Houten trapjes.

tuoh

Oud hout
De collega's in de loods staan al een hele tijd te klooien met omgekeerde emmers als trapje. Of, soms met een soort zelfgebrouwen misbaksel dat staat te wiebelen op drie poten, en waar je steeds mee dreigt om te kippen.
Daarom deze week maar eens begonnen om een paar betere opstapjes ineen te flansen.

Bouwmateriaal een paar stukken nieuw steigerhout, kwaliteit waaiboom:D

Omdat alles begint met een goed plan, maar eerst iets grofweg op papier gezet.
De detaillering en dimensionering van de diverse onderdelen komt wel in het werk.
Enkel de buitencontouren en de diverse hoekbepalingen zijn hier van belang.

Zit nog altijd in een periode waarbij ik enkel krommingen wil zien, daarom de strooklat nog maar eens tevoorschijn gehaald.
IMG_2049.jpg

De treden klaar voor verdere bewerking.
IMG_2051.jpg

Omdat een gewenste kromming er net niet in paste, de stukken maar wat verbreed waar nodig.
IMG_2052.jpg

Kromme trapboom(pjes), wel eerst de treden afgeschreven op het rechte stuk hout.
IMG_2054.jpg

Een handje geholpen met de spookschaaf.
IMG_2055.jpg

Daarna wat domino's erin en de complete zijkanten gelijmd.
`
Met dit als voorlopige eindresultaat.
IMG_2059.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Ziet er top uit!

overigens lijkt op de tekening de kromming in de achterste poot groter, of is dat optisch bedrog?
 

tuoh

Oud hout
Ziet er top uit!

overigens lijkt op de tekening de kromming in de achterste poot groter, of is dat optisch bedrog?

Heb er niet naar gestreefd om alle krommingen hetzelfde te houden, dat is voor niks nodig.
De tussenregel word op het werk afgeschreven, en afgekort op de lintzaag.
De achterste poten verjongen wel naar onder toe, dat oogt wat eleganter.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Mooi werkje, leuk verslag. Ik denk dat we hier nog wel wat varianten van kunnen tegenkomen op het forum in de toekomst!
Overigens wat een prachtige bankhaken/klemmen!
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Wat Sven ook al zei: het is mooi om te zien dat je ook voor zoiets simpels een mooi ontwerp maakt en uitvoert.
 

tuoh

Oud hout
Het moet niet altijd "de kortste weg" zijn die genomen word bij de bouw van een functioneel iets .
Een beetje meer moeite tijdens de bouw geeft doorgaans in een veel mooier eindresultaat.

Vandaag beide trapjes afgewerkt, morgen eens zoeken naar wat ik er kan opsmeren als afwerk.

Onderdelen met 6 x 60mm Spax schroeven verbonden met elkaar.
Eerste trede en achterregel op hun plaats.
IMG_2072.jpg

Daarna een freesmal gemaakt om een handgreep in de boventreden te frezen.
Stukje afval even op de zaagmachine en klaar voor de dienst.

IMG_2093.jpg

En aan het werk ermee.
IMG_2075.jpg

Daarna nog even de randen oprenden en klaar voor montage.
IMG_2076.jpg

De boventrede heeft onderaan twee gefreesde nesten waar de wangen inpassen.
IMG_2080.jpg

En om het geheel zijdelingse steun mee te geven, een paar knietjes onder de eerste trede geschroefd.
Weet ondertussen uit ondervinding dat deze kleine toevoeging veel invloed heeft gedurende de hele levensduur van het trapje.
IMG_2082.jpg

En finaal, twee nieuwe en één oudje op dezelfde foto:p
IMG_2087.jpg

Dat oud trapje heb ik een dikke dertig jaar geleden gebouwd, gebruikmakend van twee (toen) al oude scharnieren welke van een houten trapladder afkwamen.
Het trapje gebruik ik al die jaren praktisch dagelijks, en voor de meest diverse redenen.
Zaagbok, opstapje, werktafel, onderdeel van een stelling, etc.. Het ding staat nog altijd even stabiel als op de eerste dag.
Het is hier dat ik de eerste maal twee kleine knietjes gebruikt heb onder de eerste trede. Dat bleek later een gouden ingreep te zijn geweest:D
 

tuoh

Oud hout
Van de veiligheidsinspecteur nog nooit opmerkingen gekregen over houten trapjes. Ook niet over die omgedraaide emmer trouwens:p
Maar alle aangekochte klim- , hijs- en steigermaterialen worden wel grondig geschouwd.

Ps: van de laatste foto hierboven zou de beste man niet direct onder de indruk zijn vrees ik:D
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Van de veiligheidsinspecteur nog nooit opmerkingen gekregen over houten trapjes. Ook niet over die omgedraaide emmer trouwens:p
Maar alle aangekochte klim- , hijs- en steigermaterialen worden wel grondig geschouwd.

Ps: van de laatste foto hierboven zou de beste man niet direct onder de indruk zijn vrees ik:D
(y)
Een van mijn eerste daden toen ik in ons familiebedrijf instapte, was het kapot trappen van deze houten (bij ons zeer gammele) trapjes. Daar kreeg ik natuurlijk commentaar op. Mijn antwoord was klim er zelf dan op. Nu was ik geen lichtgewicht en dat speelde ook mee.
 

hjmollema

Nieuw lid
27 feb 2017
3
0
Het moet niet altijd "de kortste weg" zijn die genomen word bij de bouw van een functioneel iets .
Een beetje meer moeite tijdens de bouw geeft doorgaans in een veel mooier eindresultaat.

Vandaag beide trapjes afgewerkt, morgen eens zoeken naar wat ik er kan opsmeren als afwerk.

Onderdelen met 6 x 60mm Spax schroeven verbonden met elkaar.
Eerste trede en achterregel op hun plaats.
Bekijk bijlage 86055

Daarna een freesmal gemaakt om een handgreep in de boventreden te frezen.
Stukje afval even op de zaagmachine en klaar voor de dienst.

Bekijk bijlage 86056

En aan het werk ermee.
Bekijk bijlage 86057

Daarna nog even de randen oprenden en klaar voor montage.
Bekijk bijlage 86058

De boventrede heeft onderaan twee gefreesde nesten waar de wangen inpassen.
Bekijk bijlage 86059

En om het geheel zijdelingse steun mee te geven, een paar knietjes onder de eerste trede geschroefd.
Weet ondertussen uit ondervinding dat deze kleine toevoeging veel invloed heeft gedurende de hele levensduur van het trapje.
Bekijk bijlage 86060

En finaal, twee nieuwe en één oudje op dezelfde foto:p
Bekijk bijlage 86061

Dat oud trapje heb ik een dikke dertig jaar geleden gebouwd, gebruikmakend van twee (toen) al oude scharnieren welke van een houten trapladder afkwamen.
Het trapje gebruik ik al die jaren praktisch dagelijks, en voor de meest diverse redenen.
Zaagbok, opstapje, werktafel, onderdeel van een stelling, etc.. Het ding staat nog altijd even stabiel als op de eerste dag.
Het is hier dat ik de eerste maal twee kleine knietjes gebruikt heb onder de eerste trede. Dat bleek later een gouden ingreep te zijn geweest:D
Deze week ook van een oud versleten trapje ook een nieuwe gemaakt ongeveer zoals deze oude, heerlijke stabiele trapjes.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.