Houten kiezels

Bert59

Nieuw lid
29 sep 2021
4
1
Nijkerk
Hoe maak ik houten kiezels, glad en afgerond zoals rivierstenen?

Hoe kan ik het handwerk hierbij beperkt houden?
Is trommelen van hout een optie?

Ik heb al best veel gezocht naar info hierover. Setjes houten kiezels worden wel verkocht maar ze zijn duur en komen meestal uit japan of Amerika. Over de manier waarop ze gemaakt zijn kom ik maar niks te weten. Als iemand kennis of ervaring heeft of andere aanwijzingen: heel graag. Mvg Bert59
 

Bijlagen

  • 20210929_130541.jpg
    20210929_130541.jpg
    58 KB · Weergaven: 16

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Ik denk inderdaad dat ze getrommeld worden. Uitzoeken met welk schuurmedium het wordt gedaan . Je kan wat experimenteren met een betonmolen met bijvoorbeeld scherp zand of stukken kalk zandsteen. Ik denk dat het wel veel tijd kost om een mooi glad oppervlak te krijgen. Het ligt ook een beetje aan het formaat en de hoeveelheid die je in gedachten hebt.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Is trommelen van hout een optie?
tijdens mijn lang geleden legerdienst hadden we bij karweien in de keuken een aardappelvoorschiller
dat was een draaiende cilinder met ruwe randen aan de binnenzijden
de patatjes kwamen er mooi afgerond uit
we moesten er enkel nog de ogen uit steken
een droogzwierder voor linnenwas werkt op hetzelfde principe
op de binnenzijde kan je schuurpapier met de gewenste korrel kleven
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Er is hier op het forum al een keer over gepost. Waarschijnlijk erg lang geleden en er is hier een keer wat kwijt geraakt. In deze trommel gingen reststukjes schuurpapier dat is wat ik er van onthouden heb.
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Ik heb eens een partijtje dobbelstenen met afgeronde hoeken gemaakt van houten kubusjes mbv een kistje van binnen bekleed met grof schuurpapier bevestigd op een handbandschuurmachine met grove schuurband. Als je de machine schuin zet worden de blokjes mee omhoog genomen en vallen dan steeds terug en doordat ze steeds opnieuw tegen het schuurpapier/schuurband aan komen worden ze afgerond.
Als je nu grillige stukjes hout gebruikt ipv kubusjes zul je houten kiezels overhouden met deze methode.
Het kan wel even duren maar ja kiezels zijn ook niet in in een half uurtje ontstaan...
Groet,
Chris
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Bert59

Nieuw lid
29 sep 2021
4
1
Nijkerk
Bedankt voor de reacties tot zover. Dit helpt enorm. Ik moet natuurlijk gaan experimenteren maar dat is juist leuk en nu heb ik meer en betere ideeën daarvoor. Natuurlijk blijven verdere suggesties welkom. Mvg Bert59
 

Bert59

Nieuw lid
29 sep 2021
4
1
Nijkerk
Is frezen ook een optie? Ik heb hier weinig verstand van maar is er apparatuur waarbij je een origineel gebruikt ( dat is dan een gladde stenen kiezel) die machinaal wordt afgetast en die vervolgens 1 op 1 uit hout wordt nagemaakt / gefreesd?
 

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
213
117
Is frezen ook een optie? Ik heb hier weinig verstand van maar is er apparatuur waarbij je een origineel gebruikt ( dat is dan een gladde stenen kiezel) die machinaal wordt afgetast en die vervolgens 1 op 1 uit hout wordt nagemaakt / gefreesd?
Dit lijkt me bijzonder duur/lastig om goed te krijgen.
Ook bij frezen is nabewerking nog nodig om een goed afgewerkt oppervlak te krijgen. Dan zou je alsnog alles met de hand (of tumbler) moeten schuren.

Makkelijker zou zijn om rondhout of een proppenboor te gebruiken, ongelijke schijfjes uit te zagen, daar even 2 minuten met de rasp/zaag op los gaan en daarna alles glad schuren (of tumblen)
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Bij trommelen zul je wel steeds het vrijgekomen houtmeel af moeten voeren anders vallen je blokjes op een zacht bedje in plaats van op schuurpapier.
Je zou ook kunnen denken aan blazen om ze in beweging te houden. Zaagsel vliegt verder dan blokjes dus zo kun je ze scheiden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.