houten lade rails

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
323
32
hoi allemaal,

vorig jaar bouwde ik een grote houten kast voor mijn vriendin. Daar wil ik nog lades voor gaan maken. Ik maak de kast van vurenhouten planen. Nou vraag ik mij af, of het een erg slecht idee is om een vurenhouten lade op een vurenhouten rail te laten lopen? Ik heb wat inspiratie opgedaan op deze website:

...waar de schrijver meldt dat zacht op zacht hout voor lades af te raden is. Daarom was ik gisteren even naar de bouwmarkt om naar eiken latten te kijken voor rails, maar die waren allemaal behoorlijk krom. Vandaar toch nog de vraag, of het ook met alleen vurenhout goed kan werken? Of is dat vragen om problemen?

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.267
473
hangt er een beetje vanaf er is vuren en vuren.
de soort met jaaringen van 1,5 cm is heel iets anders dan die met jaarringen van 1,5mm
een kwartiers latje van de laaste die je op de zijde die de jaarringen doorsnijdt laat geleiden is volgens mij behoorlijk slijtvast. ongeveer zoaals kopshout parket dat ze vroeger in bijna elke technische school gebruikte in de werkplaats.

Dergelijk hout vind je echter niet bij een bouwmarkt daarvoor moet je naar een goede houthandel

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en ZotVanHout

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
323
32
Dank voor jullie reacties!

Ik zie dat Paul Sellers in zijn videos een lade voor zijn werkbank maakt van vurenhout, ook de rails zijn van vurenhout als ik het goed zie. Maar dat is wel een wat kleinere lade dan ik wil maken....

Rails vervangen lijkt mij niet zo'n probleem, maar als de lades opnieuw gemaakt moeten worden is dat vervelender, want veel meer werk.

Ik neig er toch naar om het wel allemaal uit vurenhout te maken, omdat ik dat op voorraad heb, maar realiseer mij dat ik dan eerder onderhout moet plegen.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.452
3.219
Alles even goed in het kaarsvet en je kan jaren vooruit. Je moet wel de glij latten en de laden zijkanten een beetje in verhouding maken tot de belasting van je la. Oude werkbanken hebben ook vaak vurenhouten laden op vurenhouten latten. Die laden zijkanten zijn dan 25 of 27,5 mm dik. Is dan geen huidig pulp vuren. Oude vloerbalken en kapspanten zijn een goede bron van bruikbaar vurenhout.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.452
3.219
Ik heb toch al een broertje dood aan hout kopen voor mijn geknutsel. Maar het huidige houtaanbod bij bouwmarkten is echt erbarmelijk. Ik heb gelukkig wat ruimte en het aanbod in mijn omgeving aan containervondsten is ruim.

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
489
218
Inderdaad, niet te moeilijk over doen. Het is geen apothekerskast waarvan de laatjes 50x per dag worden gebruikt.
Ik heb recent bouwmarkt vuren panlatten gebruikt als ladegeleiders en goed ingesmeerd (bijenwas of kaarsvet, dat weet ik niet meer). Die la wordt 2x per week gebruikt, dus dat zal wel een jaar of 10 houden.

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
323
32
Hoi allemaal, wederom dank voor alle bijdragen! Ik ga dan toch vurenhout gebruiken! En de boel goed smeren. Ik heb nog wat oude vuren latten van het verlaagde plafond dat ik er uit heb gesloopt uit ons huis, ongeschaafde latten, van zo'n 60 jaar oud. Ik vermoed dat de kwaliteit hiervan hoger ligt dan het nieuwe vurenhout waar ik de kast van maakte. De rails maak ik dan van dit hout.

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.901
1.077
Omgeving Eindhoven
Het hout heb je toch al liggen dan, geen reden om dat dan niet te gebruiken.
En als je de latten er dan met schroeven op zet vanaf de zijkant, kan je ze altijd over een paar jaar vervangen als blijkt dat ze te snel slijten, toch?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.452
3.219
Mijn ervaringen met beukenhouten dorpels van de bouwmarkt zijn niet optimaal. Er zat zo veel spanning in, dat het allemaal bananen werden. Dus in de kachel. Maar weer een stuk merbau deur gebruikt.

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
323
32
hoi, schroeven is inderdaad een goed plan, ik houd de rails demontabel. Ik heb inmiddels wat videos van o.a. Paul Sellers bekeken, en enkele andere houtbewerkers, om inspiratie op te doen. Waarschijnlijk wordt alles uit vuren planken gemaakt, al dan niet met en zonder veer en groef. Ik ga het allemaal nog voor de zekerheid in 3d uittekenen voordat ik tot aktie over ga, maar nogmaals dank voor het mee denken, ik durf het nu aan! Vooral met het oude vurenhout, wat vermoedelijk van hogere kwaliteit is.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.