Houten schoen met veters, uit een blok!

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
903
760
Nootdorp
Deze winter staat op het programma, het maken van een houten schoen inclusief de veters uit een blok hout. Ik neem er 5 maanden de tijd voor en ik werk er alleen aan als ik zin heb en als het slecht weer is. Ik doe dit grotendeels in de huiskamer terwijl de anderen TV kijken. Verder heb ik als uitdaging om niet meer te werken met schuurpapier, tsja, dat heb ik gelezen in een eerdere post van Ornament uit Antwerpen, schuurpapier en schuurmachines halen het karakter uit het hout. Dus dat moet ik afleren.

Het eerste blok opgezet uit appelhout.
1e blok start tekening.jpg

Helaas was de pret van korte duur. De kleine lichte plekken, waarvan ik dacht, leuke kleurschakering, bleek warrig hout te zijn (ander woord voor bijna rot). En tot overmate van ramp ook nog eens zeer veelvuldig.
1e blok start.jpg
Dit blok is in de open haard beland.

Het volgende blok, opnieuw van appelhout, gaat beter. Eerst maar weer de schoen uitzagen met een lintzaag.
2e blok start.jpg
en vanaf de zijkant komt dit er zo uit te zien:
2e blok zijaanzicht.jpg

Dit is het patroon dat ik ga gebruiken voor de onderkant:
2e blok patroon zool.jpg

wordt vervolgd, de volgende update is afhankelijk van het weer. Veel regen is veel voortgang....
 
Mooi Henk,

Ik lees dat jij ook voor traditioneel gaat en net als ik geen schuurpapier gaat gebruiken.
Heb je opgelet met de nerf van het hout en de positie van de veters ?

5 maanden heerlijk mee lezen en kijken hoe jij een schoen kunstwerk produceert.
Kijk nu al uit naar je volgende bericht.

Gr Edwin
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
903
760
Nootdorp
Er was voldoende slecht weer om meters te maken. Echter, 3 broodplanken, 2 kisten, een kruk, een badplank en 3 buitenthermometers moesten even tussendoor ivm 5 dec en de kerstdagen en daarnaast ook nog even wat uurtjes besteed in de jurering voor de woodworking challenge.