Houten tuinpoort Azobe?

MVG123

Nieuw lid
29 dec 2021
3
0
Boechout, Belgie
Dag houtliefhebbers!

Ben al een tijdje aan het rondneuzen hier op het forum als hout-enthousiast, maar nu toch besloten om een account aan te maken voor het volgende te vragen en hopelijk in de toekomst ook anderen te helpen!

Enige tijd terug beslist om een houten tuinpoort te maken (twee ongelijke vleugels). Na enkele weken te tekenen ben ik op de volgende constructie uitgekomen.
Ik had enkele maanden geleden al twee Azobe palen in de grond geplaatst en was voor de tekening uitgegaan van hardhouten Azobe balken voor het frame van 5cm x 10 cm (met uitzondering van de schuine stukken en de zijkant van de smalle deur om het slot in te frezen (hiervoor balken van 5cm x 15cm)).
De bekleding vooraan de poort zou ik doen met thermo vuren latten.
De houtverbindingen wou ik maken met halfhoutse verbindingen (met op de verticale delen inkepingen op 10 cm van de rand om het geheel nog steviger te maken), die ik vastlijm en schroef.

Het ophangen van de poort wou ik doen met zware verstelbare hengen, met onder de brede vleugel ook een wiel om het gewicht mee te dragen (is een vleugel die ook bijna nooit open zou moeten en dus als "vast" deel gaat fungeren met een grondpin).

Nu het echter tijd is om het hout te bestellen, slaat de angst me om het lijf. Overal (ook op dit forum) lees ik over de werking van Azobe. Op de website van de houthandel lees ik ook dat de balken recht zijn, maar best meteen tot eindproduct worden verwerkt om het kromtrekken tegen te gaan.

Mijn vraag is dus als volgt:
Indien ik dit frame meteen na levering bouw in Azobe, zou dit voldoende zijn om het kromtrekken tegen te gaan? Of is de kans hier toch eerder groot dat de poort over een jaar zo krom trekt als wat?
Zo ja, moet ik dan rekening houden met de richting van de nerf bij het bouwen?
Zo nee, dan toch best kiezen voor een andere houtsoort? Welke houtsoort is hier dan het beste geschikt, tegen een relatief normale prijs (lijkt wel een utopie met de huidige prijzen).

Alvast bedankt voor jullie input!
Hierbij wat screenshots uit het sketch up plannetje.


Thanks,
Max

3.JPG2.JPG1.JPGAchterkant.JPG
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
zoals gebruikelijk . . . welkom als nieuw lid !

wat je kennis, ervaring + gereedschap is, weten we niet
dus los daarvan wat mededenken
halfhoutverbindigen ogen op papier mooi, maar verzwakken de struktuur
waarom ga je niet voor een pen&gat met inliggende diagonalen ?
azobe is op zich geen slechte keuze
latten/balken die bij aankoop recht zijn, zullen dat meestal blijven
op voorwaarde dat je ze niet gaat bewerken, want dan maak je spanningen los
en waarom geen thermohout voor de hele opbouw ?
de nerf loop bijna altijd in de lengte van het hout
of doel je op de groeiringen ?
om planken tot een paneel samen te stellen hou je hier best rekening mee
maar bij jouw poort zijn het allemaal losstaande latten
 
Laatst bewerkt:

MVG123

Nieuw lid
29 dec 2021
3
0
Boechout, Belgie
zoals gebruikelijk . . . welkom als nieuw lid !

wat je kennis, ervaring + gereedschap is, weten we niet
dus los daarvan wat mededenken
halfhoutverbindigen ogen op papier mooi, maar verzwakken de struktuur
waarom ga je niet voor een pen&gat met inliggende diagonalen ?
azobe is op zich geen slechte keuze
latten/balken die bij aankoop recht zijn, zullen dat meestal blijven
op voorwaarde dat je ze niet gaat bewerken, want dan maak je spanningen los
en waarom geen thermohout voor de hele opbouw ?
de nerf loop bijna altijd in de lengte van het hout
of doel je op de groeiringen ?
om planken tot een paneel samen te stellen hou je hier best rekening mee
maar bij jouw poort zijn het allemaal losstaande latten
Bedankt voor je snelle respons!

Weinig praktijkervaring tot dusver, maar wel al jaren het onderwerp gefascineerd aan het volgen en instuderen op papier en video.
Sinds het laatste jaar bezig geweest met houtsnijwerk en basismeubelstukjes (groot staand badkamermeubel in multiplex, nachtkastjes en eettafeltje voor de hond in vurenhout, grote garagekast gebouwd rond alle technische installaties).
Qua materiaal in het bezit van afkortzaag, bovenfrees, cirkelzaag, boormachines en schuurmachine.

Pen & gat verbindingen wel bekeken, maar leken me voorlopig een stap te ver gezien de weinige ervaring. Heb wel iemand die eventueel kan helpen als het echt een heuse verbetering zou zijn in de constructie. Wat moet ik verstaan onder de inliggende diagonalen?

Dus door de halfhoutseverbindingen te zagen, kan er wel wat spanning loskomen? Of zou dit eerder zijn wanneer je over de gehele lengte een stuk zaagt?

Thermowood had een kennis me afgeraden, omdat deze toch qua duurzaamheid en stevigheid niet zou opkunnen tegen andere hardhouten.

Ik doelde inderdaad op de groeiringen, had in een andere structuur eerst het volgende in gedachte. Waar dan het advies was om de groeiringen in tegengestelde richtingen van elkaar te leggen.
poort oud.JPG
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
wel al jaren het onderwerp gefascineerd aan het volgen en instuderen op papier en video.
dus is de tijd rijp om jouw houten ei te leggen
Wat moet ik verstaan onder de inliggende diagonalen?
een diagonaal gaat van een hoek naar de schuin tegenoverliggende hoek
in de reclame op mijn scherm zie ik dit staan
de diagonalen of dwarsverbindingen liggen binnen het (rand)kader
1640823434300.png
Dus door de halfhoutseverbindingen te zagen, kan er wel wat spanning loskomen? Of zou dit eerder zijn wanneer je over de gehele lengte een stuk zaagt?
halfhoutverbindingen verzwakken het hout, tenzij je de verbindingen extra aan mekaar vast maakt
voor jouw doel hebben ze geen enkel esthetisch nut
de poort op bovenstaande foto kan je met halfoutverbindingen maken
het nadeel is dat er altijd ergens een spleet blijft waar het water doordringt, en uiteindelijk voor rotting zorgt
Thermowood had een kennis me afgeraden, omdat deze toch qua duurzaamheid en stevigheid niet zou opkunnen tegen andere hardhouten.
voor buitenstrukturen heb ik daar geen ervaring mee
thermohout is inderdaad minder stevig, maar jouw poort hoeft niet aan veel krachten te weerstaan
voor de draagstruktuur kan je gerust hardhout nemen
padoek is een goed alternatief
alles hangt af van de prijs die je houthandel vraagt
had in een andere structuur eerst het volgende in gedachte. Waar dan het advies was om de groeiringen in tegengestelde richtingen van elkaar te leggen.
dat plaatje toont een opbouw die minder inspanning vergt
ga je die richting uit, dan zou ik zelfs naar 3 lagen gaan, waar de diagonalen in de middenste laag zitten
het is beter om in lagen te werken dan slechts 1 laag te hebben waar je in de verbindingen er de helft uit haalt, want dan breng je de balken pas uit evenwicht
Qua materiaal in het bezit van afkortzaag, bovenfrees, cirkelzaag, boormachines en schuurmachine.
dan heb je alles om de poort met 2 of 3 lagen op te bouwen
een vvd heb je niet, maar het blijft ten slotte een poort, waar weer & wind mee gaan spelen
tijd om in het water te springen & te zwemmen
ik vrees dat je niet in de ijsberenclub zit
 

MVG123

Nieuw lid
29 dec 2021
3
0
Boechout, Belgie
Bedankt nogmaals voor de reacties!

Als ik het dus goed begrijp:
Voor de constructie van het frame zelf de halfhoutverbinding best vergeten.
Het frame ofwel bouwen met pen & gat verbindingen, ofwel in 2 of 3 lagen opbouwen.
Qua stevigheid en mogelijke vormvastheid, welke krijgt hier de voorkeur? Ik wil me gerust wagen aan de pen en gat verbindingen als dit echt een verbetering is.

De diagonalen best plaatsen zoals op de eerste tekening (gele hout), ipv op de tweede om zo ook hier een halfhoutse verbinding te vermeiden?

Diagonaal 1.JPGDiagonaal 2.JPG

Voor het hout van het frame kijken naar Padouk of thermowood?
Of blijft Azobe een goede keuze bij een pen en gat verbinding?


Is je gereedschap bestand tegen Azobe?
De machines zelf zijn van een goede kwaliteit, qua boorkopjes en freeskoppen zal ik inderdaad even moeten winkelen veronderstel ik. Voor de halfhoutse verbindingen had ik gedacht ik om stukken uit te zagen met de cirkelzaag (afkortzaag heeft geen dieptestop) en af te werken met beitels / bovenfrees. Nu het halfhouten idee van tafel is en ik richting de pen & gat verbindingen kijk, zal Azobe inderdaad misschien moeilijker bewerkbaar zijn.


dan heb je alles om de poort met 2 of 3 lagen op te bouwen
een vvd heb je niet, maar het blijft ten slotte een poort, waar weer & wind mee gaan spelen
tijd om in het water te springen & te zwemmen
ik vrees dat je niet in de ijsberenclub zit
Wat is een vvd?
Het koudwatervrees zit er altijd wat in, uit schrik fouten te maken :)
En ijsberen absoluut, maar eerder in de vorm van het overdenken. Nu gewoon zo snel mogelijk het juiste hout bestellen en zwemmen (Azobe misschien niet het beste drijfhout...)

Bedankt en een prettig eindejaar!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Azobe is geen hout om te bewerken tot poorten en dergelijke. Het is een houtsoort voor palen, damwanden, scheepsbodems en dergelijke. Zware constructies die sterk moeten zijn, maar waar weinig eisen aan uiterlijk en afwerking worden gesteld.
Azobe vreet je gereedschap op. Bij een gewone houtbeitel krult de vouw om. Je hebt HSS nodig om het bewerken.
Er zijn echt betere alternatieven. Waarom niet inlandse eik, tamme kastanje of robinia? Het moet niet noodzakelijk van ver te komen om goed te zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Azobe is geen hout om te bewerken tot poorten en dergelijke. Waarom niet inlandse eik, tamme kastanje of robinia?
volledig akkoord
geen azobe als te bewerken hout
eik, tamme kastanje + robinia zijn goede alternatieven
in de rand: de beschikbaarheid van robinia is mij in vl onbekend
De diagonalen best plaatsen zoals op de eerste tekening (gele hout), ipv op de tweede om zo ook hier een halfhoutse verbinding te vermeiden?
het hangt er van af hoe je de draagstruktuur opbouwt
het vertrekpunt is dat je geen kunstig meubel voor binnen maakt, maar wel een poort die in weer en wind zijn stevigheid moet bewijzen

als je draagstruktuur uit 1 laag bestaat, dan wordt het de linkse
hierbij is pen&gat de beste verbinding
lijmen met D4
secties van minstens 40 x 125 mm

bestaat je draagstruktuur uit 3 lagen, dan kan je de rechtse opbouw maken
de 2 buitenlagen zijn de doorlopende stijlen
de binnenste laag is een doorlopende diagonaal
hierbij heb je enkel zaag- en lijmwerk, en eventueel schroefwerk
geen pen&gat nodig
deze opbouw is wel uitzonderlijk, maar kan technisch
secties van 20 x 125 mm (20 x 3 = 60 mm dik)

zoek tegelijk uit waar je welk hout in welke secties kan krijgen
je hebt geen vvd, dus zeker voor 3 lagen heb je vlakke perfekte sekties nodig
vind je enkel ongeschaafd hout, dan moet je hulp zoeken
(die kan ik jou wel bieden, maar dan is het wachten tot de lente
ook voor houthandels kan ik je wegwijzen
maar daarover gaat dit draadje niet)

1640936436676.png
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.