Houten sponningschaaf

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
299
30
Hoi allemaal,

het houdt niet op: alweer een topic met vraag over een handgereedschap, dit maal een houten sponningschaaf. Ik kocht hem tweedehands en hij komt Duitsland. Ik vind hem vooral heel mooi om naar te kijken, maar wil hem ook gaan gebruiken. Ik vraag mij alleen af, of ik er ook smalle / kleine sponningen mee kan maken: want mijn eerste indruk is dat de kleinst mogelijke instelbare sponning direct redelijk breed is. Maar misschien maak ik een denkfout. Vandaar mijn vraag. Ik heb hier een foto van een schaaf die er erg op lijkt en misschien wel hetzelfde model is:

Op de foto van de tweede link zie je de minimaal instelbare sponningbreedte, ten minste, dat is hoe ik het interpreteer. Nu is mijn vraag: klopt mijn interpretatie, en betekent dit dat deze sponningschaaf alleen voor iets bredere sponningen geschikt is? Wat doe je dan als je een smallere sponning van bijv. 1 cm breed wilt maken? Pak je dan een andere sponningschaaf? Of pas je de schaaf aan? Kortom, weer een boel vragen...

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.323
3.134
Volgens mij heb je een bossingschaaf gekocht. Bedoeld om panelen dunner te maken aan de rand, zodat ze in een groef in de stijl passen, maar in het midden dik genoeg zijn om genoeg stijfheid in het paneel te houden. Ook het scheef geplaatste mes wijst daar op, omdat je er zowel kops als langshout mee moet kunnen schaven.

• Leuk
Waarderingen: Bert Vanderveen en mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.