Beste forumleden,
Meestal begin ik met een reeks foto's en de nodige uitleg hoe iets gerealiseerd is, maar deze keer start ik met een filmpje van het eindresultaat.
Hier het eindresultaat in open en gesloten stand.



Blokje hout klaar gemaakt uit beuk, namelijk +/- 210 mm x 35 mm x 35 mm.
De keuze van beuk is gewoon weg omdat dit een houtsoort is die gemakkelijk schroefdraad laat trekken of frezen.


Op +/ 35 mm van de rand die haaks gezaagd werd wordt er een lijntje overgehaald.
Daarvan de helft aanduiden en een gaatje voor priemen?

Via de kolomboormachine en een potboor van 20 mm diameter wordt er een gat dwars door geboord.


Het werkstuk wordt opgespannen tussen 2 klauwkoppen
Let er vooral op dat de koppen gelijktijdig dichtgedraaid worden.
Op die manier zit het werkstuk perfect gecentreerd.

De verdeling van het grootse deel en het kleinste deel aanzetten en overhalen met een winkelhaak.
Het grootste deel is 110 mm waar de ijzeren schroefdraad van de kurkentrekker in zal komen bij het dichtdraaien en de het kleinste deel is 60 mm waar de ijzeren schroefdraad van de kurkentrekker vast zal komen.
Tussen de beide afmetingen laat je +/- 6 mm tussen om met een afsteekbeitel de stukken te kunnen scheiden.

Het werkstuk middendoor afsteken.
Nu heb je perfect 2 aparte stukken die gecentreerd zitten wat heel belangrijk zal worden bij het frezen van de schroefdraad.


Het rechter gedeelte mag van de draaibank genomen worden.
Zo heb je meer ruimte om het langste deel te draaien.

Het langste deel ruw rond draaien om daarna op 23 mm te draaien.
Dit komt overeen met het dikste gedeelte van het langste deel.



Een gat van diameter 11 mm boren om de ijzeren schroefdraad van de kurkentrekker te kunnen verbergen.
Er werd een wat kleefband genomen om de diepte te bepalen op de boor



De verdeling opzetten op het langste deel om een schuine kant te kunnen creëren.
De schuine kant wordt 30 mm en de resterende maat 80 mm zal later nog gedraaid worden op 19,5 mm.

Voorlopig is het langste deel klaar en wordt van de draaibank genomen.
Het kortste deel met zijn klauwkop wordt nu op de draaibank geplaatst.
Dit gedeelte wordt dan ook gedraaid op een diameter van 27 mm
Vanaf de midden van het gat moet je 20 mm naar links aftekenen om daarna een lengte van 50 mm aan te zetten.
Na die 50 mm heb je nog een restdeeltje van 10 mm over die de schroefdraad moet worden.
Dit wordt dan ook op 12 mm diameter gedraaid.



De schroefdraad frezen aan het kortste deel van de kurkentrekker.
Opletten dat men juist de diepte bepaald van de schroefdraad tegenover de vooraf gedraaide 12 mm diameter.



Eenmaal het kortste deel goed is, wordt de schroefdraad in het langste deel gefreesd.
De frees moet correct in de midden staan van het 11 mm voorgeboorde gat want dit is het kleinste freesje dat ik gevonden heb.
Doordat het geen vrije ruimte heeft om zijn spanen te verwijderen is het wel gevoelig om te verbranden.
Hier moet je enorm traag en stapsgewijs dieper gaan en terug uithalen.



De beide delen voorzichtig op elkaar draaien.
Als je aanvoelt dat er een klei beetje speling op de schroefdraad aanwezig is, dan is het oké.
Het mag zeker niet op elkaar spannen.


Het langste deel terug op de draaibank plaatsen en het gedeelte van 80 mm nu op een diameter van 19,5 mm draaien.
Dit heeft dan wat speling om in het geboorde gat van 20 mm te steken in het kortste deel.




Het schuine gedeelte draaien.
De uiterste diameter (links) is 17 mm.

Na het schuren mag het langste deel van de kurkentrekker afgedraaid worden.

Het kortste deel van de kurkentrekker mag weer op de draaibank geplaatst worden en het langste deel nog eens erop draaien.
Zo kan je nog een controleren of alles perfect in één lijn ligt
Ik heb wat paraffine aangedaan om het soepel draaien te verbeteren.




Het langste deel weer afdraaien en een gaatje boren om het schroefgedeelte van de spiraal kurkentrekker te kunnen bevestigen in het kortste deel.





Controle uitvoeren of alles naar wens is door het langste deel er weer op te schroeven.



Vorm steken in het kortste deel.
Het kortste deel met uitvloeien tegenover het langste deel.
Dit kan je zelf bepalen wat er voor u het beste is.
Eenmaal de vorm er is moet het kortste deel geschuurd worden en afgedraaid worden.
Ik heb nog een kleine radius op de kopkant gedaan om wat mooier te tonen.


Zo dat is mijn bijdrage en hopelijk heb je er iets vanop gestoken.
Indien je vragen hebt, ik beantwoord u ze graag.
Groetjes Sirjacobs Didier.
Meestal begin ik met een reeks foto's en de nodige uitleg hoe iets gerealiseerd is, maar deze keer start ik met een filmpje van het eindresultaat.
Hier het eindresultaat in open en gesloten stand.



Blokje hout klaar gemaakt uit beuk, namelijk +/- 210 mm x 35 mm x 35 mm.
De keuze van beuk is gewoon weg omdat dit een houtsoort is die gemakkelijk schroefdraad laat trekken of frezen.


Op +/ 35 mm van de rand die haaks gezaagd werd wordt er een lijntje overgehaald.
Daarvan de helft aanduiden en een gaatje voor priemen?

Via de kolomboormachine en een potboor van 20 mm diameter wordt er een gat dwars door geboord.


Het werkstuk wordt opgespannen tussen 2 klauwkoppen
Let er vooral op dat de koppen gelijktijdig dichtgedraaid worden.
Op die manier zit het werkstuk perfect gecentreerd.

De verdeling van het grootse deel en het kleinste deel aanzetten en overhalen met een winkelhaak.
Het grootste deel is 110 mm waar de ijzeren schroefdraad van de kurkentrekker in zal komen bij het dichtdraaien en de het kleinste deel is 60 mm waar de ijzeren schroefdraad van de kurkentrekker vast zal komen.
Tussen de beide afmetingen laat je +/- 6 mm tussen om met een afsteekbeitel de stukken te kunnen scheiden.

Het werkstuk middendoor afsteken.
Nu heb je perfect 2 aparte stukken die gecentreerd zitten wat heel belangrijk zal worden bij het frezen van de schroefdraad.


Het rechter gedeelte mag van de draaibank genomen worden.
Zo heb je meer ruimte om het langste deel te draaien.

Het langste deel ruw rond draaien om daarna op 23 mm te draaien.
Dit komt overeen met het dikste gedeelte van het langste deel.



Een gat van diameter 11 mm boren om de ijzeren schroefdraad van de kurkentrekker te kunnen verbergen.
Er werd een wat kleefband genomen om de diepte te bepalen op de boor



De verdeling opzetten op het langste deel om een schuine kant te kunnen creëren.
De schuine kant wordt 30 mm en de resterende maat 80 mm zal later nog gedraaid worden op 19,5 mm.

Voorlopig is het langste deel klaar en wordt van de draaibank genomen.
Het kortste deel met zijn klauwkop wordt nu op de draaibank geplaatst.
Dit gedeelte wordt dan ook gedraaid op een diameter van 27 mm
Vanaf de midden van het gat moet je 20 mm naar links aftekenen om daarna een lengte van 50 mm aan te zetten.
Na die 50 mm heb je nog een restdeeltje van 10 mm over die de schroefdraad moet worden.
Dit wordt dan ook op 12 mm diameter gedraaid.



De schroefdraad frezen aan het kortste deel van de kurkentrekker.
Opletten dat men juist de diepte bepaald van de schroefdraad tegenover de vooraf gedraaide 12 mm diameter.



Eenmaal het kortste deel goed is, wordt de schroefdraad in het langste deel gefreesd.
De frees moet correct in de midden staan van het 11 mm voorgeboorde gat want dit is het kleinste freesje dat ik gevonden heb.
Doordat het geen vrije ruimte heeft om zijn spanen te verwijderen is het wel gevoelig om te verbranden.
Hier moet je enorm traag en stapsgewijs dieper gaan en terug uithalen.



De beide delen voorzichtig op elkaar draaien.
Als je aanvoelt dat er een klei beetje speling op de schroefdraad aanwezig is, dan is het oké.
Het mag zeker niet op elkaar spannen.


Het langste deel terug op de draaibank plaatsen en het gedeelte van 80 mm nu op een diameter van 19,5 mm draaien.
Dit heeft dan wat speling om in het geboorde gat van 20 mm te steken in het kortste deel.




Het schuine gedeelte draaien.
De uiterste diameter (links) is 17 mm.

Na het schuren mag het langste deel van de kurkentrekker afgedraaid worden.

Het kortste deel van de kurkentrekker mag weer op de draaibank geplaatst worden en het langste deel nog eens erop draaien.
Zo kan je nog een controleren of alles perfect in één lijn ligt
Ik heb wat paraffine aangedaan om het soepel draaien te verbeteren.




Het langste deel weer afdraaien en een gaatje boren om het schroefgedeelte van de spiraal kurkentrekker te kunnen bevestigen in het kortste deel.





Controle uitvoeren of alles naar wens is door het langste deel er weer op te schroeven.



Vorm steken in het kortste deel.
Het kortste deel met uitvloeien tegenover het langste deel.
Dit kan je zelf bepalen wat er voor u het beste is.
Eenmaal de vorm er is moet het kortste deel geschuurd worden en afgedraaid worden.
Ik heb nog een kleine radius op de kopkant gedaan om wat mooier te tonen.


Zo dat is mijn bijdrage en hopelijk heb je er iets vanop gestoken.
Indien je vragen hebt, ik beantwoord u ze graag.
Groetjes Sirjacobs Didier.