Houten ronde visgraat eettafelblad schuren en voorzien van beschermlaag?

Jax

Nieuw lid
20 feb 2022
18
0
Nederland
Hoe kan ik het beste een ronde houten eettafelblad met visgraat motief schuren? Met de hand of muisschuurmachine? Welke korrel?

En welk middel kan ik het beste gebruiken als beschermlaag wat het hout tegen externe factoren beschermt zoals water, vuil en slijtage.

Bijlagen

• 10955-2-1.jpg
    10955-2-1.jpg
    37,4 KB · Weergaven: 28

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
551
254
De modellen tafels als dit die ik ken hebben allemaal een vrij grove structuur. In dat geval zou ik iets zoeken dat die contouren enigszins kan volgen, in de vorm van een kleine en/of zachtere pad.
E.e.a. ook afhankelijk van hoeveel er geschuurd moet worden. Even opruwen voor een nieuwe laag afwerking is ander werk dan de huidige afwerking helemaal weg schuren.

Voor wat betreft afwerking: dat ligt aan de houtsoort, de afwerking die het nu al heeft, en de uitstraling die je zoekt. Als er nu al lak op zit, lekker bij lak houden. Skylt, Trae-Lyx, Rambo Pantserlak, Avis PU, volgens mij is het verschil vooral in de voorkeur van de persoon.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.166
971
Enschede, Twente
Bandschuurmachine met vlakschuurraam. Vermindert de kans op schotelen en kerven. Wel een aantal gradaties gebruiken, bijv. beginnen met 80 of 120 (afhankelijk van begintoestand) en dan via 150, 180 naar 240. Bij olieproducten kun je stoppen op 180. Na eerste of tweede laag afwerking licht tussenschuren met 320 (bij voorkeur met de hand, weinig druk uitoefenen) en dan laatste afwerklaag.

Extreme bescherming: product voor houten boten, zoals Epifanes. In de volksmond 'bootlak' genoemd…

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
551
254
Bandschuurmachine met vlakschuurraam.
Als de tafel niet vlak is, is het veel schuurwerk om het vlak te krijgen. Mogelijk doet dat ook afbreuk aan het karakter van de tafel? Vandaar mijn suggestie om iets te nemen dat juist de oneffenheden volgt.
Een vlakschuurraam komt ook niet aan de rand van de tafel.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.324
500
Wat zit er op het moment op en waar wil je naartoe door de tafel te schuren
ik zou zeker geen bandschuurmachine op visgraat zetten een roterende is daar veel geschikter voor

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.923
921
Enschede
ingoogni.nl
Als er nu al lak op zit, lekker bij lak houden. [...] volgens mij is het verschil vooral in de voorkeur van de persoon.
Beschadigingen in lak zijn lastiger te herstellen, helemaal als het een beschadiging betreft waar vocht onder is gekomen. Uiteindelijk komt het vaak weer neer op helemaal schuren. Als het een hoogglanslak betreft zie je iedere put en duts.

Beschadigingen in een (harde) waslaag of olie zijn veel eenvoudiger (onzichtbaar) te herstellen. Even met een schuurpapiertje en een nieuwe laag was. Natuurlijk doe je dan meteen even de gehel tafel. Ook ligt de acceptatiegrens van een beschadiging bij was hoger dan bij lak.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.740
3.398
Er lijkt een metalen rand rond de tafel te zitten. Wat wil je daar mee? En hoe dik is het visgraat hout? Is vaak maar 4mm dik.

• Leuk
Waarderingen: AvdLinden

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.