een bekende aannemer en uiteindelijk, mede op zijn advies, gekozen voor isolatiekussens(tonzon). Er komt een folie op de vloer van de kruipruimte en kussens tussen de balken. De mannen die kwamen voor de offerte waren ook degenen die het zouden aanbrengen en ze zagen geen probleem met mijn kruipruimte. Het aanbrengen zelf zal nog wel even duren, ik laat wel weten hoe het gegaan is. Iedereen bedankt voor het meedenken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.