Waar ik vaak aan denk bij al die isolatiematerialen is hoe snel ze opbranden of felle rookontwikkeling geven en of je dan tijdig je huis kan verlaten. Daar wordt naar mijn mening iets te weinig aandacht aan gegeven. Laatst is de veranda met kunststof dak van onze vrienden op 5 min tijd helemaal opgefikt. Ik wil maar zeggen dat kunststoffen heel snel en heel hevig kunnen branden.
Natuurlijk ga je er van uit dat het jou niet overkomt. Maar voor mij persoonlijk is het wel een belangrijk aandachtspunt.
succes met je keuze.
Groetjes Petra
Beste Petra: Lees de specificaties van de besproken materialen en je zult zien dat ze vlamwerend en/of zelfs vlamdovend zijn!
Een kunststof dak? Kan goed nog van die kunststof schrootjes zijn misschien? En die branden als een lier ja.
Dat spul word vaak onderschat, ook door de experts!! Bijvoorbeeld in 2001 bij de VEH aankoopkeuring van mijn huis (bouwjaar 1967) : Bovenverdieping was geheel spanplafond (PLAMECO). Alleen in de badkamer kunststof schroten. De heren keken in de badkamer en knikten tevreden en instemmend. Bij de spanplafonds begonnen ze te knikkebollen en te schudden. Dat was levensgevaarlijk volgens hun.
Toen ik ze met de feiten om de oren sloeg (Papierwerk en zo) moesten ze toch wel even slikken.
Ik heb twee dodelijke slachtoffers meegemaakt bij een scheepsbrand (In de accommodatie van de Nedlloyd Serooskerk) in 1977. DIE waren omgekomen door de rookontwikkeling van de toenmalig gebruikte kunststoffen....Schip was van 1960, zat veel "" formica"" in.