Houten panelen voor scheidingswand maken

Leendert1985

Nieuw lid
12 dec 2020
6
0
Hallo ik heb een vraag voor een scheidingswand die ik wil maken. Ik wil een telescopisch rails systeem installeeren waaraan ik 3 deuren ga hangen van ieder ca 2800x1200x57mm .

Nu heb ik een vraag over deze panelen. Ik wil ze samenstellen van 2 platen 3-laags massief vuren 19mm. (zie link) Opdikken door ertussen 19mm stroken te plaatsen zodat je in totaal een deur dikte krijgt van 57mm. Dus dat worden flinke panelen in maat en gewicht.

Ik heb een vacuumtafel tot mijn beschikken dus kan ze goed recht verlijmen. Maar ik was benieuwd of die panelen dan toch nog kunnen kromtrekken op ten duur? Ze worden aan een rails in het plafond gehangen dus hangen recht naar beneden. En het is in een woonkamer dus geen hele vochtige ruimte. Ik ga ze ook niet lakken aan 1 kant o.i.d.

En daarnaast vroeg ik mij af wat voor lijm ik het best kan gebruiken. PU lijm of is houtlijm D2 bijvoorbeeld al voldoende?

link: https://webshop.vanlaerehout.nl/nl/.../vuren/massief-vuren-rustiek-drie-lagen-plaat
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb een vacuumtafel tot mijn beschikken
is dit een vlakpers die een paar ton drukt ?
bij vacuumtafel denk ik aan een laag kunststof die met vacuumzuigen op ander materiaal bevestigd wordt

Maar ik was benieuwd of die panelen dan toch nog kunnen kromtrekken op ten duur?
hierop kan niemand een ja-nee-antwoord geven
je zou wel kunnen kijken in welke richting de 2 platen nu trekken
als je ze met tegengestelde trekrichting op mekaar legt, dan werken ze mekaar tegen

PU lijm of is houtlijm D2 bijvoorbeeld al voldoende?
ik gebruik altijd d3
denk dat pu eerder voor buitenomstandigheden is
als het bruislijm is, dan is die eigenschap zeker niet nodig, want je perst de platen
 

Leendert1985

Nieuw lid
12 dec 2020
6
0
Is inderdaad een vlakpers die ik tot mijn beschikking heb.

Wat betreft het kromtrekken. Ik heb wel eens van hetzelfde materiaal deuren gemaakt. Die zijn nog steeds harstikke recht. Maar die zijn met 2.4x0.8m wel wat kleiner. Ik overweeg haast om voor de zekerheid over de lengte 2 20x20 stalen kokers te plaatsen per deur. Die kan ik er vrij eenvoudig in verwerken. Zou erg zonde zijn van al het werk als er op ten duur toch wat mee gebeurt.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik overweeg haast om voor de zekerheid over de lengte 2 20x20 stalen kokers te plaatsen per deur.
dat had ik ook in gedachten
nu je toch mijn bek opentrekt . . . in een dikte van in totaal 57 mm raak je een grotere maat dan 20x20 kwijt, als je in de zijkanten een sponning freest
je dikt ze toch al op, dus ben je reeds een eind onderweg

de makkelijkste en netste aanpak is
1) platen op brutomaat zagen, dus groter dan uiteindelijk gewenst
2) sponning voor kokers uitfrezen
3) opdikken + kokers plaatsen + zijkanten opvullen + in 1 extra-breedte schroeven draaien om het verschuiven te vermijden + (pers)lijmen
4) deuren op nettomaat zagen
op die manier zijn de kanten vlekkeloos afgewerkt

hou rekening met de draagkracht van de rails
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.