Houten hamer

Benjamin

Nieuw lid
28 jul 2014
4
11
IMG_6973.jpegIMG_6962.jpegIMG_6961.jpeg

Beetje zitten klooien dit weekend met m’n nieuwe Vandiktebankje (Makita 2012). Ruw stukje hardhouten paal van de buren wat over was van een nieuwe schutting en een balkje uit een A profiel van een kozijn (geen idee welk hout dat is, maar zachter dan me lief is voor het kozijn).
Randen en steel met m’n bovenfrees op z’n kop in een workmate als tafelfrees (misschien hier not done als ik al die mooie tafelfrezen zie, maar het werkt wel). Forstner boor in de kolomboor voor het gat + beitel. Checkering met setje van Dem Bart. Afgewerkt met Tungolie.

Benjamin

Nieuw lid
28 jul 2014
4
11
Je doet het met vijltjes. Eerst trek je één lijn met een enkel vijltje, dan gebruik je die als geleider voor een dubbel vijltje. En dan met heel veel geduld elke keer een rij opschuiven.

Je kunt de vorm van de diamantjes aanpassen door de hoek waarin je ‘dwars’ op de eerste lijn vijlt. Standaard zit er een sjabloon in voor twee verschillende hoeken. Ik kies meestal de grootste hoek om ze minder kwetsbaar te maken.

Schaven (of frezen) zie ik alleen op een vlak werkstuk gaan? Zou niet weten hoe je dat met rondingen zou kunnen doen.

• Leuk
Waarderingen: Henk H

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.114
3.331
Gaanderen
Dat je (nog) geen fancy freestafel hebt is niet erg. Met een plaat en aanslag kan je ook heel veel. Kost meer moeite en tijd. Ik heb het niet zo met een frees in een workmate te plaatsen. Schroef je frees onder een plaat en klem die plaat op je workmate. Is een stuk veiliger.

• Leuk
Waarderingen: Benjamin

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.