Houten tafelpoten zelf maken mdf of triplex?

MartijnKist023

Nieuw lid
13 dec 2024
1
0
Haarlem
Hallo allen, ik ben opzoek naar een manier om stevige cilindervormige poten te maken uit mdf of triplex voor een nieuwe eettafel. Nou zag ik dat buig mdf behoorlijk duur is; zou ik een lange plaat niet kunnen voorzien van snedes in de lengte zodat ik het makkelijk kan buigen naar cilinder vorm?
De poten moeten een aardig zwaar blad tillen (hardhout) dus denk dat ik enkel met mdf en latten ertussen niet ver genoeg kom, zal dit toch moeten verzwaren dacht ik? Hoe zouden jullie trouwens de poten aan het blad monteren? Zie voorbeelden van een website die het soortgelijk laat zien. Hoop op nuttige tips. Dank alvast!

Update na enkele vragen leden, bedankt voor het meedenken:

- Poot moet 60 of 70cm diameter worden. Afhankelijk van de tafelbladgrootte
- Onderkant wordt afgewerkt met een rubberen band (zie foto bijlage)
- Gewicht van de tafelbladen is redelijk fors (eiken hout). Vandaar dat die sterk moet zijn.

Waar ik ook aan zat te denken is om aan de binnenkant van de cilinder nog een sterke blokpoot van steigerhout oid te plaatsen. Die precies tussen de 2 ronde pershoutschijven valt. Zo voeg ik gewicht en stabiliteit toe, is dat een idee?

Ik heb sommige aanbieders gezien die eiken tafels verkopen met zo'n poot, dus er moet een degelijke manier zijn. Massief eiken is het sowieso niet, dat zou niet slim en lucratief zijn.

Bijlagen

• IMG_7633.jpeg
    IMG_7633.jpeg
    134,9 KB · Weergaven: 51
  • IMG_7634.jpeg
    IMG_7634.jpeg
    118,3 KB · Weergaven: 51
  • IMG_7637.jpeg
    IMG_7637.jpeg
    66,9 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.727
3.134
Gaanderen
Waarom neem je geen massief hout? Ronddraaien en klaar. Waarschijnlijk ook kant-en-klaar te koop.
Ik denk niet dat je buig mdf in zo'n kleine radius kan buigen. In beide soorten zit een grote hoeveelheid lijm. Dat maakt het lastig voor verspanend gereedschap op het rond te krijgen.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.727
3.134
Gaanderen
Er wordt in het meervoud over poten gesproken. Vorm cilindrisch. Dat zijn bij mij ronde poten. Ik kan me niet voorstellen dat je het verschil ziet tussen massief en hol. Het kan natuurlijk zijn dat de topic starter een poot wil maar dan horen we dat wel.

• Leuk
Waarderingen: MartijnKist023

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
284
215
Schouwen-Duiveland
Als je naar de foto's uit zijn bijlage kijkt dan zijn het geen dunne ronde poten maar dikke zuilen waar hij een plaat rond wil buigen......................

Vandaar mijn aanname dat hij dikke poten wilt en geen massieve poten van een draaibank.

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.620
557
Steenbergen, Noord Brabant
Was het alleen een zwaar tafelblad, dan kom je met 2 cilinders zoals getoond qua ondersteuning een heel eind. Buigtriplex of mdf kan, maar die zou ik dubbel uitvoeren. Het wordt blijkbaar een flinke tafel waar een gezelschap aan kan zitten: die willen nog wel een beetje op het tafelblad leunen. De cilinder kun je ook opbouwen met trapeziumvormige latten: dan kun je wat gemakkelijker spelen met de wanddikte en je zit al heel dicht tegen een ronde cilinder aan. Met een handschaaf kun je hem dan mooi rond maken aan de buitenzijde. Aan de onderzijde zou ik wel een grotere voet voorzien.

jorisvh

Post veel
buig MDF is ingezaagd om het te kunnen buigen, 8-10mm dik.
buig triplex heeft 2 dikke buitenste lagen met nerfrichting volgens de buigas en 1 dunne middenste laag dwars daarop. 5-6mm dik.
ik zou meerdere lagen doen tot minstens 15mm. qua prijs zullen beide opties dan gelijkaardig zijn.

over de draagkracht zou ik me bij voldoende wanddikte + enkele massieve ribben geen zorgen maken.
wel over stabiliteit als de diameter van het blad veel groter is dan het grondvlak van de poot. je moet maar eens goed op de tafelrand leunen en ze kiept om.

je kan ook zelf buigbaar plaatmateriaal maken door inzagen. zoek op ”kerf bending” om uit te zoeken hoeveel snedes je nodig hebt ifv materiaaldikte, zaagtandbreedtr en buigstraal.

aanvulling
Kerf buigen (kerf bending) calculator voor het buigen van hout.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.727
3.134
Gaanderen
Als je naar de foto's uit zijn bijlage kijkt dan zijn het geen dunne ronde poten maar dikke zuilen waar hij een plaat rond wil buigen......................

Vandaar mijn aanname dat hij dikke poten wilt en geen massieve poten van een draaibank.
Ik heb de foto's duidelijk niet goed bekeken. Ging een vanuit dat dit de tafels waren.

• Leuk
Waarderingen: Triek77

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.341
1.972
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo allen, ik ben opzoek naar een manier om stevige cilindervormige poten te maken uit mdf of triplex voor een nieuwe eettafel. Nou zag ik dat buig mdf behoorlijk duur is; zou ik een lange plaat niet kunnen voorzien van snedes in de lengte zodat ik het makkelijk kan buigen naar cilinder vorm?
De poten moeten een aardig zwaar blad tillen (hardhout) dus denk dat ik enkel met mdf en latten ertussen niet ver genoeg kom, zal dit toch moeten verzwaren dacht ik? Hoe zouden jullie trouwens de poten aan het blad monteren? Zie voorbeelden van een website die het soortgelijk laat zien. Hoop op nuttige tips. Dank alvast!
Het is handig als je wat meer info geeft, hoe dik worden de poten, zitten er nog kragen op of staat het mdf zo op de grond, afmetingen blad, materiaal blad, aantal poten etc. Moet het demontabel zijn? Hoe ga je e.e.a. afwerken, moeten de poten gefineerd, of geverfd worden?

jaap

Efvee

Post veel
9 jun 2021
820
325
RegioRotterdam
Bij plaatmateriaal dat je buigt zal het lastig zijn te voorkomen dat je de naad blijft zien.
Met een samenstelling van latten is dat minder (want er zijn overal naden) maar dat blijft mogelijk werken door vocht waardoor de naden zichtbaar worden.
'Latten' zagen van dik MDF om de cylinder op te bouwen en die dan rond schaven en/of schuren of draaien, is dat iets?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.727
3.134
Gaanderen
Draaien van mdf is lastig omdat de buitenzijden veel harder zijn dan de binnenkant van het mdf, nog afgezien van het stof en botte beitels. Maar niet onmogelijk. Het hangt wel af van de diameter, want nu ik de foto's wel goed interpreteer, is het een behoorlijke diameter en daar is dan een forse draaibank voor nodig.
Hoe moet dit afgewerkt worden? Als je de naden infreest en daar een donkere/lichte kleur lat in zet dan kan je de naden heel leuk wegwerken.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.