Houten schoen met veters, uit een blok!

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
903
760
Nootdorp
Deze winter staat op het programma, het maken van een houten schoen inclusief de veters uit een blok hout. Ik neem er 5 maanden de tijd voor en ik werk er alleen aan als ik zin heb en als het slecht weer is. Ik doe dit grotendeels in de huiskamer terwijl de anderen TV kijken. Verder heb ik als uitdaging om niet meer te werken met schuurpapier, tsja, dat heb ik gelezen in een eerdere post van Ornament uit Antwerpen, schuurpapier en schuurmachines halen het karakter uit het hout. Dus dat moet ik afleren.

Het eerste blok opgezet uit appelhout.
1e blok start tekening.jpg

Helaas was de pret van korte duur. De kleine lichte plekken, waarvan ik dacht, leuke kleurschakering, bleek warrig hout te zijn (ander woord voor bijna rot). En tot overmate van ramp ook nog eens zeer veelvuldig.
1e blok start.jpg
Dit blok is in de open haard beland.

Het volgende blok, opnieuw van appelhout, gaat beter. Eerst maar weer de schoen uitzagen met een lintzaag.
2e blok start.jpg
en vanaf de zijkant komt dit er zo uit te zien:
2e blok zijaanzicht.jpg

Dit is het patroon dat ik ga gebruiken voor de onderkant:
2e blok patroon zool.jpg

wordt vervolgd, de volgende update is afhankelijk van het weer. Veel regen is veel voortgang....
 
Mooi Henk,

Ik lees dat jij ook voor traditioneel gaat en net als ik geen schuurpapier gaat gebruiken.
Heb je opgelet met de nerf van het hout en de positie van de veters ?

5 maanden heerlijk mee lezen en kijken hoe jij een schoen kunstwerk produceert.
Kijk nu al uit naar je volgende bericht.

Gr Edwin
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
903
760
Nootdorp
Er was voldoende slecht weer om meters te maken. Echter, 3 broodplanken, 2 kisten, een kruk, een badplank en 3 buitenthermometers moesten even tussendoor ivm 5 dec en de kerstdagen en daarnaast ook nog even wat uurtjes besteed in de jurering voor de woodworking challenge.

Maar goed, deze week de eerste uren kunnen maken. Het patroon verandert per dag naar eigen inzicht en dat maakt het ook leuk. Hierbij de foto's die aangeven waar ik nu gebleven. Het zijn nog geen grote stappen en ik begin me nu te beseffen dat de tijdsinvestering ongeveer 1 uur per vierkante cm kost. Ik weet niet of dit veel of weinig is, zolang het maar leuk is.bovenaanzicht 20211222.jpgbovenaanzicht 2 211222.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: meron en EdP
Er was voldoende slecht weer om meters te maken. Echter, 3 broodplanken, 2 kisten, een kruk, een badplank en 3 buitenthermometers moesten even tussendoor ivm 5 dec en de kerstdagen en daarnaast ook nog even wat uurtjes besteed in de jurering voor de woodworking challenge.



En ook nog een kerst stad bouwen op de werkbank (y):ROFLMAO:(y):p:p.
Maar dat doe je gewoon even tussendoor.

Soms lijkt het niet op te schieten en soms komt het bijna vanzelf. Houtsnijden is tijdloos in al zijn facetten.
Het is ook bedoeld om te onthaasten Henk. Tijdsdruk doet een kunstwerk veelal geen goed.

Het model zit er goed in, profiel is nou niet het makkelijkste patroon zie ik.
Dit wordt ook weer een mooie rechter schoen.

Gr. Edwin
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
903
760
Nootdorp
Ik ben ongeveer 10 uur verder en om de vorderingen te delen hierbij de nieuwe foto's.

Oh ja, eerst nog een paar reacties op de eerdere reacties.
  • Tsja, rechterschoen, ik moet bekennen dat het een linkerschoen had moeten worden. Ik had helaas het blok ondersteboven gelegd bij de lintzaag, dit om een grote knoest weg te zagen.
  • ik heb inmiddels besloten om ook te gaan schuren. Ik heb niet het geduld en de precisie om alles met het mes te doen.
  • Jullie wisten het natuurlijk al, nu ben ik erachter gekomen, appelhout is toch echt een stuk moeilijker dan Lindehout waarvan ik de vorige schoen maakte.
  • Er is een iteratief proces ontstaan om de schoen vorm te geven gedurende het snijden. Het model wijzigt per uur. Tijdens het snijden komen de beste creaties aan het licht.

onderkant.jpg
de onderkant bijgewerkt.

De zijkant getekend om te bepalen hoeveel hout ik kan wegzagen.
schoen en de veters 2 zij aanzicht.jpg

en dan volgt hier het bovenaanzicht.
schoen en de veters 1.jpg

De ronde gaten heb ik gemaakt om te bepalen waar de 'instap' komt, dit geeft een beter oriëntatie om het juiste patroon te snijden. Nu ik weet waar de veters en de instap komen, kan ik verder gaan met de zijkant.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
903
760
Nootdorp
Ik schat dat ik 7 a 9 uur verder ben in de bewerking. Inmiddels is de Dremel een goed vriend geworden. Hierbij de foto's van de voortgang.

Met de dremel en een grove rasp heb ik de schoen beter in model gekregen. Alle rechte vlakken zijn nu weg.

zijkant schoen grof.jpg

Daarna met de veters aan de slag gegaan.





eerste veter grof.jpg

en dan wat bewerking van de grove veter, begint er al een natuurlijke vormgeving van de veter te ontstaan.

eerste veter bijna klaar.jpg
zoals je kan zien heb ik ook de instap dieper gemaakt, hierdoor kan ik nu beginnen met het snijden van de tong van de schoen.
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl
Hoi Henk,

Kijk dat laat al veel meer schoen zien dan de vorige foto's.
De ronding van de schoen is gelijkend net als de knik in het leer net voor het deel waar de veters beginnen.

Veters.......... wordt nog een leuk klusje Henk.
Pas op dat je in je enthousiasme niet te veel veter weg haalt met de Dremel

Groet Edwin
 
Laatst bewerkt:
Pas op Henk !!

Haal niet te veel weg van zo'n fragiel stuk .
Het is moeilijk om straks verder te gaan als dit zo dun wordt, je kunt de schoen dan bijna niet meer hanteren.
Als optie heb je of je bent heel voorzichtig of je zaagt het voorzichtig af en plakt het later terug. Dit lijkt vreemd maar heel veel meester carvers assembleren een beeld uit meerdere delen ( Ian Norbury ).
Het hout lijkt zoals Meron zegt wat broos of heb je met een freesje delen weggehaald waardoor de structuur zo is.

Spannend nu je steeds verder komt.

Groet Edwin.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
903
760
Nootdorp
Hoi, het hout snijdt heel beroerd. Het lijkt nu meer op 'kleine schilfers beitelen'. Ik wilde eigenlijk de veters als allerlaatste doen, echter ik moet onder de veters zijn om de schoen verder te bewerken. De strategie is inmiddels verworden tot 'heel voorzichtig verder gaan'. Tegelijkertijd vind ik het wel leuk dat het eindresultaat in de buurt begint te komen.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
903
760
Nootdorp
Tussen 20 feb, mijn laatste post en nu zijn er weer aardig wat uurtjes verstreken op de bank achter de TV. Terwijl ik TV kijk, kan ik rustig schuren snijden en beitelen. Inmiddels is de activiteit 'kleine schilfers beitelen' verandert in het snijden van stukjes hout van halve vierkante milimeters. Het kost wat tijd, en het levert ook wat op.

hierbij een paar foto's van de vorderingen en de keuzes die ik heb gemaakt.

bijna klaar overzichtfoto.jpg
Mocht je het nog niet door hebben, het is een schoen geworden!

bijna klaar rechtsaanzicht.jpg

Het tweede deel van de veter hangt nu ook in de lucht.


bijna klaar rechtsaanzicht zonder veter.jpg
Ik heb lang na zitten denken wat ik als patroon wilde aanbrengen op de zijkant. De meeste schoenen hebben overlappende stof, of strepen of een patroon dat refereert aan het merk van de leveranciers (Adidas strepen bijvoorbeeld). Deze week las ik de mooie uitspraak; 'wat mensen ook doen, de natuur gaat door'. Ik heb ervoor gekozen om het patroon dat op de onderkant door te pakken naar de zijkant en de achterkant. Een natuurlijk patroon.

bijna klaar achterkant.jpg
de achterkant.

bijna klaar linksaanzicht.jpg


De volgende stappen:
ongeveer een week lang de laatste rafels glad maken, de laatste 'krasjes' wegschuren, de boomstructuur nog verder uitwerken. En dan in de Danish Oil.
 

Bijlagen

  • bijna klaar rechtsaanzicht.jpg
    bijna klaar rechtsaanzicht.jpg
    88,8 KB · Weergaven: 9

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Mooie schoen geworden!
Net als de meeste houtsnijders heb je volgens mij een engelen geduld (tenminste wat houtsnijden betreft:p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.