Houten schuur renoveren

SvenG

Nieuw lid
9 mrt 2025
5
0
Lelystad
We hebben in onze schuur erg veel last van vocht. Fietsen met schimmel op het zadel, schimmel op planken, MDF workmate die is opgezwollen..

Als ik in de schuur sta, kan je tussen de planken door naar buiten kijken en aan de buitenkant zijn alle planken krom en vol met scheuren. De schuur is inmiddels ook al 25 jaar oud dus ik denk dat deze ook wel aan vervanging toe is..

Ik zag dat enkele planken zover krom zijn getrokken dat deze zelfs open staan.. het water kan zo naar binnen lopen:
1000036777.jpg
Daar kan natuurlijk geen ventilatie tegenop!

Ook aan de binnenkant zit het vol met vochtplekken 1000037100.jpg

Sinds vorig jaar pas ik ook wat meer geforceerde ventilatie toe door een ventilator die aan slaat als de luchtvochtigheid buiten een stuk lager is dan in de schuur, om zoveel mogelijk vocht eruit te krijgen, maar het is vechten tegen de bierkaai.. Nu is mijn idee om alle planken eraf te halen en te vernieuwen.

Nu zie ik dat er verschillende soorten planken zijn.. zweeds Rabat, veer en groef dakbeschot, dubbel lip profiel..

Om de schuur in de toekomst zo droog mogelijk te krijgen, maakt het dan nog uit welk soort plank wordt gebruikt? Is er een die meer/minder waterdicht is?

Mijn voorkeur gaat uit naar red class wood, vanwege de uitstraling die op douglas lijkt. Is dat dat een duurzame keuze?

SvenG

Nieuw lid
9 mrt 2025
5
0
Lelystad
De vloer is van beton. Ik vermoed dat het vocht gewoon van de regen is dat tussen/door de (bijna verrotte) planken komt. Dat is ook te zien aan de vochtplekken die vooral rondom de naden zit.

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
193
100
Utrecht
Dit probleem had ik ook. Uiteindelijk heb ik de hele schuur geisoleerd alsof het een warme ruimte is. Geen schimmel noch roest meer gehad sindsdien! Maar... dat kost dan ook wel een dag of 2 werk en aardig wat knaken.

SvenG

Nieuw lid
9 mrt 2025
5
0
Lelystad
Dit probleem had ik ook. Uiteindelijk heb ik de hele schuur geisoleerd alsof het een warme ruimte is. Geen schimmel noch roest meer gehad sindsdien! Maar... dat kost dan ook wel een dag of 2 werk en aardig wat knaken.
Daar heb ik ook aan zitten denken, maar ik lees dat dit meestal ontraden wordt. De ruimte is onverwarmd en ik wil zo min mogelijk ruimte verliezen in de schuur. Daarom wou ik eerst proberen de wanden opnieuw te bekleden zodat er zo min mogelijk vocht binnen komt.

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
193
100
Utrecht
Daar heb ik ook aan zitten denken, maar ik lees dat dit meestal ontraden wordt. De ruimte is onverwarmd en ik wil zo min mogelijk ruimte verliezen in de schuur. Daarom wou ik eerst proberen de wanden opnieuw te bekleden zodat er zo min mogelijk vocht binnen komt.
Het ruimte verlies is onvermijdelijk, maar mijn 2*3 schuurtje is ook onverwarmd. Maar niet volledig hermetisch afgesloten. Het kan ademen rondom de deur en er zitten ventilatie panelen aan de buitenzijde zodat er geen vocht opbouw of schimmel kan ontstaan. Ik heb ruwweg gebruik gemaakt van de beschrijving van de 2*3 schuur op deze site: Garage of schuur isoleren | De Isolatieshop

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
119
76
Zuid Holland
Ik had vroeger een halfsteens gemetseld schuurtje met zelfde problemen, daar zat gewoon te weinig ventilatie in. Inmiddels heb ik een nieuw schuurtje, ongeïsoleerde wanden met douglas rabatdelen. Ik heb de balkenlaag op de wanden liggen en de ruimte tussen bovenkant wand en dakbeschot heb ik opgehouden. Dat resulteert in ongeveer 1.5 m2 ventilatie opening die rondom loopt in een ruimte van ongeveer 8m2. Mijn vloer bestaat uit stoeptegels op zand dus daar komt het nodige vocht uit, maar door de ventilatie heb ik geen vochtproblemen in dit schuurtje. Voordat je de schuur opnieuw opbouwt kun je proberen een paar grote openingen te maken vlak onder je dak en kijken of dit verbetering brengt.

Een beetje warmte naar binnen brengen zal ook helpen. Je kan kijken of je ruimte hebt om een raam op het zuiden te plaatsen. Op zonnige dagen zal daardoor de temperatuur binnen oplopen waardoor vocht verdreven wordt.

SvenG

Nieuw lid
9 mrt 2025
5
0
Lelystad
Ik had vroeger een halfsteens gemetseld schuurtje met zelfde problemen, daar zat gewoon te weinig ventilatie in. Inmiddels heb ik een nieuw schuurtje, ongeïsoleerde wanden met douglas rabatdelen. Ik heb de balkenlaag op de wanden liggen en de ruimte tussen bovenkant wand en dakbeschot heb ik opgehouden. Dat resulteert in ongeveer 1.5 m2 ventilatie opening die rondom loopt in een ruimte van ongeveer 8m2. Mijn vloer bestaat uit stoeptegels op zand dus daar komt het nodige vocht uit, maar door de ventilatie heb ik geen vochtproblemen in dit schuurtje. Voordat je de schuur opnieuw opbouwt kun je proberen een paar grote openingen te maken vlak onder je dak en kijken of dit verbetering brengt.

Een beetje warmte naar binnen brengen zal ook helpen. Je kan kijken of je ruimte hebt om een raam op het zuiden te plaatsen. Op zonnige dagen zal daardoor de temperatuur binnen oplopen waardoor vocht verdreven wordt.
Deze constructie klinkt interessant, maar ik snap hem nog niet helemaal.. heb je misschien een foto of schematische tekening?

Een raam is ook een idee. Op het zuiden is lastig omdat dat de kant van een donker steegje is, ivm inbraak gevoeligheid plaats ik daar liever geen raam.. op het westen kan ik wel een raam kwijt.. dit is natuurlijk minder effectief maar dit heeft vanaf de middag meestal de zon erop. Een raam dat open kan heeft natuurlijk het voordeel dat ik hiermee extra kan ventileren 🤔

SvenG

Nieuw lid
9 mrt 2025
5
0
Lelystad
Het ruimte verlies is onvermijdelijk, maar mijn 2*3 schuurtje is ook onverwarmd. Maar niet volledig hermetisch afgesloten. Het kan ademen rondom de deur en er zitten ventilatie panelen aan de buitenzijde zodat er geen vocht opbouw of schimmel kan ontstaan. Ik heb ruwweg gebruik gemaakt van de beschrijving van de 2*3 schuur op deze site: Garage of schuur isoleren | De Isolatieshop
Interessant, ik ga me er eens in verdiepen. Als ik met een isolatie van enkele cm genoeg heb zou dit minder erg zijn als wanneer het 10cm is. De vloer kan ik denk ik ook isoleren met 3cm xps +9mm osb.. al moet ik dan eerst nameten hoe ik dan bij de deur uitkom. Dat is de enige plek waar de hoogte wat kritischer is. In de rest van de schuur zal ik een paar centimeter minder niet merken.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.