houten schuur

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
247
19
Hoi allemaal,

ik wil graag een houten schuur bouwen om tuingereedschap en fietsen in te stallen. Ik wil hem zo eenvoudig mogelijk opbouwen uit resthout aangevuld met nieuw hout. Ik wil het in vuren doen (want betaalbaar en makkelijk te bewerken) en dan met Zweedse teer en lijnolie lakken. Ik wil de wanden opbouwen uit planken van 18x138mm, waarbij ik het esthetisch mooi zou vinden om tussen de planken, die ik verticaal wil plaatsen, een kleine kier van 5 mm wil aanhouden. Ik zou denken, dat dit ook goed kan zijn voor ventilatie.

Maar ik zie dat schuren meestal wind - en regendicht zijn. Vandaar mijn vraag aan jullie: zou mijn idee leiden tot een verhoogd vochtig binnenklimaat, wat je liever niet wil voor je fietsen en tuingereedschap? Want meestal, als ik bijv. naar schuren kijk, zie ik dat de planken op de kier van een smallere lat voorzien zijn, zodat het hout kan werken, terwijl de planken volledig afgedekt zijn. Zoiets zou ik ook kunnen maken - maar ik zou het esthetisch mooier vinden (en makkelijker) om slechts 1 laag planken aan te brengen met de kier er tussen.

Zelf zou ik denken, dat de luchtvochtigheid in de schuur gelijk is aan die van de buitenlucht, ongeacht of je wel of geen kieren gebruikt, zolang je niet verwarmt. (ik wil niet verwarmen). Slagregen komt er denk ik niet doorheen, maar dat weet ik niet zeker.

Ik ben benieuwd wat jullie zeggen!

Hierbij nog een tekening, links met kieren, rechts zonder kieren:


planken muur.png
 

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
62
28
Zuid Holland
Luchtvochtigheid zal inderdaad binnen en buiten gelijk zijn. Die kieren laten het lekker door tochten dus vocht ophoping zal niet gebeuren. Of en hoeveel regen naar binnen komt heb ik geen idee van. Open naden helpen wel om nattigheid dat naar binnen komt weer zo snel mogelijk kan verdwijnen. Al zal dat in natte en koude wintermaanden nog steeds behoorlijk lang kunnen duren.

Roestvorming op staal zal je wel last van krijgen, dat komt door de temperatuur verschillen en condensvorming. Kieren open of dicht maakt daar geen verschil in.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.853
788
Enschede, Twente
Roestvorming op staal zal je wel last van krijgen, dat komt door de temperatuur verschillen en condensvorming. Kieren open of dicht maakt daar geen verschil in.
Metaal is trager als het gaat om het aannemen van de omgevingstemperatuur & dat veroorzaakt onder bepaalde omstandigheden condensatie en dus roestvorming.
Als je in de halfopen schuur een goed afsluitende kast hebt waarin je het gereedschap kunt opslaan is dat probleem te ondervangen door er een vochtvreter in te zetten.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
247
19
Dank voor jullie reacties! Gereedschap wil ik in mijn verwarmde werkplaats die aan het woongedeelte vast zit bewaren, daar heb ik ook veel ruimte (60 m2!). De schuur gaat los van het huis staan, achter in de tuin, en is alleen voor fietsen en tuingereedschap.

Als ik het dus goed begrijp, zal een kleine kier tussen de planken a max. 5 mm dus niet per se nadelig zijn t.o.v. een wand waarbij de planken geen kieren hebben, zolang je toch niet verwarmt. (en isoleren ga ik ook niet doen)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.