Houten rollen voor een mangel

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.652
3.336
Het is in ieder geval hout, dat een lekkernij is voor houtwormen. Ik heb er al wat afdoende behandeld in de kachel.

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
630
203
Zutphen
Eigenlijk denk ik dat vocht en looizuur wel mee zullen vallen; wie gebruikt er nu noch een mangel?

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.745
1.008
Emst
De mangel wordt niet meer gebruikt, maar de man wil hem origineel hebben.
Als ik weet wat voor houtsoorten mogelijk is, dan kijk ik of dat mogelijk is.
Beuken kwam bovendrijven als mogelijk en dat heb ik liggen, niet dik genoeg, maar daar is houtlijm voor.
Dan kan ik eenvoudig het vierkante gat van 60cm diep maken.

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.397
217
Gem. Winsum (Groningen)
Veel leuker om een houtsoort te kiezen die vroeger hiervoor werd gebruikt. Een (historisch) onderzoekje naar de houtsoort en naar het waarom ervan maakt het tot een interessant en leuk projectje. Of deze wringer ooit zal worden gebruikt is niet relevant. (vind ik).

Ik ben benieuwd.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.173
3.364
Gaanderen
De Haan ik heb even snel een modern historisch onderzoek gedaan. Hier mijn (nou ja chat gpt) conclusie

Voor het maken van een wringer werd vaak beukenhout gebruikt. Beukenhout is stevig, duurzaam en bestand tegen de slijtage die optreedt bij het draaien van de wringer, wat het een geschikte keuze maakt voor dit doel. Daarnaast werd het ook vaak gebruikt vanwege de goede bewerkbaarheid en de relatieve beschikbaarheid van deze houtsoort in Europa.

In sommige gevallen werd ook eikenhout gebruikt, vooral voor de sterkere onderdelen die extra duurzaamheid vereisten. Beide houtsoorten zijn hard en bestand tegen de belasting die gepaard gaat met het wringen van wasgoed.

Je mag natuurlijk zelf bepalen of jij dit antwoord goedkeurt.

• Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.